Svenska
Gamereactor
artiklar

Vad kan vi förvänta oss av PS5 och Xbox Scarlett? (2)

Så har det blivit dags att kolla in de båda kommande konsolerna närmare. Vad har egentligen Playstation 5 och Xbox Scarlett att erbjuda och finns det några risker?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den första delen av denna artikelserie publicerade vi förra veckan Låt oss avrunda dessa funderingar och spekulationer om nästa generation med att kolla lite närmare på dagsformen för Microsoft och Sony. En snabb genomgång över hur läget ser ut just nu, samt vilka orosmoln som egentligen finns för dem.

Microsoft började ovanligt tydligt planera för detta generationsskifte redan minst två år sedan. Xbox One har som bekant haft väldigt få stora, exklusiva releaser som fått toppbetyg i spelmedia senaste åren. Även om Microsoft haft lägre utvecklingskapacitet än Sony, så är det uppenbart även annat som spökar. Turn 10 har till exempel inte släppt något på två år och har fortfarande inget spel utannonserat. Inte heller jättelika 343 Industries har lanserat något stort sedan Halo 5: Guardians lanserades för fyra år sedan och Rare har i princip bara släppt Sea of Thieves under hela denna generation (de lanserade Kinect Sports Rivals kort efter att Xbox One släppts, men det var under utveckling under Xbox 360-eran) och borde ha något mer i görningen.

Vad kan vi förvänta oss av PS5 och Xbox Scarlett? (2)
Microsoft har satsat hårt på att bygga ut funktioner, tjänster och tillbehör till Xbox One för att få en bra grund inför nästa generation. Spelen har de däremot snålat med.

Rimligen har Microsoft bestämt sig för att det helt enkelt var bättre att låta Xbox One få minimistöd, för att istället kunna satsa på att få en stark start med Xbox Scarlett. Att Halo: Infinite släpps vid premiären vet vi redan, men Xbox Game Studios består idag av åtminstone dubbla kapaciteten mot för några år sedan med 15 studios, varav de flesta inte släppt något på länge och/eller har flera interna team. Jag vill även lyfta fram att Microsoft gjort ett väldigt gott jobb med indies, där Sony tappat bollen något (även om de verkar vara på väg tillbaka på banan igen). Dessutom har Microsoft satsat hårt på sina tjänster, vilket jag skrev om i förra artikeln, och de har därmed en väldigt stabil grund med etablerade dragplåster. Den som har bundit upp sig i Xbox Game Pass stannar rimligen kvar, vilket såklart också är avsikten till varför man just nu försöker få så många användare som möjligt med bra erbjudanden.

Detta är en annons:

Stora orosmolnet för Microsoft, skulle jag säga är att det från flera håll ryktats om att Sony återigen skulle ha den mer kraftfulla konsolen. Det har å andra sidan ryktats om att Microsoft också skulle ha den mer kraftfulla enheten, men att det alls diskuteras tror jag beror på en missberäkning från Redmond. De har förmodligen faktiskt tagit ifrån tårna för att erbjuda en riktigt brutal enhet som borde kunna slå vad Sony tar fram - bara det att Sony tycks ha resonerat detsamma i omvänd riktning. Rykten är så trovärdiga idag, att jag helt enkelt tippar på att konsolerna blir ganska likvärdiga prestandamässigt, och jag är övertygad om att det gynnar Sony mer än Microsoft som behöver övertala folk att byta märke medan Sony "bara" behöver behålla sina. Vill även tillägga att om virtual reality plötsligt tar fart, så står Microsoft utan någonting alls. De ligger långt efter Sony på den fronten, vilket betyder mer resurser till annat. Men är det vad folk vill ha nästa generation, så tror jag det kan bli jobbigt.

Vad kan vi förvänta oss av PS5 och Xbox Scarlett? (2)
Nästa Xbox lär inte heta varken Xbox Two eller arbetsnamnet Scarlett. Räkna med ett avtäckande under våren 2020.

För Sonys del så går de från en praktsuccé där Playstation 4 lyckats bli inte bara deras näst mest sålda konsol genom tiderna, utan faktiskt även den näst mest sålda genom tiderna över huvud taget. Och den som spelar Playstation 4 är sannolikt nöjd. Spelen har varit frekventa och utmärkta, där de enda som möjligen kan vara lite missnöjda är de som premierar multiplayer framför singleplayer. Försäljningen har även lett till att flera tredjepartsspel släppts exklusivt till Playstation 4, sannolikt utan att Sony inte behövt lyfta ett finger då det helt enkelt inte ens varit värt att släppa vissa, framför allt japanska, spel till konkurrenten.

Sony har även nyligen börjat storsatsa på Playstation Now som enligt deras egna uppgifter vuxit med runt 50% till över en miljon användare på bara några månader, efter att de börjat ta i ordentligt. Men även om spel som Uncharted 4, God of War och Grand Theft Auto V är blytunga titlar, så är de också tidsbegränsade och per definition gamla. Här kan de behöva tänka om lite och vara mer generösa med sina egna spel om de verkligen vill nå en masspublik med Playstation Now samt vrida ett vapen ur händerna på Microsoft. Vidare har Sony bekräftat att konsolen ska stödja 4K-Blu-ray, vilket tar bort ett annat försäljningsargument Microsoft obegripligt nog fått ha för sig själva. Lägg till det att de alltså filar på en stream-tjänst för spel med Microsoft och är etablerade på virtual reality-fronten, och du har en stabil grund för Sony.

Detta är en annons:
Vad kan vi förvänta oss av PS5 och Xbox Scarlett? (2)
Sony har satsat hårt på virtual reality och står väl rustade, medan Microsoft inte har något att erbjuda på detta område.

Även här finns orosmoln dock. De rykten som florerat kring Playstation 5 har i högre grad än till Xbox Scarlett haft negativa inslag (även om den övervägande delen såklart varit positiva). Dels från Sony själva, som flaggat för dyrare konsoler efter USA:s bråk med Kina samt haft tunga avbräck från Playstation-teamet (inte minst från Europa och självaste Shawn Layden) med snack om meningsskiljaktigheter, samt dels uppgifter från utvecklare som sagt att det är oklara budskap från Sony och löst snack om en decemberlansering (vilket kan tyda på svårigheter att få fram nog med enheter). Mestadels rykten dock som sagt, men att teamet skakas om så rejält som det gör relativt kort innan konsolen ska släppas, kan ändå tyda på att något inte står helt rätt till.

För att ändå summera så är Playstation 4 en mycket stabil konsol som gjort användarna lyckliga och sålt suveränt. Jag skulle tveklöst därmed säga att det är fördel Sony inför nästa generation. Att behålla sina spelare är lättare än att ta över nya (se bara hur svårt det varit historiskt att slå sig in på spelmarknaden med nya konsoler).

Brasklapp dock för att Sony suttit i den sitsen tidigare med Playstation 2, där det räckte med att erbjuda något sämre vid lanseringen än Microsoft för att låta dem dominera spelvärlden i väst hela generationen. Och exakt det omvända kan sägas för Microsoft som efter framgångarna med Xbox 360 hade fördel, men slarvade bort allt med Xbox One och lät Sony köra över dem helt (Playstation 4 har sålt mer än dubbelt så mycket som Xbox One). För ingen tror väl att Playstation 3 och Xbox One inte hade sålt bättre med bättre hårdvara, en mer genomtänkt lansering och lyhördhet gentemot spelarna?

Vad kan vi förvänta oss av PS5 och Xbox Scarlett? (2)
Om Playstation 3 släppts i tid, till ett lägre pris och med lättutvecklad hårdvara... hur hade det då gått i konkurrensen mot den uselt byggda Xbox 360?

Hur det går om båda två släpper klockrena konsoler med massor av fina spel och tjänster, får vi förhoppningsvis veta kommande höst. Paradoxalt nog kan det samtidigt vara så att det faktiskt inte spelar någon större roll om Sonys spel blir monsterpopulära till PC och Microsoft får ruljangs på stream-tjänsten xCloud. Helt plötsligt kan försäljningen dubblas eller mångdubblas oavsett hur många konsoler som säljs, och oavsett hur många som förklarar att de inte behöver en Playstation 5 för att de kan spela deras spel streamat till sin smart-TV eller spela allt Microsoft lanserar till Windows istället för att skaffa Xbox Scarlett.

Vi går mot en spännande generation, som på sätt och vis alltså redan startat där vi redan idag kan handla hårdvara som kommer spöa de kommande konsolerna både baklänges och framlänges. Där den nya hårdvaran lika mycket indikerar både början och slutet på en era där de både kommer vara bättre än någonsin - men också mer menlösa än någonsin. Jag tror även det kommer ta lång tid för oss spelare att inse att spelförsäljningen i allt högre grad kommer stå och falla med abonnemang (lika lite som CD-försäljning är viktigt i musikvärlden idag) och framgångarna inom spelvärlden baseras på hur många som spelar, precis som till smartphones. Om ett år är det hur som helst dags...



Loading next content