Svenska
Gamereactor
artiklar

Google Stadia - Första intrycken

Imorgon släpps Stadia i Sverige, men vi har redan tjuvstartat med tekniken och spelen, och är nu redo att berätta vad vi tycker om Googles storsatsning...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Google Stadia står inför en tuff utmaning. Tjänsten är förvisso i den absoluta frontlinjen när det kommer till molnbaserat spelande, men den måste även se till att matcha alla de specifika krav vi spelare har efter att ha vant oss vid vissa grundfunktioner under flera decennier. Dessutom saknas ett abonnemang av Netflix-typ, där vi spelare istället förväntas betala fullpris för spel till ett helt nytt koncept.

Som konsument måste du alltså välja om du vill spela något till Stadia hellre än samma spel till PC, Playstation 4 eller Xbox One. Det räcker helt enkelt inte med att bara erbjuda streamat spelande - Google måste kunna tävla mot branschens giganter och deras redan grundmurade försprång. Här på Gamereactor har vi fått ett Founder's Edition-paket av samma slag som skickas ut till till alla som förhandsbokat den närmsta tiden, och nu är vi redo att berätta om våra första intryck av Stadia.

Google Stadia skiljer sig naturligtvis från alla andra konsoler eftersom den helt enkelt inte har någon konsol. Det närmsta vi kommer hårdvarumässigt är den nödvändiga Chromecast Ultra, som i grund och botten bara är en Android-spegel från andra enheter som smartphones och tablets. Därmed kunde man ju tro att det är en enkel installation innan du kan komma igång med spelandet, men så är det absolut inte. Det räcker inte med att plocka fram handkontrollen och dunka in Chromecast Ultra i din TV. Nej, du behöver även en smartphone eller tablet med Stadia-appen installerad för att kunna registrera ett konto och ställa in den medföljande Chromecasten.

Detta är en annons:

Redan där tycker jag det är mer pyssel än det borde vara, men det går dock att gena något genom att starta Stadia utan appen efter att ha ställt in allt genom att istället trycka en knappsekvens på din handkontroll. Inte heller det är särskilt smidigt, men åtminstone bättre. Lyckligtvis är appen genomarbetad och det märks att Google designat Stadias gränssnitt med fokus på användarvänlighet. Trots det är det lite lurigt att hitta vissa inställningar samt ställa in allt som just jag vill ha det. Ett exempel på det är att jag inte lyckades hitta hur jag kunde mata in koder för att få ladda ner spel. Det visade sig att det varken går via appen eller Chromecast - utan att det är något som måste göras på Stadias officiella hemsida.

En sak jag uppskattar är hur snärtiga och snabba alla menyerna är och under min testperiod har denna aspekt fungerat galant. Det tar dock lite tid att vänja sig, och det hade utan tvekan varit bättre om det trots allt följt med något liknande en Chromecast Stadia som hade samlat allt på ett och samma ställe utan en massa pill. Nåväl, att använda Stadia med en dator är föredömligt enkelt och det räcker med att surfa över till Stadia.Google.Com, varpå det tar runt 15 sekunder att vara igång med ett spel. Dessutom behöver Google Stadia-handkontrollen bara runt tio sekunder installation med USB-kabel, varpå det bara är att spela.

Google Stadia - Första intrycken
Denna bild delade Google med sig av, men den stämmer inte riktigt då en ny Pixel-mobil krävs för bärbart spelande.

Så hur bra är handkontrollen då? Jag skulle faktiskt säga att det är en av de saker som imponerat på mig mest med Stadia i dagsläget. Klickkänslan i knapparna och motståndet är helt perfekt samt dessutom mycket bekvämt. Jag tycker den påminner lite om Dual Shock 4 designmässigt, men med lite mer tyngd. Vare sig jag spelar Mortal Kombat 11 eller Shadow of the Tomb Raider så gör den sitt jobb utan anmärkning och i slutändan är den verkligen utmärkt. Byggkvaliteten i Stadia-handkontrollen får mig att drömma om hur det kunnat vara om Google bestämt sig för att leverera en egen konsol.

Detta är en annons:

Tyvärr finns ett par störande begränsningar. Om du vill spela via din dator istället för Chromecast Ultra så måste handkontrollen vara ansluten med USB och fungerar alltså inte trådlöst. Detta gäller även om du spelar på en tablet med Chrome, och du behöver även skaffa en 'USB-C till USB-C'-adapter för att kunna använda den inkopplat på detta vis. Google har ju lyft fram hur nytänkande deras handkontroll är som ju kommunicerar direkt med ditt wifi, att den då inte kan användas trådlöst med något annat än Chromecast Ultra känns märkligt.

Google Stadia - Första intrycken
Handkontrollen är makalöst bra.

Det stora dragplåstret med Stadia är hur du kan ta med dig ditt spelande överallt. Det är något en PC eller dagens konsoler helt enkelt inte kan erbjuda. Därför är det svårt att inte bli mäkta imponerad första gången du lämnar ditt hem, bara för att plocka upp din klena laptop och dundra igång Shadow of the Tomb Raider på maxade inställningar utan att datorn alls behöver anstränga sig. Men även om Chromecast stödjer 4K/60 bilder per sekund, så kan du inte köra i 4K när du spelar via Chrome på en dator. Detta stöds bara via Chromecast Ultra, och inte heller stöds PC HDR eller surround 5.1 till din dator.

Jag vill även ifrågasätta valet att släppa Stadia i länder där Google samtidigt beslutat sig för att inte lansera de två smartphones som Stadia i dagsläget stödjer (Pixel 4). Dessutom fungerar Stadia inte med 4G utan kräver wifi. Dessa två faktorer gör att du i praktiken är hänvisad till en dator eller tablet för att använda Stadia som därmed bara kan användas på ställen där du har bra wifi. Brasklapp även för det faktum att tablets inte är ett officiellt format för tjänsten ännu. Officiellt funkar ChromeOS-tablets, men det går att spela via Chrome-webbläsaren när du surfar till Stadia.Chrome.Com - vilket dock som sagt kräver 'USB-C till USB-C'-adapter och det fungerar heller inte optimalt.

Men tyvärr är det mer än så som fattas i dagsläget. Stadia saknar Stream Connect, Stat Share och Crowd Play - multiplayerfunktioner gjorda för att integrera Stadia med Youtube. Inte heller finns det några Stadia TV-applikationer - utan allt måste köras via Chromecast Ultra och som för att göra allt värre funkar det inte med din egen Chromecast Ultra (om du redan har en sådan). Detta eftersom Founder's Edition Chromecast Ultra innehåller nödvändig firmware som du inte kan komma åt på annat sätt. Inte heller Family Sharing finns på plats ännu.

Stadia har också ett Achievement-system med listor (som Achievements till Xbox), men Google har inte fått till mjukvaran som talar om när du fått en Achievement ännu. Jag kan fortsätta. Google Assistant finns heller inte på plats ordentligt ännu, och kan i dagsläget bara starta spel via Chromecast. Mycket spartanskt. Det gäller även spelutbudet på 22 titlar, varav många säljs till fullpris. Den stora behållningen av Stadia är helt enkelt att kunna komma åt alla grafiktunga spel direkt med en gammal ultrabook eller tablet även när du befinner dig i urskogen (förutsatt att urskogen erbjuder fint wifi då, såklart). Idén är verkligen god, men jag tycker inte det lever upp till det Google lovade vid sin utannonsering av tjänsten.

Google Stadia - Första intryckenGoogle Stadia - Första intryckenGoogle Stadia - Första intrycken
I sista stund har spelutbudet utökats så du nu även kan lira bland annat Rage 2 och Final Fantasy XV.

Så är det då det viktigaste, hur fungerar det att spela? Många av er är såklart nyfikna på om det krävs att man bor vägg i vägg med Googles högkvarter och har en uppkoppling bred nog för en traktor att köra igenom om man ska kunna spela i 4K med 60 bilder per sekund och få fullt 5.1-ljud utan att behöva hårdvara. Faktum är att jag har goda nyheter på detta område. Det har nämligen mestadels fungerat bra.

Jag har valt att fokusera mitt spelande till Mortal Kombat 11, Destiny 2 och Shadow of the Tomb Raider som jag har spelat mycket tidigare och kan jämföra med. Både upplösning och bilduppdatering levererade. Visserligen har jag mestadels spelat på en 1000Mb/s-uppkoppling, men jag har parallellt med spelandet kört både Netflix samt laddat över stora Spotify-bibliotek till två mobiler samtidigt utan att drabbas att störningar i bilden. Däremot kunde ljudet ta stryk, och det verkar som att det påverkas före det som har med själva spelbarheten att göra. Jag testade även Red Dead Redemption 2, vilket även det flöt bra - även om jag märkte av lagg.

Jag kan annars generellt inte säga att jag tyckte det var någon större påverkan på mina knapptryck och hur de registrerades. Stadia fungerar helt enkelt som det ska, även om jag som sagt har en ganska bra uppkoppling. Jag testade dock på det danska Gamereactor-kontoret och där fungerade det också galant, trots flera personer som jobbar och belastar linan.

Google Stadia - Första intrycken
Under våra tester fungerade Stadia utmärkt, men däremot går det inte att spela i 4K till datorer ännu.

Google Stadia är i slutändan en mycket imponerade teknologi och jag har under testperioden avnjutit spel som Mortal Kombat 11 och Red Dead Redemption 2 via bland annat Samsung Galaxy Tab S6 och en Dell XPS 15, vilket alltså är fullt möjligt tack vare molnet. Men jag måste tyvärr säga att utöver själva spelandet, så är det mesta helt enkelt inte så bra som det borde vara. Användargränssnittet är inte bra nog, spelbiblioteket för blekt (trots att det utökats i sista stund) samt att ett flertal grundläggande funktioner saknas.

Stadia är verkligen spännande och på flera sätt känns det som framtiden. Men i dagsläget är tekniken inte redo att erövra spelvärlden.



Loading next content