Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Vi testar kortspelet Keyforge

Som bekant varvas det ner med brädspel ibland även bland oss på redaktionen. Det inkluderar påfallande ofta Keyforge på senare tid, där inget möte någonsin blir det andra likt...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När jag gick i gymnasiet, trillade jag dit på samlarkortspel. Det blev framför allt Doomtrooper, men även klassiska Magic the Gathering, Illuminati: New World Order, OverPower, The Crow och säkert annat jag glömt. Fantastiska tider, men även dyra sådana. Dessa spel har ett visst mått av "pay to win" inbyggt, där du helt enkelt inte är kompetitiv om du inte sett till att ha alla nyckelkort ur varje set.

Jag har därefter inte spelat något samlarkortspel av just den anledningen, innan Star Wars Destiny släpptes, vilket jag slungade mig över med hull och hår. Idag är jag ju vuxen och att köpa ett par hela lådor ur varje set, var inte längre något orimligt. Det som slog mig med Star Wars Destiny, är hur kul grundkonceptet ändå är - att spela med folk som utifrån sina förutsättningar byggt bästa tänkbara kortlek, och sedan matcha den mot min.

Vi testar kortspelet Keyforge
Ingen lek är den andra lik och spelet byter karaktär när du roterar mellan dem.

Bara det att internet idag förstört mycket av det som tidigare var så magiskt. En bra lek delas online, så vem som helst kan göra en kopia. Det leder till sämre variation och följaktligen färre överraskningar, samt rätt stela så kallade "metan"där du måste bygga din lek på ett visst sätt för att ha en chans.

Det här kan tyckas vara en märklig ingress till en recension av ett spel som inte är ett samlarkortspel och som följaktligen inte har med ovan nämnda titlar att göra. Varför jag ändå börjar texten på det här viset - är för att Keyforge faktiskt lyckats med konststycket att få tillbaka mycket av det där magiska med att spela samlarkortspel för länge sedan. Det handlar om ett spel, där alla du möter kommer spela med olika lekar vare sig de vill det eller ej.

Vi testar kortspelet Keyforge
Reglerna är förhållandevis enkla och tack vare spelets popularitet är det lätt att få svar på frågor online, då andra helt enkelt undrat samma sak som dig redan innan.

Detta kan man slå fast med säkerhet, för det existerar inga likadana lekar överhuvudtaget, och du får heller inte ändra dem. Med i varje lek följer nämligen även en checklista så den du spelar mot kan se vad din lek innehåller. Det finns även en QR-kod som gör att du kan scanna in din lek i en officiell app, där du sedan ser dina kort och kan mata in hur ofta du vunnit och förlorat med dem.

Därmed anar du kanske den lite kittlande känslan av att öppna en helt ny lek och spela. Den är ny både för dig och din motståndare, och ingen av er kommer att ha spelat med dess like tidigare. Hela grejen med att kopiera lekar online, är alltså borta. Dessutom blir det betydligt billigare att spela på det här viset. Jag och mina vänner kan ha tre-fyra lekar och sedan roa oss med det länge genom att låna av varandra, där vissa passar någon kompis bättre, men där andra inte alls fungerar med någon annan beroende på spelstil.

Självklart kommer du fortfarande att hitta lekar som känns bättre, men alla har tydliga akilleshälar och det känns genomgående väl balanserat trots det helt unika upplägget. Så hur spelar man då?

Vi testar kortspelet Keyforge
Med en uppsättning plastfickor håller korten betydligt bättre och rekommenderas oavsett bräd-/kortspel.

Grunden är att du ska smida tre nycklar (Keyforge, som spelet heter), vilket du gör genom att samla på dig Æmber. Bara det att din motståndare såklart kommer sätta käppar i hjulet på olika sätt. Keyforge-världen består av flera olika hus, och exakt tre av dem finns representerade i din lek. I början av varje runda, bestämmer du vilket av dem du vill satsa på och får sedan bara använda dem under din tur. Det betyder att delar av din hand på sex kort kommer vara oanvändbar (kort från de två kvarvarande husen får du alltså inte spela) och det skapar en bra balans.

En del hus är extremt bra på att skapa pengar, andra på att förstöra andra medan somliga lekar kretsar kring billiga kort och andra väldigt dyra eller på att sabotera motståndarens lekar. Under din runda får du spela så många kort du vill, bara det är från rätt hus, bara det att dina karaktärer (hjälper dig att samla in Æmber samt dräpa motståndarens karaktärer) och artefakter (olika sätt att påverka grundpremisserna) du spelar ut inte får användas förrän nästa runda. Det skapar direkt intressanta dilemman.

Vi testar kortspelet Keyforge
Designen i Keyforge är generellt väldigt bra med fantasifulla bestar, ockulta väsen och humanoider.

Självklart väljer du att spela det krigiska huset Brobnar och du har fyra kort på handen och bara ett vardera av de båda andra husen. Men först nästa runda får du faktiskt använda korten du lagt ut ordentligt. Efter din runda där du spelat alla fyra Brobnar, drar du upp till sex kort igen, och ser då att du plötsligt fått hela fem stycken Saurians istället. Ska du nu använda dina utspelade Brobnar, eller ska du satsa på att bygga ut med Saurians?

Din motståndare har dock inga planer på att låta dig göra detta ostört och kommer sabotera för dig så gott denne kan. Utöver nämna karaktärer och artefakter finns även utrustning som stärker dina kämpar samt actionkort som ger tillfälliga effekter. Spelet är väldigt dynamiskt och spännande, och jag förvånas ofta över hur bra det faktiskt fungerar med den udda premissen att totalt olika lekar med varierande strategier spelar mot varandra på hyggligt jämna villkor.

Vi testar kortspelet KeyforgeVi testar kortspelet Keyforge
Ett tecken på att Keyforge blivit populärt är den uppsjö av kringprodukter som finns. Deck Book från Gamegenic är väldigt trevligt utformade och en favorit.

Nackdelen är som sagt att du själv inte har någon som helst kontroll över vilka kort du får i din lek. Du köper grisen i säcken. Men jag har hittills personligen inte stött på någon som jag känt varit för dålig. Styrkan är samtidigt att du kommer ifrån att behöva köpa kort och expansioner och annat. Du har din lek, vill du ha två eller fem så köper du fler. Att arrangera turneringar eller spela mot vänner där alla kör med en helt ny lek är superkul.

Keyforge har redan ett stort community, även i Sverige. Generellt upplever jag det som lite mindre hardcore än mycket annat, vilket jag faktiskt uppskattar, och det är lika kul att spela mot sambon, min mors gubbe och liknande som mot de vänner jag normalt tävlar mot i exakt allt med max prestige. Det finns även ligor, Facebook-grupper och en massa turneringar runt om i Sverige. Eftersom du scannar in din QR-kod och registrerar dina lekar till ditt konto samt där ser alla kort som ska vara inkluderade, slipper du även risken för att folk fuskar.

Det har dessutom dykt upp massor av tillbehör för de som gillar sådant. Jag är särskilt förtjust i de snygga förvaringsaskarna Deck Book från Gamegenic, som även har kanonsnygga och officiella sleeves. Men självklart finns även gott om alternativ, och korten har standardformat (rekommenderar plastfickor på 66 x 92 millimeter), för den som använder sig av Etsy finns även en uppsjö av alternativ till tokens och liknande.

Vi testar kortspelet Keyforge
Det finns tre startset för Keyforge, varav två äldre, men vi rekommenderar att du väljer Keyforge: Worlds Collide helt enkelt för att du i det hittar de senaste reglerna och nödvändigheterna i form av tokens.

Så var ska man börja då? Jo, jag tycker att det enda raka är att investera i Keyforge: Worlds Collide - Two Player Starter. Ett grundset med två lekar, regler, alla tokens och två underlägg för att hålla ordning på spelplanen. Allt upplagt för två spelare. Komplettera detta med plastfickor (korten håller för evigt) samt en eller två extra lekar för att kunna rotera lite, och jag tycker du har allt du behöver. När lusten att variera infinner sig, kastar du in en lek till i smeten bara.

Keyforge är bara för två spelare, men är man fyra eller fler, är det trevligt att variera rundorna genom att spela parvis, samt därefter rotera spelare och lekar. Eller varför inte köra en liten turnering? En runda tar ungefär 30-45 minuter. Lycka till, kanske hörs vi på något Keyforge-forum i framtiden.



Loading next content