Svenska
Gamereactor
artiklar
Just Cause

Just Cause

Svenska Avalanche Studios efterlängtade debutspel är en härlig mix av Far Cry och Grand Theft Auto. Petter har testspelat Just Cause under en hel vecka och även intervjuat spelets Creative Director

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Vad får man om man parar Grand Theft Auto: San Andreas och Far Cry? Svaret på den frågan står den svenska debutstudion Avalanche för då de om drygt en månad släpper det överambitiösa Just Cause till PC, Playstation 2, Xbox och Xbox 360.

HQ

För Just Cause bjuder på lika delar prunkande vegetation, vidsträckta sandstränder och soliga bergstoppar som hårdhänta gängupprörelser, knarkkrig och sura poliser. Svenska Avalanche har hämtat hälsosamt mycket inspiration från några av Gamereactors absoluta favoritspel och framställt en hybrid med nog många egna väl genomförda idéer för att vi ska bli exalterade.

Äventyret börjar med en närbild på vår hjälte, CIA-agenten Rico Rodriguez. Han sitter på en bänk i en skramlig B52:a i väntan på att få hoppa. Fallskärmen sitter där den ska och hans moderiktiga salsa-kostym och glänsande svarta bakåtslick skvallrar om en flirt med Desperado-hjälten Antonio Banderas. Piloten i planet gestikulerar till Rico om att kusten är klar, planets bakdel glider upp och sekunden senare ligger han i luften, på 4000 meters höjd. Ett knapptryck vecklar ut Ricos fallskärm och gör det möjligt för honom att glidflyga ned mot den soliga sandstrand där hans CIA-kontakt väntar med vidare instruktioner.
Uppdraget är tufft och kräver en rutinerad, möjligen över-drivet våldsam, extremt självsäker och ofta spektakulär superagent med en törst efter högexplosiv action. Den sydamerikanska ögruppen San Esperito styrs med järnhand av den korrumperade presidenten Salvador Mendoza.

Rykten om Mendozas inköp av kärnvapen har fått den amerikanska regeringen att ta till extrema metoder. Det gäller för Rico att alliera sig med den lokala gerillan och störta Mendoza och hans regering. Till sin hjälp har han 100 fordon av varierad typ, form och storlek, 28 olika vapen samt flera hundra kvadratkilometer sydamerikansk djungel, perfekt att gömma sig i från den lokala polisen. Rico är redo att utföra de 25 uppdrag som Just Cause innehåller för att befria San Esperito från den korrupta regim som styr landet idag.

I utvecklingen av Just Cause är det givetvis främst ett spel som stått mall för Avalanche Studios; Grand Theft Auto. Just Cause är samma typ av spel där en dynamisk uppdrags-struktur noggrant implementerats i en fri och öppen spelvärld där spelaren ges stora möjligheter att själv välja sin väg. Vart och ett av de 25 huvuduppdragen går självklart att lösa på en mängd olika sätt, och tillkommer gör hundratals små sidouppdrag som kommer att roa i månader. Receptet som Rockstar kokade ihop i de extremt stilbildande Grand Theft Auto 3 har kopierats, klonats och kopierats i all oändlighet vid det här laget. Men medan spel som Driver 3, The Getaway och Total Overdose misslyckats - känns det på förhand som om svenska Avalanche Studios ambitiösa jätteprojekt överglänser de tre sistnämnda med stor marginal. För Just Cause innehåller nog många egna, unika idéer, och en spelvärld så pass rik på liv, så stor och så full av möjligheter - att det är svårt att värja sig.

Detta är en annons:

Väl på plats på San Esperito, informerad om uppdragens detaljer och fullastad med ammunition, ställs Rico inför en riktigt tuff första utmaning. Han beordras frita den lokala gerillans fängslade ledare från öns fängelse. Anstalten är stenhårt bevakad och rymmer ett hundratal skjutglada vakter. Båt, flyg, bil, motorcykel - det gäller att välja en strategi och attackera smart.

Nästa uppdrag kretsar kring en by på öns västra sida som ockuperats av poliser. Den nu fritagne gerillaledaren ber om Ricos hjälp att, tillsammans med hans fotsoldater, spränga polisens avspärrningar och skjuta ihjäl de poliserna som patrullerar gatorna i byn. Ett slag för frihet eller rättare sagt "Viva la revolution" som en ur gerillan skriker i uppdragets början. När byn rensats på korrumperade poliser och rebellernas flagga hissats på torgets flaggstång bär det av mot öns sydöstra sida där en ökänd knarkhandlare måste stoppas. Rico får i uppdrag att kapa en kortege och sedan maskera sig som brottsling för att infiltrera syndikatet från insidan.

Och även om ett flertal av de uppdrag vi testat i förhandsversionen av Just Cause är varierade, utmanande och underhållande - är det tiden mellan dessa som vi värdesatt mest. Småuppdragen, friheten att göra exakt vad som faller en in och alla små finesser som gör att San Esperito känns som en roligare sandlåda att leka i än nästan alla andra spel av samma typ. Ricos fallskärm är en av dem, ett hjälpmedel som gör att man när som helst och var som helst kan kasta sig ut från ett hustak eller en klippkant och bara glidflyga genom den varma luften. Det går även att stjäla en bil, hoppa upp på bilens tak i hög hastighet och väl där hoppa rakt upp i luften och veckla ut fallskärmen som då tar luft och skjuter upp Rico fyrtio meter i luften. På så sätt går det enkelt att nå svåråtkomliga platser och det försvårar givetvis polisens arbete ganska rejält. För övrigt är detta något som Pandemic lånat och implementerat i det kommande Mercenaries 2.

Polisen på San Esperito står för en stor del av den utmaning som Just Cause erbjuder. Till skillnad från i spel som Driver 3, Total Overdose eller The Getaway är poliserna uppfinningsrika, intelligenta, våldsamma och väldigt, väldigt skjutglada. Skjuter man ihjäl en polis har man snart fyra stycken nya efter sig i ljusblå terrängfordon. Skjuter man ihjäl en till kallar polisen på den lokala militären som iklädda mörkbruna baskrar kastar sig in i leken med stativmonterade kulsprutor och ilsnabba kamouflage-jeepar. Förutom polisen och militären måste Rico även se upp med att reta upp de lokala gängen som framförallt längre in i äventyret visar sig vara riktigt kniviga att fäkta bort. Det går dock även att alliera sig med diverse gäng och därmed slippa oroa sig över drive by-skjutningar eller krocksugna gangsters med automatvapen varje gång man stjäl ett fordon.

Detta är en annons:

Förutom fantastisk atmosfär, härliga designdetaljer, välgjord spelkontroll och sanslöst massiva miljöer bjuder Just Cause på superläcker grafik som får spel som Grand Theft Auto: San Andreas, The Getaway och Driver: Parallel Lines att framstå som Super Nintendo-produktioner. San Esperito är en helt enorm spelvärld, proppfylld med tät djungel, sandstränder, mindre byar, större städer och hundratals slingriga bergsvägar. Vegetationen är oerhört välgjord, detaljrikedomen mycket imponerande och laddningstiderna obefintliga. Tillkommer gör också en rad härliga bildfilter som dis, värmevågor i luften, rörelseoskärpa och sanslöst snygg ljussättning. Till framförallt PC och även Xbox 360 är Just Cause som snyggast - men även Xbox-versionen och Playstation 2-uppplagan imponerar.

Efter cirka tio timmar tillsammans med förhandsversionen av Just Cause är vi på Gamereactor mycket förhoppningsfulla inför det färdiga spelet. Avalanche Studios erbjuder en fantastiskt vacker och inbjudande övärld proppad med beroendeframkallande ingredienser och utmanande uppdrag.

Petter satte sig ned med Christofer Sundberg från Avalanche Studios, Creative Director
---------------------------------------------------------------------------
Hur lång tid har ni arbetat med Just Cause?
- Vi har arbetat på Just Cause i tre år i olika faser. Det är ett projekt som har växt lavinartat under åren med tanke på att det började som ett PC och Xbox-projekt, fick tillökning med en Playstation 2-version ett år efter projektstart och ytterligare med en version när vi i december började med Xbox 360-upplagan. Lägg till på det att vi släpper det på engelska, tyska, franska, spanska, italienska, ryska (PC endast) och polska (PC endast).

Berätta om hela processen
- Allt började med ett stort intresse för att berusa sig på rom och diverse romdrinkar. Ur det brinnande intresset föddes konceptet av ett spel om revolution och gerillarörelser i en karibisk övärld. När vi gjorde konceptet var målet att skapa en värld där spelaren verkligen kunde få vara fri att lösa både uppdrag och leka runt. Spelet hette till en början... håll i hatten nu. "Rico: Terror in the Tropics" men vi bytte ganska snabbt till Just Cause. Oavsett namnet så var kärnan i spelet detsamma; actionladdat, fokuserat på en massa olika fordon och väldigt fritt. Allt eftersom konceptet utvecklades förde vi förhandlingar med olika förläggare, men Eidos var de som var mest intresserade och nappade efter tre månaders förhandling vilket måste vara något sorts branschrekord. Spelet såldes in på fyra sidors papperskoncept och gamla meriter. Därefter gjorde vi en PC och Xbox-demo och sedan var själva huvudproduktionen igång.

Hur kom ni fram till storyn i spelet?
- Storyn har gått från att vara en berättelse där Rico Rodriguez (han har haft samma namn under hela tiden) var en fängslad racingförare med smak för det extrema, som släpptes ur fängelset för att befria San Esperito. När kalkonrullen xXx kom ut märkte vi att det skulle vara lite väl likt filmen och beslöt oss att ändra karaktären till en stilig latino-agent med expertis inom området regimer och i synnerhet hur man störtar dem. Storyn innehöll då inte bara knark och massförstörelsevapen utan även en kidnappning av påven, som vi tog bort. När sedan Matt Costello och Neil Richards gjorde manuset dök det upp en hel del innehåll som finns i spelet idag.

Hur kom ni fram till hur Rico skulle se ut och stämmer det att Eidos tvingade er att ändra hans utseende så att han skulle "se mer ut som Antonio Banderas"?
- Nej, vi har en snygg spelkaraktär. Vi har haft stor kreativ frihet och faktum är att våra idéer är de som finns i spelet idag och många idéer från annat håll fått stanna där de hörde hemma, det vill säga i papperskorgen. Till en början såg Rico lite mer ut som den vanliga spelkaraktären (med camouflagebyxor, stora muskler, tufft ansiktsuttryck och så vidare) och saknade den roliga och ironiska stilen han har idag. Vi beslöt oss att gå vår egen väg och ändrade. Han bar ljusblå kostym ett tag, på Eidos begäran, men vi övertygade dem om att svarta byxor och svart skjorta skulle passa bättre.

Hur ser ni på GTA-spelen?
- De är jättebra och spel som jag haft jätteroligt med, men också ledsnat på. De har en stil som många gillar, många av oss på Avalanche inkluderade, men det är inget spel vi vill kopiera. Just Cause har i många förhandstittar beskrivits som GTA på en paradisö och det är väldigt smickrande med tanke på att GTA-serien hör till några av världens mest sålda spel. När man spelar Just Cause märker man ganska fort att vi fokuserat helt på actionupplevelsen och en mer fartfylld spelstund.

Förutom GTA 3, Vice city och San Andreas - vilka andra spel har varit era inspirationskällor (vilka spel gillar ni)?
- Inspirationen kommer från olika håll, men mer från filmer, dokumentärer, nyheter, serietidningar, böcker och så vidare än från GTA-serien. Den enda stora likheten mellan Just Cause och GTA är att man kan köra olika fordon men har man en värld av den storleken vi har i Just Cause måste man ju kunna ta sig från A till B utan att behöva gå. Alla har olika smak på Avalanche när det gäller spel, musik och film. Spel som jag personligen tycker mycket om är Command & Conquer-serien, Half-Life, No One Lives Forever 2 och jag ser mycket fram emot Dead Rising.

Visst är Just Cause proppat med härliga, egna kvaliteter och känns som en naturlig utveckling av Rockstars koncept, men det finns betydligt fler delar än bara möjligheten att kunna åka bil som är lika i Just Cause som i GTA. Den öppna uppdragsstrukturen, möjligheten att stjäla bilar, kasta ut föraren, gängkrigen på ön och den valfrihet som ges?
- Jag tycker spelet står på egna ben och vårt ständiga svar på frågan är att jämförelser kommer alltid att dyka upp. Givetvis finns det likheter mellan spelen som du nämner, men vi har inte inspirerats av GTA och därefter designat Just Cause. Tekniken bakom spelet erbjuder en stor och öppen spelvärld.

Känns det surt att danska Deadline Games hann före er med ett free roaming-spel inlindat i sydamerikansk design/ett salsa-doftande koncept?
- Hahaha. Ja det känns väldigt surt och något som ständigt plågar mig om nätterna. Avalanche har därför inlett ett handelsembargo mot Danmark och köper varken de där roliga röda korvarna eller öl därifrån.

Hur är det med äckligt grovbröd och Sanne Salmonsen, är det också danska exportvaror som ni bojkottar nu då?
- Jag är övertygad om att det grova brödet är ett svenskt recept och att det i Sanne Salomonsen bor en svensk som kämpar för att komma ut, så hon är ok.

Just Cause släpps till Playstation 2, PC, Xbox och Xbox 360 29 september

Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause

Relaterade texter

Just CauseScore

Just Cause

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Svenska Avalanche debuterar med ett atmosfäriskt och explosivt actionspel och Petter har levt rövare som salsa-kungen Rico Rodriguez

Just Cause

Just Cause

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Svenska Avalanche Studios efterlängtade debutspel är en härlig mix av Far Cry och Grand Theft Auto. Petter har testspelat Just Cause under en hel vecka och även intervjuat spelets Creative Director



Loading next content