Svenska
Gamereactor
artiklar
Need for Speed Heat

Redaktionen Resonerar: Framtiden för Need for Speed

Efter ett antal rätt slöa Need for Speed-spel hoppas vi här på redaktionen att EA återvänder till Underground. Och vad hände egentligen med Burnout?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Petter Hegevall:
Det fanns en tid för inte så värst länge sedan som arkadracing som subgenre var det hetaste i hela spelvärlden. Burnout, Need for Speed, Ridge Racer, Juiced, Split/Second, Mario Kart - Det kryllade av hyperunderhållande spelserier där racing som fenomen hade skalats ned till rena adrenalin-injektioner baserad på lika mycket realism som vapenhanteringen i Fortnite. Men den tiden är förbi. Idag är det snarare simulatorgenren med titlar som Gran Turismo Sport, Assetto Corsa och Project Cars som tagit över och även fast det såklart glädjer en sim-dåre som undertecknad, undrar jag inte om detta i mångt och mycket handlar om att EA själva misskött två av arkadracing-genrens två största giganter så pass hårt att hela speltypen svalnat i popularitet, eller vad tror du?

Need for Speed Heat
Need for Speed: Payback var verkligen inget särskilt bra spel.

Kim Orremark:
Som en älskare av genren ser jag samma sak, färre spel överlag och de som kommer har varit av tveksam kvalitet. Det har gjort att jag drar mig mer och mer åt simhållet även om jag såklart saknar titlar som Burnout så mycket att det gör ont. Å andra sidan verkar ju exempelvis Need for Speed fortfarande sälja ganska bra och det senaste, Heat, ser ut att mottas ganska väl av spelare världen över, trots hutlöst tradig bilfysik.

Andreas Blom:
Det tråkiga i kråksången är ju att ju mer riktat och låst hållet Need for Speed blivit genom åren, i direkt jämförelse med Forzas superba Horizon (som går raka vägen åt andra hållet och satsar på frihet), är ju att Need for Speed verkligen framstår som något numer gjutet i cement. Förhoppningsvis är Heat vändningen som serien behöver. Undertecknat den som inte tyckt Need For Speed varit bra sedan Most Wanted 2005.

Detta är en annons:

Petter:
Jag håller dock inte alls med här... Visst är Forza Horizon proppat av frihet, det är ju spel baserade på öppna världar, vilket Need for Speed aldrig varit (även om ett par spel innehållit semi-öppna spelvärldar) och kanske enligt mig aldrig riktigt bör bli, heller. Need for Speed tycker jag var bäst när det stavades Underground (1) och jag kan bara inte begripa varför EA inte bara lyssnar på fansen och gör ett Underground 3? Vad tror ni är orsaken till att de aldrig gör det?

Need for Speed Heat
Fansen väntar fortfarande på Underground 3 men det lär aldrig släppas, tyvärr.

Henric Pettersson:
Jag kan inte ens minnas senaste gången jag lirade ett Need for Speed-spel och det säger väl en hel del. Den serien hade verkligen behövt börja om på nytt och inte bygga på precis samma koncept som alla de senaste titlarna gjort.

Mikael Sundberg:
Jag har alltid tyckt att Need for Speed-spelen är oerhört bajsnödiga och ointressanta. Däremot uppskattar jag riktigt arkadiga racingspel som Crazy Taxi, Outrun 2006, eller för den delen F-Zero eller Wipeout. Så den genren skulle definitivt behöva en comeback, men EA får gärna lägga ner hela Need for Speed på en gång vad mig anbelangar.

Detta är en annons:

Petter:
Jag får lov att förmoda att spelserier som F-Zero och Wipeout inte säljer idag, alls, annars skulle vi väl få minst ett sånt spel per år, eller vad tror ni? Jag saknar dem lika mycket som Micke, ett nytt Wipeout till PS4 skulle jag såklart vilja ha lika gärna som ett riktigt ambitiöst F-Zero till Switch.

Joakim Sjögren:
I fallet F-Zero så vet jag inte faktiskt inte hur Nintendo tänker. De har liksom varit så extremt otydliga när det kommer till spelseriens framtid, och numera tror jag de bara inte har en susning om hur de ska göra för att gå vidare. Precis som Sunken och Petter hade jag dock kunnat mörda för ett nytt F-Zero... Eller, i ärlighetens namn hade jag varit villig att försöka mörda både Sunken och Petter för ett ny del i följetongen, och då ska vi beakta att Petter förmodligen kan mosa mitt kranium genom att bara spänna sin ena bicepsmuskel - på distans. Fansen finns med andra ord där ute, Nintendo. Make it happen!

Petter:
Kommer vi någonsin att få spela Need for Speed: Shift 3 och Need for Speed: Underground 3? Uppföljarna som fansen helst verkar vilja ha.

Need for Speed Heat
Need for Speed: Heat känns i mångt och mycket som ett spel som hamnat på efterkälken, som inte ens är i närheten av konkurrenter som exempelvis Forza Horizon.

Adam Holmberg:
Det kvittar egentligen vad EA kommer kalla Need for Speed, vare sig de gör ett Shift eller Underground, för de verkar inte kunna kravla sig ur sina gamla formler som många verkar ha tröttnat på. De behöver mer innovation i sin serie och inte kompromissa upplevelsen med monetära mikrotransaktioner eller en platt live-upplevelse. Rolig, fartfylld och arkadig racing tror jag skulle gå långt utan en massa trams eller tråkigt fluff kring en överlag enkel upplevelse.

Petter:
Jag tror ändå att de absolut skulle kunna göra ett bra Underground 3 om de satte ihop ett nytt team och pumpade in bra med deg. Samma sak med Burnout, om rätt folk får rätt budget och rätt mängd tid att göra sin egen grej.

Johan Vahlström:
För mig har Need for Speed varit dött rätt länge. Det enda jag spelat sedan glansdagarna var det som hette just Need for Speed, det som kom ut för nåt år sen. Jag spelade det endast eftersom det var superbilligt på nån PS Store-rea. Tog faktiskt platinumtrofén, inte för att spelet var förbannat roligt, utan mest för att det var en lätt platinum. Ett nytt F-Zero däremot... mums.

Petter:
Sega borde utveckla nytt F-Zero åt Nintendo, precis som under Gamecube-eran. Do eeeeeht!

Adam:
Personligen hade jag gråtit av lycka om det bara släpptes ett Burnout: Revenge 2. Overklig men fartfylld racing med förstörelse, kaos och arkadiga explosioner. Need for Speed kan gott somna in i ett antal år fram tills de kan släppa ett spel som inte bara är till för att leverera lootlådor eller samma döda levande värld om och om igen.

Petter:
Varför tror ni att EA lät Burnout dö? Finner det supermärkligt.

Need for Speed Heat
Need for Speed: Rivals var fyllt av usla beslut, som exempelvis loot-lådor.

Adam:
Ingen aning faktiskt. Burnout Paradise var en stor succé men de verkade snarare ta vissa av de idéerna och stoppa in i Need for Speed-serien istället. Tror att ett nytt Burnout-spel skulle locka en nostalgisk publik och möjligen ge Need for Speed en större chans att pausa och ladda om lite. Man kan hoppas att remaken av Paradise var ett test för att kolla intresset inför en möjlig ny del?

Mikael
I en vettig värld hade de alternerat Burnout och Need for Speed för att skapa variation, istället för att lägga ner det ena och tjata ut det andra.

Petter
Önskedrömmen här hade som sagt varit om EA kammade sig ordentligt, med bred kam (och stor borste) och utannonserade ett Underground 3 samt ett nytt Burnout: Revenge, båda till PS5 och Xbox Scarlett. Hade varit grymt, dessutom vill jag nog helst att båda ska utvecklas av nya team och inte vare sig Ghost eller Criterion. In med nytt blod, satsa på re-boots.

Relaterade texter

Need for Speed HeatScore

Need for Speed Heat

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Det är olaglig street racing som står på menyn när EA:s numer anrika racingföljetong slår tillbaka...

0
GRTV videorecenserar Need for Speed Heat

GRTV videorecenserar Need for Speed Heat

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Åsikterna om Ghost Games senaste racingtitel går isär. Kim och Petter anser det vara hysteriskt mediokert medan GRTV-teamet samt den danska redaktionen (och den norska)...



Loading next content