Svenska
Gamereactor
artiklar
Hitman: Absolution

De 10 bästa Hitman-banorna

För att fira Agent 47:s efterlängtade återkomst i Hitman: Absolution har vi korat de bästa banorna från de fyra föregångarna samt de bästa från hans senaste äventyr...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Hitman: Absolution

Hunter and the Hunted | Contracts
"There's a bullet for everyone", mumlar Agent 47 i början av slutuppdraget i Hitman: Contracts, vilket är spel nummer tre i serien. Han står inför en för honom ovanlig situation, där hans gömställe är helt omringat av polisen. Därmed kommer man själv för första gången att vara den jagade och målet blir att undkomma snarare än att spåra upp ett offer och döda.

Men trots den prekära situationen finns det ändå ett särskilt mål med detta, vilket gör det till ett spännande jobb för oss då den kraftiga polisnärvaron gör det svårt att komma vidare. Även om det inte är det längsta uppdraget Hitman-serien har att erbjuda så är det unikt nog för att med lätthet platsa på listan.

Hitman: Absolution

St. Petersburg Stakeout | Silent Assassin
Ryssland är det huvudsakliga landet man besöker i Silent Assassin, men det är besöket i snöiga St. Peterburg som är allra mest minnesvärt. Här har man arrangerat ett möte med en rysk armégeneral för att Agent 47 ska kunna slå ut honom - men inga andra officerare får komma till skada. Mötet varar dock bara fem minuter så det gäller att agera snabbt. För att nå målet behöver man beväpna sig med ett prickskyttegevär och klättra på en närliggande byggnad för att få fri sikt.

Även om uppdraget har Hitman-seriens standardinslag, så är det slutminuten när man ska skjuta som gör att det ändå platsar på listan. Alla generaler ser nämligen nästan likadana ut och man vet inte vem man ska skjuta. Medan man sakta får information gäller det att lista ut vem som är det tilltänka offret, innan en ilsnabb flykt tillbaka till tåget avrundar ett mästerligt uppdrag.

Hitman: Absolution

A Personal Contract | Absolution
Efter sex långa år var det dags för Agent 47 att göra comeback och inget fick lämnas åt slumpen. Det första intrycket är viktigast och det visste IO Interactive. De tog därför i från tårna för att bjuda på en bana som hade allt. Även om Hitman: Absolution på flera sätt skiljer sig från föregångarna blev det här en perfekt öppningssekvens som blandade klassiskt Hitman-gameplay med nytt, där det gavs tillfälle till att utöva kreativa lönnmord, till smart stealth-smygande och en hel lyxvilla att lösa problem i på det sätt man själv önskar.

Från det att man smyger sig genom trädgården, klär ut sig och vandrar ostört genom växthuset, kikar på gula badankor i lyxvillans badrum, droppar gift i glas och dräper medelst enorma köksknivar så visar IO Interactive med all tydlighet varför Agent 47 blivit den legend han är idag. Det är ju precis såhär en riktigt bra comeback ska se ut.

Hitman: Absolution

Deadly Cargo | Contracts
Även om detta uppdrag kan klaras med traditionella Hitman-metoder så finns det en variant genom Deadly Cargo som gör banan helt unik i serien. Måltavla är Boris Ivanovich Deruzhka som försöker köpa sig ett kärnvapen vid Rotterdams hamn. Oturligt nog för vapenhandlaren så är polisen honom på spåren och det ger möjligheten att lösa uppdraget på ett unikt sätt.

Man kan nämligen svida om till polisuniform och haka på SWAT-teamets jakt på Boris skepp. Polisen vill visserligen ha Boris levande, men man kan smita ifrån i stridens hetta och skjuta honom när han hotar att spränga bomben.

Hitman: Absolution

Curtains Down | Blood Money
I det fjärde Hitman-spelet, Blood Money, gäller det att få varje mord att se ut som en olycka. De flesta måltavlor från tidigare spel dog efter att man smugit sig på dem för att avliva dem genom strypning med kabel eller genom gift, medan man i Blood Money uppmanas att se ut som en oskyldig åskådare.

Det bästa exemplet på det är Curtains Down där man på ett dramatiskt sätt får arrangera en olycka. Agent 47 ska nämligen mörda operasångaren Alvaro D'Alvade och den amerikanska ambassadören i Vatikanen, Richard Delahunt. Banan utspelar sig i ett operahus i Paris där Delahunt kollar på D'Alvade som tränar en opera, vilken slutar med att han ska låtsas bli skjuten.

Som spelare har man flera alternativ till sitt förfogande för att se till att "olyckan" blir av. Man kan exempelvis byta ut rekvisitan mot en riktig puffra, vilket gör att D'Alvade absolut inte behöver låtsas vara död. Vi föredrog dock att göra det mer intimt och själva ansvara för skottet genom att vara med i operan. Och eftersom banan har en måltavla till så ges även möjlighet att dräpa Delahunt genom att det "råkar" ramla en tung kristallkrona över honom då han rusar fram för att kolla till sin vän. Ett klart tillfredsställande system som verkligen lyfte Blood Money.

Hitman: Absolution

Rosewood | Absolution
Allt handlar inte om lönnmord. I Hitman: Absolution får vi vara med när Agent 47 fullföljer ett mer personligt kontrakt genom att ta hand om en liten tös på ett barnhem. Att bara läsa godnattsagor och vara sällskap hade dock inte blivit mycket till spel och det dröjer inte lång tid innan en trave illbattingar dyker upp för att mörda både barn och Agent 47. Något man såklart inte kan tillåta utan vidare.

Det leder till en spännande "katt och råtta"-jakt där man bär den lilla tösen i säkerhet och ger sig ut för att hämnas i Hitman-seriens förmodligen mest känslosamma uppdrag. Alla fiender vet att man finns i byggnaden men inte var, och så får det såklart gärna förbli medan man samlar säkringar och dräper fiender på de mest kreativa av sätt innan man får chansen att vara med om en riktig stand-off nere i källaren. Totalt sett förmodligen Hitman: Absolutions bästa bana och även en av de bättre i serien som helhet.

Hitman: Absolution

Traditions of the Trade | Agent 47/Contracts
En klassisk bana från det första spelet i serien som även fick en remake till Contracts, och ofta räknas som en av Hitmans finaste stunder av Hitman-puritaner. Traditions of the Trade utspelas på ett bulgariskt hotell där Agent 47 ska slå ut en terrorist vid namn Frantz Fuchs samt ta den bomb han planerat att använda till illdåd.

Det stora hotellet kräver dock en massa eftertanke, noggrann planering och även en god portion tålamod för att få den eftertraktade rankingen Silent Assassin. Som med varje bra Hitman-uppdrag finns det flera lösningar att klara mordet på, där de flesta spelare nog kommer behöva flera genomspelningar för att få det perfekt. Denna typ av försiktigt provande är ett klockrent exempel på vad Hitman-serien handlar om.

Hitman: Absolution

A New Life | Blood Money
Det här uppdraget utspelas i San Diegos förorter och A New Lifes ljusa och lantliga upplägg ger Agent 47 ett av hans roligaste kontrakt hittills. Måltavlan är Vinnie Sinistra som har vittnesskydd och förbereder en fest för sitt yngsta barn. Agent 47 måste störa familjelyckan genom att se till att Sinistra aldrig når vittnesbåset och även stjäla hans bevis i form av en mikrofilm i frugans halsband.

A New Life är ett förhållandevis litet uppdrag och ganska enkelt i upplägget, men de väl tilltagna möjligheterna att lösa problemen som man vill gör det roligt och ger gott om återspelningsvärde. Allt från att förgifta FBI-agenternas munkar till att mosa sopgubben i hans egen sopbil och skjuta bedövningspilar mot hundar från barnens trädkoja går att göra, och mycket mer därtill. Fem personer kan spela banan och sedan berätta helt olika historier om hur de gick till väga. Utmanande utan att vara frustrerande och med imponerande frihet - A New Life var Blood Moneys bästa uppdrag och det är lika kul att spela det nu den tionde genomspelningen som det var då när vi gjorde det för första gången.

Hitman: Absolution

Birdies Gift | Absolution
Det här är säkert en överraskning för många som tycker att Birdies Gift är så långt ifrån Hitman man kan komma. Vi tycker att det snarare är tvärtom, att Birdies Gift visar vilken flexibel serie Hitman faktiskt är. Att banan dessutom bjuder på flera riktigt coola detaljer gör ju inte saken sämre. För vad är väl Agent 47 utan sina dubbla ljuddämpade puffror? Och det är precis vad man kämpar om här.

Det inkluderar välskriven dialog, ett intressant persongalleri, väl avbildade miljöer från det amerikanska inlandet, spelets coolaste mellansekvenser, ett gästspel från Lynch (från Kane & Lynch: Dead Men) och framför allt en riktigt spännande skyttetävling. Birdies Gift sticker ut rejält och är ett välkommet avbräck i serien med intressant variation, vilket gör att det i slutändan är ett av de bästa uppdragen i serien.

Hitman: Absolution

Anathema | Silent Assassin
Anathema är inte bara den bästa banan på denna lista, den är också en seriös utmanare till att vara den bästa första banan i något spel någonsin. Det som gör den så perfekt är att den optimalt förklarar det som gör Hitman till Hitman, genom att förse spelaren med en otrolig frihet att tackla utmaningarna precis som man önskar. Anathema var för övrigt även den bana som valdes ut till spelets demo, just av dessa anledningar.

Här är Agent 47 i Sicilien för att rädda sin vän fader Emelio Vittorio, och har även blivit ombedd att ta hand om maffiabossen Guiseppe Guilliani som bor i Villa Vittorio. När man kommer från bergen har man mängder av potentiella lösningar för att nå sitt mål. En av dem är att vänta tills en av vakterna pissar i en närliggande buske, varpå man dräper honom och tar hans kläder. Vakterna känner dock varandra väl och blir snabbt misstänksamma mot nykomlingen. En variant är därför att slå ut ett varubud, förvara vapnen i en varulåda eller för de modiga - att klä ut sig till postgubbe och gå in genom ytterdörren utan att kunna ta med sina vapen. Haken med dessa båda alternativ är dock att man inte har riktigt samma frihet att röra sig omkring som vakterna.

Till och med det slutgiltiga mordet är valfritt där man kan köra traditionellt och smyga sig på motståndaren för att strypa Guilliani med snara, eller kanske stjäla ett prickskyttegevär från garaget och plocka kräket medan han står på balkongen och slår några golfbollar. Även flykten efter dådet är fritt och man kan retirera via bergen eller ta bilen som står i garaget. Den perfekta Hitman-banan och ett absolut måste för stealth-fans.

Vår recension av Hitman: Absolution hittar ni på denna länk.

Relaterade texter

Hitman: AbsolutionScore

Hitman: Absolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är väntan äntligen över och Agent 47 är tillbaka för nya spektakulära lönnmord. Vi har satt betyg...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy