Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
World of Warcraft: Battle for Azeroth

Blizzard berättar om WoW: Battle for Azeroth - Visions of N'Zoth

Vi snackade med World of Warcraft-utvecklarna om det nya innehållet som är på väg till Battle for Azeroth...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Blizzard har nu släppt World of Warcraft-patchen 8.3, vilket är Battle for Azeroth-erans hittills största. Det har lagts till två nya raser, en massiv raid, en fjärde PvP-säsong, ett challenge-läge för 1-5 spelare samt att en Old God släppts lös i Azeroth. Detta handlar om Vision's of N'Zoth, och vi har snackat med lead game designer Morgan Day och senior game designer Jeremy Feasel för att få veta mer.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Det är mycket nytt innehåll på väg till Visions of N'Zoth, men vart kommer storyn ta oss denna gång och hur knyts det an mot Shadowlands?
- När vi avslutade den senaste raiden, där vi besegrade Azshara i Nazjatar, öppnade vi samtidigt N'zoths fängelse och lät honom stiga från avgrunden. Nu kommer konsekvenserna av detta. Vi får nu veta vad han är på jakt efter och vad han har planerat. Om du kommer ihåg gamla C'thun och Yogg-Saron, så var deras planer att bryta sig loss och skicka insekter överallt, men det var oklart hur de skulle ta över Azeroth. Den här gången har N'zoth en mer specifik plan som inkluderar Nalak'sha och Forge of Origination, med vilka han ska återskapa Azeroth som han vill ha det.

Vad är Sylvanas roll i allt detta?
- Sylvanas har faktiskt placerats i baksätet här, så efter allt som hände vid Orgrimmars port och efter Saurfangs död så stack hon. Hon har egna planer för framtiden som dock kommer ta tid att realisera, och i väntan på det drar hon fördel av att Alliance och Horde får tampas med en gammal gud som råkar vara den kraftfullaste de någonsin ställts inför. Därför kommer vi inte få några livstecken från Sylvanas i Visions of N'Zoth, men i takt med att Shadowlands nalkas lovar vi ändå att ge lite smakprov på vad hon haft för sig.

Angående Horde, och mer specifikt Forsaken, hur kommer vi hitta dem nu när Sylvanas är borta?
- Vi kommer behandla detta en bit in i Visions of N'Zoth, du kommer märka av några Quests som behandlar horde-ledarskapet. För tillfället är de osäkra på om de alls behöver en till hövding, med tanke på hur de senaste dragit in dem i dåligheter. Thrall har kommit tillbaka, men vill inte nödvändigtvis bli hövding, och det är gott om problem inom just Horde. Därför är de inte heller redo för en ny ras.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Så låt oss snacka om nya raser; Mechagnomes för Alliance och Vulpera för Horde. Hur och varför valde ni just dessa båda?
- Horde-valet var tämligen enkelt, och härstammar från Battle for Azeroth-utvecklingen. Första gången vi visade Vulpera, blev många helt förälskade i dem. Dessutom är deras story intressant med spännande antagonister samt starka personligheter. När du spelar igenom questlinen Vol'dun kommer du förstå bättre vad vi menar. De är liksom plundrare, men till skillnad från Goblins så är de mindre intresserade av pengar och prylar, och mer av att hålla ihop.

På Alliance-sidan så pysslade vi med Mechagon, och det kändes bara logiskt att det ju var såhär som High Tinker Mekkatorque blev återuppväckt, helt enkelt via den mäktiga kraftkälla som finns i Mechagon City. Det var en storyline vi tidigare funderat på när vi ville återuppliva karaktären samt att vi reflekterade över att Gnomes inte hade något hem. Så tänk om Mechagon-staden kunde bli en plats för Gnomes och Mechagnomes? Det kändes helt enkelt rätt för Alliance. En ska jag alltid älskar med att jobba på raser är deras förmågor. Vulpera är ett slags nomader som letar en tillhörighet, vilket vi hoppas att de nu funnit i Horde. Men innan de nådde dit, var de försvagade och oorganiserade, och en av deras förmågor är därför 'Make Camp' vilket är som en andra Hearthstone de kan smälla upp var som helst i världen. Mechagnome är däremot såklart mekaniska och därför bra på uppfinnande och teknik. De har därför 'skeleton finger' som kan låsa upp alla dörrar på deras level. En slags inbyggd dyrk.

Sedan har vi ju en ny raid, The Waking City. Varför kommer den senare?
- Ny'alotha släpps ungefär en vecka efter Vision of N'Zoth. Det är den största Battle for Azeroth-raiden hittills och bjuder såklart på N'Zoth som slutboss och det kommer vara något vi inte gjort sedan Cataclysm, där slutbossen faktiskt var flera möten. Om du är bekant med Cataclysm och Deathwing, så förstår du kanske varför vi velat dela upp striden i två delar. Först möter du Carapace of N'Zoth samt sedan N'Zoth själv för att avsluta raiden. Raiden är helt vansinnig. Vi har ju mött gamla gudar förr, men de har alltid varit fängslade, och vi har alltså aldrig fått se en fri, stark gud på hemmaplan. Räkna alltså med en spektakulär värld med mycket lava och en gigantiskt tornande figur i bakgrunden när vi för första gången får slåss mot en gammal gud i World of Warcraft.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Angående det nya Horrific Vision-läget, hur kommer det fungera och utmana oss spelare?
- Spelarna kommer kunna samla på en valuta som gör det möjligt att köpa nycklar kallade 'vessels', vilka gör det möjligt att besöka N'Zoths framtida vision av Orgrimmar och Stormwind. Där har alla blivit galna och slagit följe med N'Zoth, medan andra har gjort motstånd och dödats. Räkna med att få se några av dina favoriter välja en milt sagt moraliskt tveksam väg. Thrall är nu Ogrimmars huvudmotståndare som ska besegras där, och på detta sätt får vi se vad den gamle guden egentligen har för mål. Detta kan spelas av 1-5 personer och tanken är att berätta en längre saga. Men hela tiden är du är där, påverkas du av N'Zoths galenskap, vilket illustreras av en kontinuerligt krympande mätare. Det finns även fler områden, där vissa är extra utmanande. Det lär ta några veckor innan du ens kan ta dig dit, och vi kommer också erbjuda vecko-event. Tanken är att det alltid ska finnas något nytt att hitta och extra svåra utmaningar att försöka ta sig an. Och om/när du klarat detta finns dessutom hypersvåra svårighetsgraden Faceless Masks.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Angående Shadowlands, kan du berätta när det kommer?
- Vi har inget att utannonsera idag, men snyggt försök! Det kommer när det är klart.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi försökte i alla fall. Tack för pratstunden.

Relaterade texter

Köp leksaker och stöd WoW-esport

Köp leksaker och stöd WoW-esport

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

World of Warcraft har inte riktigt blivit lika stort som esport som andra Blizzard-spel, men nu kommer du kunna stödja det genom att köpa leksaker. Du hittar dem på denna...



Loading next content