Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Tjäna pengar på ditt spelintresse (2)

Aktieexperterna Erik Sprinchorn och Carl Armfelt gästskriver en artikelföljetong om hur man kan tjäna kosing på sin spelhobby och här kommer den andra delen...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Var är vi idag? Spel är inte bara den kanske främsta källan till underhållning för det största antalet människor i världen idag. Det är också på riktigt "big business". Man bedömer att branschen i år kommer att omsätta långt över 100 miljarder dollar, eller dubbelt så mycket som musik och film tillsammans. Det uppskattas att en tredjedel av jordens befolkning, eller fler än två miljarder människor, regelbundet spelar dataspel.

Den svenska aktiemarknaden var dock långsam att uppskatta branschens nyvunna storhet. 2006 köptes Dice ut från börsen av Electronic Arts för en löjligt låg värdering. Detta var ett exempel på hur förläggare kunde utnyttja utvecklares relativa svaghet som vi beskrev ovan. Några år senare köpte Microsoft upp Mojang och mobilspelsbolaget King noterade sig i USA, bara för att bli uppköpta av Activision inte långt därefter. Alla kassaflöden från dessa succéspel hamnade i fickorna på amerikanska storbolag.

Här fanns uppenbart ett behov av vad man skulle kunna kalla patriotiskt kapital. Någonstans där började vi också på allvar bli mer aktiva i att göra vår del för att fler fina bolag skulle bli kvar i Sverige. Och aktiemarknaden är en bra plats för detta - en entreprenör kan sälja en betydande del av bolaget men ändå behålla stora delar av kontrollen. Börsen är också en jättebra plattform att finansiera förvärv eller organisk expansion.

Vi uppskattar alla mindre, innovativa bolag i Norden och såg relativt tidigt den positiva förändringen i branschen. Men initialt hade vi inte mycket att välja på. I januari 2013 investerade vi i G5 och under hösten samma år köpte vi in oss i Starbreeze. Det var mycket lärorikt att genom dessa investeringar bättre förstå rörelsen mot free to play inom mobilspel och de stora fördelarna med digital distribution för en utvecklare av PC-spel. I december 2015 var vi ankarinvesterare i Stillfront, som då hade ett börsvärde om cirka 170 miljoner kronor. Drygt fyra år senare har de via förvärv byggt ett bolag med ett värde över 13 miljarder kronor.

Tjäna pengar på ditt spelintresse (2)

Med en uttalad ambition att aktivt stödja det svenska spelklustret kunde vi också bli ankarinvesterare i Paradox och THQ Nordic (sedermera Embracer) när de noterade sina aktier på börsen 2016. Även dessa har sett stora värdeökningar och framför allt Embracer har expanderat kraftigt via förvärv. Även om Starbreeze så småningom expanderade för kraftigt och fick problem med fokus - bolaget hamnade till och med i rekonstruktion - gav investeringen viktiga insikter som hjälpte oss att fatta andra kloka investeringsbeslut, framför allt inom PC och konsol.

Betydligt svårare har det varit i mobilspelsvärlden. Stillfront, som har övervägande mobil- och browserspel i portföljen, är det lysande undantaget bland de investeringar vi gjort. Rovio, MAG Interactive, Next Games och Nitro Games är bolag där vi varit ankarinvesterare men som gått betydligt sämre på börsen. Vi har fått lära oss den hårda vägen att mobilspel inte bara är en mer fragmenterad och konkurrensutsatt marknad. Denna del av marknaden är helt annorlunda till sin natur när det gäller kundanskaffning. Framför allt Facebook och deras förändrade beteende har påverkat många mobilspelsbolag negativt. Mobilspel drar kunder genom att bland annat satsa kraftigt på riktade annonser. Tidigare var det i princip gratis att hitta kunder via sociala plattformar som Facebook. Men de har blivit bättre på att utnyttja all data de har i sin användarbas vilket lett till en dramatisk prisuppgång

När vi nu blickar ut över landskapet fortsätter vi att föredra utvecklare av PC och konsolspel framför mobilspel. Även PC och konsol har blivit en mer konkurrensutsatt marknad. I förra artikeln skrev vi om hur den digitala distributionen möjliggjort i princip hela indie-genren samt öppnat upp spelindustrin för utvecklare i största allmänhet. Samtidigt har de digitala plattformarna introducerat en ny utmaning i sig. Det är idag mycket svårare för en liten indie-utvecklare att ta språnget till att förlägga sina egna spel och bygga titlar med långsiktigt värde. Bolagen med lång historik och som vårdat sina varumärken väl har en tydlig strategisk fördel. Branschen har alltid präglats av förvärv och alldeles nyligen såg vi den kinesiska jätten Tencent lägga bud på Funcom. Vi tror att trenden mot konsolidering snarast kommer att stärkas framöver. Några av våra svenska digitala champions kommer säkert att kunna dra nytta av detta och fortsätta skapa värde för sina aktieägare. I nästkommande artiklar kommer vi gå in på konkretare reflektioner kring sparande i ny teknik och spel.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du har väl inte missat den första delen ur denna artikelserie? Länk



Loading next content