Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Half-Life: Alyx

Redaktionen Resonerar: Sugen på Half-Life: Alyx?

Under förra veckan diskuterade Gamereactors samlade redaktion Alyx och hur vi tycker att det ser ut inför nästa veckas bejublade premiär...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Petter Hegevall
Half-Life: Alyx har ju som vi alla vet visat upp sig nu och det återstår inte ens en vecka till premiären, vilket känns bisarrt på fler sätt än ett för någon som längtat efter mer Half-Life sedan 2006... Gamereactor fick inte chans att besöka Valve i Seattle som det var sagt (och inbokat) eftersom Corona-viruset stoppat alla dessa spelresor för tillfället, men Gamereactor Danmark har fått låna ett Index-headset och spelar för fullt inför vår kommande recension som dyker upp nästa vecka. Jag är själv olidligt nyfiken såklart, även om jag inte kommer att lägga 12 000 kronor på att spela en enda titel. Nog för att jag ofta köper mycket knäppa, dyra saker, men där har gränsen gått för länge sen. Inte minst eftersom 90% av alla VR-spel jag testat gjort mig gravt illamående. Men när det gäller alla de gameplay-klipp som Valve rullade ut nyligen undrar jag lite försynt vad ni tycker, hur ser det ut anser ni?

Jonas Mäki
Om man ska göra anspråk på att ha något slags smak, går det ju inte att inte se fram emot Half-Life: Alyx. Jag hör dock till de som helst hade velat ha ett traditionellt Half-Life komplett med Gordon Freeman i huvudrollen, och en uppföljare snarare än en prolog. Med det sagt är jag ändå rätt imponerad av det vi hittills fått se och är det något spel som kommer övertyga mig om att virtual reality duger till annat än usel grafik och migrän - så kommer det vara Half-Life: Alyx.

Joakim Sjögren
Jag antar att jag är en av de som inte har någon smak. För jag ser verkligen inte framemot Half-Life:Alyx. Jag tycker visserligen om serien i sig (kanske inte sådär fanatiskt super-duper-mega-mycket som alla andra) men av det jag sett Alyx än så länge så känns det mest som en axelryckning i sammanhanget. Jag tvivlar såklart inte på att Valve kommer bjuda på ett okej äventyr i slutändan, men sitter man på en av de mest älskade spelserierna i världen så är tyvärr "Okej" ett underbetyg. Jag hoppas såklart att jag har fel och de kommande recensionerna berättar om vilket revolutionerade mästerverk Alyx i grunden är, men jag håller inte andan i vänta på de reaktionerna.

Petter
Jag måste motvilligt erkänna att de sammanlagt 16 minuterna gameplay som laddats upp inte imponerade på mig, alls. Tyvärr. Vilket gjort mig orolig. Det behöver naturligtvis inte betyda någonting, men ändå... Source 2 imponerar med superbt ljus och ljuddesignen verkar vara överjävlig, men allt annat ser mest bara semi-stelt och styltigt ut.

Henric Pettersson
Jag är benägen att hålla med Petter här. Nu har jag förvisso inte tyckt att spelet känts lockande på förhand men klippet bekräftade mer eller mindre det jag räknade med. Tjusningen verkar ju ligga i hur man spelar det men av det vi såg tyckte jag inte att det var mer annorlunda än säg Blood & Truth eller Doom VFR.

Half-Life: AlyxHalf-Life: Alyx
På måndag den 23:e mars släpps då äntligen nästa del i Half-Life-serien. Efter 14 års total radiotystnad.

Patryk Jamroz
Det går inte att förneka att Valve snickrar på något alldeles speciellt här och Half-Life: Alyx ser ut att vara helt vanvettigt välkonstruerat - redan nu. Konceptuellt känns upplevelsen också en bra bit över alla de glorifierade speldemos som hittills fortfarande utgör merparten av spelutbudet till formatet, och det märks att projektet inte brister när det kommer till ambition eller produktionsvärden. Däremot ställer jag mig enig med Jonas om att hellre vilja ha ett regelrätt Half-Life 3, faktiskt. Kanske mest för att skölja bort den där bittra eftersmaken Valve lämnade oss spelare med när dessa omotiverat valde att överge spelserien fullständigt efter det smärtsamt ouppklarade tillägget: Episode Two. Det är tretton år sen det hände nu (visserligen), men vissa sår läker aldrig.

Olof Westerberg
Visst, jag håller med om att Half-Life 3 hade varit fantastiskt - HL 2 är mitt favoritspel någonsin - men jag är också beredd att helt underkasta mig Valve om dom lyckas ro Alyx i land. Om man tänker efter är väl ändå VR en naturlig utveckling på det redan fysik-baserade Half-Life-universumet, och ett sätt för serien att nå nya höjder. Jag menar, är detta inte år 2020s motsvarighet till när man 2004 tog upp sin första pantburk för att kasta den på Combinen på tågstationen i HL 2, och kände att inlevelsen inte kunde bli mer total. Detta säger jag trots att jag antagligen aldrig kommer spela Alyx, men det känns - hur konstigt det än låter - som ett rimligt pris att betala för om detta nu blir den värdiga uppföljaren jag verkligen hoppas på att det blir. Jag hoppas och vill helt enkelt låta en ny generation uppleva vad jag upplevde vintern -04. Bortsett från VR-aspekten, som det mesta verkar handla om, är det andra saker som oroar mig av varierande grad. Hur tusan ser explosionerna och det gröna blodet ut? Mot fonden av de fantastiska ljuseffekterna ser det helt galet ut. Och Alyx röst och kommunikation över radion, jag vet inte hur mycket Half-ife det känns för mig riktigt. Half-Life är mystik och tystnad och utlämnande. Inte små-snackig jargong över komradion.

Petter
Rösten är ett bekymmer, för mig. Det vet jag redan nu, innan jag ens spelat en endaste sekund. Eller nej, där överdrev jag. Jag vet inte, men jag tror. Jag har kikat på gameplay-snuttarna massor av gånger och det faktum att huvudpersonen i ett Half Life-spel nu pratar, ofta, kommer att kännas jättekonstigt, tror jag.

Adam Holmberg
Jag tycker personligen att det vi såg av Half-Life: Alyx var spännande. Håller inte alls med Henrics åsikt att detta bara ser ut som andra VR-spel vi fått se, utan snarare ett nästa steg i att faktiskt gå utanför korta snuttar och teknikdemos. Det främsta var hur högt nivån av interaktivitet i miljöerna där det var så mycket vi faktiskt kunde rota runt och interagera med. Som hur vi i strider mot Combines kunde själva öppna en bildörr för skydd eller med våra bara händer faktiskt rota igenom en tunna eller korg i jakten på uppgraderingsmaterial eller ammunition. Half-Life 2 revolutionerade inom just fysik och interaktivitet och detta verkar vara vad de fortsätter satsa på bortom många andra VR-spel vi sett, och att faktiskt vara i ett faktiskt spel med ett linjärt narrativ med omgivningspussel, strider och utforskande. För mig är det nästan irrelevant att det är ett spel med Half-Life i titeln, utan snarare att Valve faktiskt utvecklar spel igen och verkar försöka innovera inom en genre med ny teknik och ny hårdvara.

Olof
Problemet som jag ser det, Adam, är att för en nästan enad spelvärld är namnet Half-Life allt annat än irrelevant. Det är förstås fantastiskt att Valve börjat utveckla och innovera igen, där är jag med, men jag hänger upp mig på ett ord du använder - försöka. Oron finns ju att Half-Life Alyx blir blott ett försök att innovera och komma tillbaka som storstilade utvecklare. Och ett försök hade räckt om det inte hade varit Valve och om det inte hade varit Half-Life. Nu gör det inte det. Där undrar åtminstone jag om namnet Half-Life är rätt väg att gå, samtidigt som jag uppskattar kaxigheten hos Valve. Att låta en av världens mest framgångsrika serier återvända som det största VR-spelet någonsin, det är så riskfyllt att jag får lite ont i magen av rädsla och spänning för vad som händer om det inte lever upp till förväntningarna.

Half-Life: AlyxHalf-Life: Alyx
VR är ett djärvt och kanske lite märkligt val av Valve, men samtisigt vill de ju sälja sitt egenutvecklade VR-headset Index.

Joakim Sjögren
Det där med kaxigheten håller jag inte med om. Tycker nog snarare att det är precis tvärtom då Valve agerar fegt och försiktigt efter att ha lockat och retats i över femton år. Det är liksom inte Half-Life 3 vi snackar om här, det är inte med Gordon Freeman i huvudrollen och det helt exklusivt till VR. Blir det bra så är det givetvis kul för de som investerat i ett VR-headset och suktat efter mer Half-Life, men för alla de som ville avsluta trilogin och har troget väntat på att Valve ska spänna bågen och satsa på äventyret en hel spelvärld har drömt om så känns Alyx lite som parentes i bästa fall och en förolämpande örfil i sämsta. Det är förmodligen det jag är allra mest irriterad på i den här soppan. Man blev snuvad på konfekten, och på en utannonsering som kunde blivit legendarisk om Valve bara hade vågat. Kommer man liksom tillbaka efter 15 år så gäller det att göra det helhjärtat och visa att fansen inte väntat i onödan. Att snickra fram sidospår i ett försök att sälja dyra VR-hjälmar duger inte.

Petter
Jag håller nog med Jockiboiii här, faktiskt. Det är en rätt säker satsning de gör här, till skillnad från om de hade storsatsat på Half-Life 3. Vad riskerar de? Inte särskilt mycket. Om spelet inte alls lever upp till Half-Life 2 kan de ju alltid säga att det vara var ett hastigt stickspår, och att VR försvårade deras vision. Jag förstår även din frustration, Jocke.

Adam
Fast om de inte hade kallat det för Half-Life eller satt det i den världen, hade vi ens pratat om spelet då? Jag känner att Half-Life är den perfekta serien efter Half-Life 2 att just experimentera i vad gäller VR med "riktiga" spel som inte bara är teknikdemos och leklådor.

Olof
Okej, jag är villig att ge efter för att inte kalla det "kaxigt", men å andra sidan: att ge ut ett (potentiellt) halvdåligt, nytt Half-Life efter sexton år och sedan komma undan med bortförklaringen att det blev ett "hastigt stickspår" - det vill åtminstone jag hävda att det kommer inte att gå. Inget fan i världen köper det. Speciellt inte någon som väntat i dessa sexton år och köpt ett VR-headset för tiotusen kronor, troligen enbart för Half-Life.

Petter
Förvisso, men risken är så ofantligt mycket mindre än att fläska ut Half-Life 3, i alla fall. Det går att likställa med releasen av Episode 1 som ärligt talat var ett ytterst mediokert kapitel, men det har liksom inte någon egentlig betydelse för fansen, eftersom det "bara" var en fem timmar kort expansion. Så resonerar ju mången fanatiker gällande det, och så tror jag att man kommer att argumentera om Alyx nu visar sig vara en besvikelse. Detta till skillnad från om Half-Life 3 floppade, det skulle ju kunna sänka så mycket mer... Såklart. Med det sagt ser jag fram emot att spela Alyx, såklart. Väldigt mycket. Synd att Valve inte ens svarade på våra förfrågningar om att låna ett Index-headset. Det gör mig lite grinig, still, om jag ska vara ärlig.

Henric
Har ni ändrat uppfattning om att investera i ett VR-headset till PC nu då? Senaste gången vi diskuterade detta var det få som planerade att spela Alyx just på grund av att de inte hade ett VR-headset. Jag tänker fortfarande inte skaffa det men nu har vi ju ett gäng nya medlemmar här på redaktionen. Hur ser ni på det?

Rasmus Jämsä
Det smärtar mig att skriva det här och jag förväntar mig att bestraffas med möbeltortyr efter detta, men jag har aldrig fattat storheten i Half-Life. Bra spel, absolut, men de hör inte till mina favoriter direkt. Kanske spelade jag spelen lite för långt efter release och på så sätt fick en upplevelse som kändes... gammal. Eller så är det bara min Source-allergi som spökar. Med den bekännelsen ur mig så tycker jag faktiskt att Alyx ser rätt så hyfsat ut. VR-grejen är jag så inte mycket för (mest för att jag inte äger ett par VR-brillor), men det faktum att det är ett Half-Life utvecklat idag ger mig hopp om att dettta ska bli det första Half-Life jag kan bli så där fanatiskt besatt av.

Half-Life: AlyxHalf-Life: Alyx
Recensionen som dyker upp på premiärdagen skrivs av Gamereactor Danmarks chefredaktör. Här i Sverige fick vi inte låna ett Index av Valve och vi fick dessutom inte spelet skickat till oss, heller.

André Lamartine
Vi förlåter dig för ditt kätteri Rasmus, efter lite smisk såklart. Med det sagt så håller jag med Mäki om att prequel-idén känns ljummen och jag hade så gärna - och hellre - sett en regelrätt Episode 3. Gameplay-klippen utlovar såklart mycket Half-Life-magi, den nya Source-motorn ser äckligt läcker ut, detaljarbetet är imponerande, atmosfären är på topp och VR-användningen ser lekfull ut, men på något sätt känner jag mig rätt... distanserad från hype-tåget. Det är nog för att jag inte kommer att punga ut så mycket pengar på ett VR-kit för att spela detta spel och till slut känner jag, likt Jocke så snyggt argumenterade här ovan, att detta är en litet instick, en liten minipaus från tvåan snarare än den där fräscha uppföljaren man har drömt i så många år. Förhoppningsvis kommer det att gå att spela detta på ett mer traditionellt vis, för självklart vill jag att det ska gå bra för Half-Life-serien. Detta är som sagt det närmaste vi kommer en 3:a och förhoppningsvis är Valve redo att ge fansen vad de faktiskt vill ha.

Olof
Är det bara jag som tror att detta aldrig kommer att kunna spelas till annat än VR? Jag försöker tänka hur det hade sett ut och fungerat utan VR och det går bara inte. Utan VR får jag känslan att det hade varit rätt torftigt i sin nuvarande tappning, som ett - ursäkta ordvitsen - halvt Half-Life. Tänk er alla finesser man utför med händerna i trailern, fast ersatta med knapptryck och musklick. Hur spännande kan det bli egentligen?

Johan Vahlström
Ett halvt Half-Life? 25% Life alltså.. För någon som aldrig spelat något Half-Life-spel kan jag endast basera mina åsikter på det jag hittills sett av spelet. Jag har ingen aning om hur det hänger ihop med resten av serien, och egentligen har jag inte blivit speciellt intresserad av att ta reda på det heller. Att lägga spelet i VR är något jag inte förstår mig på med tanke på hur många av de stora fansen inte ens kan spela det. Och precis som Olof säger, om man tar bort VR ur det hela, verkar detta då vara speciellt intressant? Ja, för fans. För mig som inte är det verkar det vara, för att igen hänvisa till Olof, rätt torftigt.

André Wigert
Nu ska jag vara ordentligt surmulet bitter här, men nej VR-plattformen lockar inte över huvud taget oavsett vilken spelserie som skulle få för sig att sätta nästa numrerade dundertitel i huvudskärmarnas klor. Det kan vara nästa Metroid, Timesplitters eller Super Monkey Ball (sicken upplevelse det hade varit dock!), hypen går tyvärr ned till noll.

Andreas Blom
Håller med er. Nog för att jag förstår att Valve varit intresserade och velat utforska VR, men samtidigt kan jag inte låta bli att känn att det ligger ett visst "vi-måste-släppta-något-snart" över detta. Kalla mig cynisk, men det kan också röra sig om ett litet PR-knep för att kränga mer VR. Att ge oss något som vi verkligen suktar efter. Som ni redan säger, floppar det kan man enkelt hänvisa till att det var ett stickspår och bara någorlunda skada skedd.

Jonas Mäki
Mach Rider 2 i VR, då skulle jag inhandla en HTC Vive Pro, inte annars.

Petter
Mm, Mach Rider! Jag pratade med Gamereactor Danmarks chefredaktör igår som precis klarat Half-Life: Alyx och han är lyrisk. Det gör mig mer sugen. men ändå inte så pass sugen som jag hade hoppats på. Jag hade verkligen hoppats på att jag skulle sitta och dregla/svettas vid det här laget men märker vare sig av svettningar eller ökad salivproduktion. Det är synd.

På måndag publicerar vi vår recension av Half-Life: Alyx

Half-Life: Alyx

Relaterade texter



Loading next content