Svenska
Gamereactor
artiklar
World of Warcraft: The Burning Crusade

Vi har spelat Burning Crusade!

Gamereactor har träffat Blizzards grundare Frank Pearce, sett allt det nya från expansionen och testat de nya raserna. Här är våra överväldigade intryck

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har sett den tusen gånger förut. The Dark Portal, Blizzards olycksbådande, nästan ikoniska port mellan Azeroth och Draenor. Musiken förföljer mig i mina drömmar. Men när jag passerar genom den idag ser jag inte min vanliga uppsättning av nattalver och människor, jag ser en gigantisk blå varelse med ett godmodigt, vänligt utseende som bara nästan blir skrämmande av tentaklerna längs hakan. Det är inte World of Warcraft jag spelar, det är World of Warcraft: The Burning Crusade. Som jag har längtat.

Men låt oss spola tillbaka en timme. Frank Pearce, en av grundarna av Blizzard innan det ens hette Blizzard, har kommit för att visa upp expansionen till det spel jag spelat i otaliga timmar vid det här laget, en expansion som jag fick en fascinerande glimt av förra hösten men som nu ska synas i hela sin prakt. Gissa om jag kan sitta still.

Resan börjar i blodalvernas startplats, Sunstrider Isle. Medan Frank berättar spelar hans kollega Sean och springer runt lite i de vitgulröda omgivningar jag fick se när jag besökte Blizzard, och det hela är inte så värst intressant. Men så knappar Sean in en kod i spelets debugpanel (som tyvärr inte kommer att finnas med i det färdiga spelet), och vips så står hans blodalv på Silvermoons gator. Silvermoon är blodalvernas huvudstad, i provinsen Eversong Woods allra längst i norr. Trots sitt nordliga läge och närheten till både det förfrusna Northrend och det förpestade Plaguelands är Eversong ett levande och vackert område, om än på ett aningen oroande förvridet sätt. Vi går längs gatorna bland skyhöga byggnader. Frank berättar att Silvermoon är aningen mindre än Stormwind, men vertikalt är det betydligt större. Vi möter en uppsättning besökande ambassadörer från Horden som ser ytterst vilsna ut i den kristallvita staden, i sina massiva rustningar. På gatorna patrullerar även någon sorts magiska robotar och några kvastar, som likt Disneys gamla Fantasia sopar på alldeles egen hand. Frank nämner att auktionshuset i Silvermoon kommer att vara uppdelat på flera olika platser för att undvika trafikstockningen som ofta uppkommer i Orgrimmar eller Ironforge.

Sen är det dags att titta närmare på draenei och deras hemområde. Till skillnad från övriga raser är draenei tämligen nya i Azeroth. Sedan de fördrevs från Draenor av orcherna har de rest runt i ett magiskt rymdskepp - tro mig, det passar bättre in i den befintliga designen än vad jag först trodde - men efter ett sabotage kraschlandade de på en hittills okänd ö som ligger sydväst om Teldrassil. Din karriär som draenei börjar bokstavligen med att du kravlar ut ur en flyktkapsel. En bit bort står en gigantisk struktur lite vårdslöst nerkörd i marken, detta, berättar Frank, är bara en del av rymdskeppet. Hela handlingen för draenei kretsar till en början kring att de kraschlandat och måste försöka samla sina krafter och överleva i den nya främmande världen. En fuskkod senare och Sean står mitt i Exodar, draeneis huvudstad tillika rymdskepp. Det är magnifikt på ett sätt som inte liknar något annat i spelet. Möjligen skulle man kunna säga att det påminner lite om en korsning av arkitekturen i Halo och i Star Wars, med mycket rena ljusa ytor, kristaller och långa korridorer. Hur som helst är det fantastiskt vackert, och hur mycket jag än gillade Silvermoon (för att inte tala om Darnassus och Thunder Bluff) så jag har redan bestämt mig för att Exodar ska bli min nya hemplats.

Detta är en annons:

Men trots tre nya startområden vardera ligger den främsta delen av Burning Crusade på andra sidan av The Dark Portal. Den nya kontinenten är nästan lika stor som en av de befintliga, vilket ökar den sammanlagda världskartan med en tredjedel. Sean tar oss med till Hellfire Peninsula, det förbrända området just innanför portalen, där sönderslagna krigsmaskiner vittnar om det krig som härjade här mellan orcher och människor för bara en liten tid sedan. Hellfire Peninsula är en neutral zon där båda sidorna sedan länge befäst sig och för ett tämligen hopplöst skyttegravskrig. Här finns två städer, hordens Thrallmar och alliansens Honor Hold, men det rör sig mer om tillfälliga befästningar som Nethergarde Keep eller Hammerfall. Lite senare, när jag fick springa runt lite på egen hand, stötte jag på både förvridna orcher från Hellfire Citadel och underjordiska maskar som liknar de i Ahn'Qiraj.

Hellfire Citadel, liksom de tre andra stora instancerna Coilfang Reservoir, Auchindoun och Tempest Keep, är indelat i fyra separata områden, lite som Scarlet Monastery eller Dire Maul. Tanken är att man ska kunna utforska dem i stycken om några timmar istället för att vara fast en hel kväll åt gången. Hellfire Citadel står under krigsherren Korgath Bladefist som med hjälp av den förslavade demonen Magtheridon försöker skapa ännu mäktigare orcher. Coilfang Reservoir ligger under Zangar Marsh, ett tämligen orört område med enorma svampar, där Cenarion Circle har byggt en bas från vilken de försöker återskapa och rädda Outlands natur. Men Lady Vashj och hennes naga dränerar vatten från träsken för sina egna lömska syften. Auchindoun var ett gammalt draeneitempel men har nu intagits av orcher från Shadow Council som försökte frammana en enorm demon. De misslyckades, men lite på att stället fortfarande är farligt. I samma veva lyckades de spränga hela området runt templet, och draeneis förfäders ben finns nu spridda runt hela kratern. Hör jag grunden till ett "samla in tjugo av våra förfäders ben"-quest, kanske? Här hittar vi också en helt ny ras av fågelliknande humanoider med vassa näbbar, enligt Blizzard bara ett av de nya folkslag som kommer att dyka upp.

Tempest Keep tillhörde ursprungligen naaru, det ljusbaserade folket som gav draenei och paladins deras heliga krafter, men när de dök upp i Outlands för att försöka rädda världen slog Kael'thas till och invaderade. Med hjälp av platsens heliga och magiska kraft tänker Kael'thas återskapa blodalvernas hemland. Det hela påminner om Dire Maul, fast levande. Överallt finns gyllene träd och en hel del levande sådana. Man kan fråga sig varför blodalver vill anfalla sin ledare Kael'thas, men med tanke på att han allierat sig med Illidan och Vashj så kanske han inte riktigt är en bra förebild längre. Den sista rädinstancen värd att nämna är förstås Black Temple, där den förrädiske före detta nattalven Illidan för närvarande håller till. Alla dessa instancer är fördelade mellan rang 60 och 70, men för att inte folk bara ska plöja sig genom dessa några gånger och sedan upprepa de högsta nivåerna i all oändlighet, kommer man att kunna välja en svårare version av varje instance, som är anpassad för rang 70. På så sätt slipper vi ödsliga ställen dit ingen någonsin far, som Maraudon och Temple of Atal'Hakkar i expansionen. Däremot har Blizzard för nuvarande inga planer på att uppgradera gamla instancer på samma sätt. Själv tycker jag att det vore oerhört kul att slåss mot VanCleef i en supermäktig version, men det är kanske bara jag.

Korgath, Vashj, Kael'thas, Illidan, det är uppenbart att Burning Crusade är fyllt av kändisar från Warcrafts historia. Men spelet kretsar inte bara kring de nya rädinstancerna och enorma superbossar, även om miljoner hardcorespelare dräglar över blotta tanken att få nya utmaningar att krångla sig igenom, kväll efter kväll. Även de andra zonerna i Outlands fyller stora syften. Frank tar oss med till Nagrand, en storslagen vildmark med svepande stäpper som påminner lite om taurens hemland. Här finns Halaa, en stad vars tillhörighet beror på vem som för tillfället kontrollerar zonen. Så ju fler som deltar i stridandet desto större är chansen att din sida får möjlighet att besöka Halaa för att få nya uppdrag och nya hantverkarrecept. I det enorma Nagrand kan det vara lämpligt att unyttja sina flygande riddjur för att kunna anfalla fiendens städer från luften eller bara åka runt. Sean hoppar på sin drake och visar hur det fungerar, och det är fasansfullt läckert. Visst, vi har flugit förut i World of Warcraft, men bara längs bestämda rutter. Att kunna flyga runt precis var som helst är något vi har längtat efter, men jag hoppas verkligen att betatestningen fyller sin funktion - ju större frihet desto större potential för buggar. Och nej, paladins och warlocks kommer inte att få sina riddjur gratis den här gången!

Detta är en annons:

Ännu mer godis väntar för PVP-galna. I arenaläget kommer man att kunna utmana andra spelare, lite som i nuvarande battlegrounds men i begränsade strider mellan antingen två mot två spelare, tre mot tre eller i grupper om fem. Alla dessa tävlingsmoment kommer att ha rangordningar, där den spelare eller grupp som lyckas bäst över hela "säsongen" får fantastiska priser. Det kommer också gå att strida mot andra på ens egen sida, så det blir inte bara horden mot alliansen hela tiden. Precis som battlegrounds kommer dessa strider att nås genom en person i huvudstäderna snarare än att man promenerar till en given plats. Det är inte klart om andra kommer att kunna se på striden, men Blizzard planerar någon sorts åskådarfunktion.

Vi fick också se mer av det nya hantverket, Jewelcrafting. Det är en ordentligt genomtänkt färdighet med massor av användningsområden, särskilt för draenei som har en naturlig bonus i färdigheten. Med den kan man främst göra ädelstenar med olika egenskaper, men också enstaka smycken och annat som en juvelerare kan tänkas syssla med. När jag senare testade en färdig karaktär hittade jag både ett par knogjärn, en tiara och massvis av olika ringar. Det är helt uppenbart att den här färdigheten kommer att komplettera våra utrustningslistor med det som de tradionella rustnings- och vapenfärdigheterna inte har kunnat göra. Men viktigast är just ädelstenarna. Alla föremål av hög kvalitet har ett antal fack där du kan sätta in ädelstenar. Beroende på dess egenskaper och kombinationer av dessa får sedan föremålet ytterligare bonusar. Det finns också "meta-ädelstenar" som påverkar andra inkopplade, och slutligen har varje fack en färg, som ger ännu lite mer bonus om du sätter in ädelstenar av samma färg. Så det kommer att finnas en uppsjö av olika kombinationer för att verkligen optimera sin utrustning precis som man vill ha den. Räkna dock med att befintliga föremål kommer att bli lite svagare för att kompensera för detta. Jag vill inte tänka mig hur mäktig en Thunderfury blir med ytterligare en massa bonusar...

Efter demonstrationen fick jag tillfälle att sätta igång lite med spelet. Det var förstås draenei som lockade mest, så jag hoppade rakt in i världen. Värt att nämna redan från början är att allt känns snäppet snyggare än förut. Blizzard talade om att de nya modellerna är har ungefär en fjärdedel fler polygoner, vilket förstås gör det hela mer detaljerat utan att för den skull höja systemkraven onödigt mycket. Draenei har också några unika färdigheter som dels låter dem höja träffchansen för alla i sin grupp, och dels en helarförmåga som samtliga klasser kan använda. En draeneikrigare kan alltså hela sig själv hyfsat bra var tredje minut, något som min stackars nattalvskrigare hade behövt vid ett flertal tillfällen... nåja, man ska inte vara avundsjuk.

Det finns massor av nyheter i övrigt. Med tio nya nivåer finns det förstås helt nya uppsättningar av talents och hantverk för att fylla ut dessa nivåer, men varje klass får också fem helt nya färdigheter. Bland annat kommer magiker att få sin hett efterlängtade osynlighet och isbaserade magiker kommer även att kunna frammana vattenelementarer, precis som sina föregångare i de gamla Warcraft-spelen. Trots att de nya startområdena bara motsvarar ungefär rang ett till tjugo kommer det att finnas nya uppdrag runt om i världen för att blodalver och draenei ska känna sig hemma, och så att vi slipper göra precis samma uppdrag igen under fyrtio långa nivåer.

Men vad händer om man inte köper expansionen? Är spelet slut då? Nej, Blizzard räknar med att en majoritet kommer att uppgradera till Burning Crusade, historiskt har deras spel haft en oöverträffad andel som köpt även expansionerna. Men spelare med originalversionen kommer att få nya uppdrag parallellt med Burning Crusade. Man kan förstås använda ädelstenar för att förbättra sina föremål, men själva färdigheten går inte att använda utan expansionen. På samma sätt kan man förstås träffa blodalver och draenei, men inte besöka deras hemland och följdaktligen inte heller skapa egna karaktärer av dessa raser. Även de nya zonerna Caverns of Time och Karazhan kommer att vara låsta. Däremot finns det fortfarande massvis av områden som fortfarande är oupptäckta i världen, och trots att Frank inte kunde avslöja något specifikt för tillfället så berättade han att det fortfarande finns ett par platser som inte avslöjats för expansionen, och därefter kommer bägge versionerna att få nytt material allt eftersom.

Det finns fortfarande massvis att berätta, men det sparar vi tills vi har fått spela på egen hand lite mer och utforska allt det nya. Burning Crusade ser ut att bli helt magnifikt och jag tror stenhårt på att jag kommer att fortsätta spela till nästa expansion också. Det finns bara ett litet krux. Blizzard siktar på ett släppa Burning Crusade i år, men om det inte är klart och uppfyller deras höga krav kommer det att försenas. Med 6,5 miljoner betalande spelare och ingen minskning i sikte finns det heller ingen direkt anledning för dem att stressa fram spelet. Men oavsett när det släpps, expansion eller inte, har Burning Crusade helt klart möjlighet att bli årets bästa spel.

World of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning Crusade
World of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning Crusade
World of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning Crusade
World of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning Crusade
World of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning CrusadeWorld of Warcraft: The Burning Crusade

Relaterade texter



Loading next content