Svenska
Gamereactor
artiklar

Årets Teknik 2019

Under gårdagen rullade vi på redaktionen ut den första kategorin ur Årets Spel 2019 och nu har det blivit dags att kora årets mest imponerande titlar ur ett rent tekniskt perspektiv...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Årets Teknik 2019

(5) Death Stranding
När Hideo Kojima envist ska ha kändisar med i Death Stranding kan de åtminstone gotta sig åt att de kommer modelleras med otrolig detaljrikedom när de ska porträtteras i själva spelet. Att se individuella hårstrån på Norman Reedus klena skäggväxt eller ibland tveka på om Mads Mikkelsens karaktär faktiskt är animerad är två tecken på att tekniken som finns i Death Stranding är briljant. Detaljrikedomen framförallt imponerade på oss genom hela äventyret men även hur den karga världen reagerade på vår framfart på häftiga sätt.

Årets Teknik 2019

(4) Resident Evil 2 Remake
Förra året prisade vi nyversionen av Shadow of the Colossus för dess makabra ljussättning och grafik och i år vill vi hylla ännu en utvecklare som sysslar med att piffa till gamla titlar. Och ja...vart ska vi egentligen börja? Instinkten säger oftast åt oss att sikta mot huvudet när något blodigt kommer gåendes men slutresultatet blev att vi bara beundrade den levande dödes animationer, hur oberäkneliga rörelserna var och hur verklighetstroget de där ögonen stirrade hungrigt på oss. Vi vill vara så fräcka och klassa Capcoms nya zombies som de bästa någonsin, tack vare mäktigt bra motion capture-arbete, strålande artificiell intelligens och framförallt hur förstklassigt allt köttigt slafs var. Capcoms grafikmotor pånyttfödde Raccoon Citys snuthus på ett sådant sätt att nostalgin nästan lade sig då detta kändes som något helt nytt och den briljanta ljussättningen kittlade igång den mest djuriska överlevnadsinstinkten hos oss. Att djupdyka i det tekniska kan ofta förstöra den renputsade fasad som utvecklarna har byggt upp, men så var inte fallet i Resident Evil 2. Faktum var att Mr X inte var blott en ljudeffekt där karaktärsmodellen sedan teleporterades nära spelaren vid ett speciellt ögonblick... utan han gick på riktigt runt på polisstationen i ett konstant sökande och reagerade när du väsnades. Capcoms grafikmotor kommer hålla måttet i många år till, så räkna med att se remaken av Resident Evil 3 på en teknikhyllning nästa år också.

Detta är en annons:
Årets Teknik 2019

(3) Call of Duty: Modern Warfare
Inte nog med att Infinity Ward, inför releasen av Modern Warfare, fick upp fansens puls till obehagligt höga nivåer i och med Captain Prices symboliska citat, vad vi fick var också en av de mest stabila och tekniskt imponerande äventyren på länge. Vad gäller krispigt detaljerad bild (det ser, bitvis, nästintill fotorealistiskt ut), följsam bilduppdatering och överlag en solid teknisk upplevelse, står Modern Warfare på stadiga ben, även på konsolernas standard-uppsättning. Ljuskäglor, dimma, rappt och skoningslöst sönderslitande explosioner och partiklarna verkligen kommer fram i det grönt glimmande mörkerseendet, är häpnadsväckande. Tillkommer gör även den mycket skickliga hanteringen av laddningstider. Visst, maskerad laddning har vi sett förr; men här görs en stor del av den under mellansekvenser låsta till 30 bilder, innan dessa sömnlöst växlar till själva spelandet och vi är igång. Detta gör att, när man ser på spelet och dess storlek i förhållande till allt som händer, inte kan annat än att sätta Call of Duty-seriens starkaste återkomst på flera år, på tredje plats över årets teknik.

Årets Teknik 2019

(2) Red Dead Redemption 2 (PC)
Här snackar vi ett spel som kan få den mustigaste dator att hosta. Dålig optimering? Onej, inte alls, vad Rockstar gjort kan bara beskrivas som en kopia av Crytek gjorde när de släppte det allra första Crysis; de har helt enkelt skapat ett framtidskompatibelt spel. För att göra det lättbegripligt för er som inte har testat denna tekniska bedrift, så körs konsolversionerna i inställningar under de lägsta jämfört mot PC. Vi snackar helt enkelt om en titel som kommer tillhöra toppskiktet grafiskt i åratal framöver. Vi tror och hoppas att detta lönar sig för Rockstar så fler vågar göra samma grej framledes, för det här var verkligen att ge PC-publiken kompensation för att de fick vänta ett år extra.

Detta är en annons:
Årets Teknik 2019

(1) Metro Exodus
4A har länge imponerat tekniskt med skarpt sinne för material, belysning och artificiell intelligens. Efter två spel satta i Moskvas ruiner och ikoniska tunnelbanesystem får vi nu utforska större områden runtom i Ryssland. Detaljrikedomen och belysningen har fortsatt överträffats sedan senast men nu också på en helt ny skala som pressar dagens hårdvara till gränsen. Konsolspelare fick en överraskande rik upplevelse där till och med Xbox One X kunde leverera en knivskarp bild i 4K med dessa tekniska framsteg. Men kronan tas ändå av PC-versionen. Inte bara på grund av det vanliga om högre inställningar med tesselering på max och texturupplösningar bortom rim och reson, utan också på grund av introduktionen av ray-tracing för markant förbättrad belysning med mer naturliga skuggor och reflektioner. Detta är ett spel spel med utan tvekan de på det stora hela största tekniska musklerna i år.



Loading next content