Svenska
Gamereactor
artiklar

Japan på efterkälken

Japans dominans inom TV-spel har fått sig en törn och landet har hamnat på efterkälken. Hur kommer det påverka branschen framöver och vad beror egentligen detta på...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag började ana oråd när de första bilderna på Namcos Xbox 360-produktioner dök upp. Ridge Racer 6 såg visserligen inte så tokigt ut, men det var verkligen ljusår efter Project Gotham Racing 3 rent tekniskt. Tittade man på Namcos andra spel Frame City Killers och Love Football stod det dock helt klart att något inte var som det skulle. En del branschbedömare kallade rent av Namcos fula spel för sabotage gentemot Microsoft, men snart följde andra liknande exempel efter.

Tecmos Team Ninja är ett typiskt sådant exempel eftersom de, likt Namco, åtnjutit stor respekt för deras ofta sanslöst snygga spel. På Gamereactor har till exempel inget Team Ninja-spel till Xbox fått lägre än vårat absolut högsta grafikbetyg. Dead or Alive 4 till Xbox 360 är en annan historia. Spelet fick en svag åtta i grafik, och sjuan hade varit ett faktum om nu inte animationerna varit så sanslöst bra och helheten så genomarbetad. För tekniskt är Dead or Alive 4 långt efter exempelvis Fight Night Round 3.

Så här kan man hålla på. Koei går i samma fotspår, Capcoms storsatsning Dead Rising känns lovande men är inte alls speciellt snyggt, kommande Tokyo Extreme Racer hade varit fult till förra generationen och Sega/From Software släpper snart grafiskt undermåliga Chrome Hounds. Jag började nästan tro på allt snack om sabotage, att de japanska utvecklarna helt enkelt inte ville anstränga sig till Xbox 360. Det var innan jag besökte årets E3-mässa och spelade Playstation 3.

För Sony tycks själv drabbas av precis samma grej, inte minst från deras egna utvecklingsavdelningar. Genji 2 såg nätt och jämt bättre ut än Playstation 2-originalet, Namcos Tekken 6-trailer visade ett spel marginellt snyggare än Tekken 5 till Playstation 2 (och Ridge Racer 7 ser alltför mycket ut som del sex till Xbox 360) och den annars så skickliga utvecklaren Koei visade direkt fula Fatal Inertia. Sonys egna japanska avdelningar drämde till med en högupplöst version av Gran Turismo som inte gjorde någon glad.

Detta är en annons:

Kort sagt, de japanska utvecklarna håller inte måttet för tillfället. Visst finns undantag som Metal Gear Solid 4, men ingen opartisk person skulle på allvar hävda att det tekniskt är bättre än exempelvis Gears of War till den ett år äldre konsolen Xbox 360. Så varför har det blivit så? Min syndabock i den frågan är faktiskt Playstation 2.

Låt mig förklara. Playstation 2 har haft total dominans i Japan. Många brukar fnissa åt att Xbox gick så dåligt där borta, men faktumet är att det är nästan lika pinsamt för Gamecube som sålt ungefär en sjättedel av vad Playstation 2 gjort. Japan har helt enkelt praktiskt taget varit en marknad med plats för endast Sonys trotjänare. Och man kan säga mycket om Playstation 2, men tekniskt överlägsen är den inte. Den har under alla sina levnadsår brottats med både dåliga texturer och tveksam bildkvalitet.

I väst har det sett annorlunda ut och i USA har Gamecube nästan sålts i 13 miljoner exemplar och Xbox har gjort ännu bättre ifrån sig. Västerländska utvecklare har därför jobbat hårt med de båda nyare formaten eftersom det funnits en marknad, samtidigt som de dessutom arbetat med de senaste toppmoderna grafikkorten till PC. Det har gjort att de för länge sedan lärt sig hantera normal mapping, shaders, avancerade fysimotorer och liknande, medan de japanska utvecklarna satsat all kraft på att optimera sina spel efter Playstation 2. Det har gjort att de inte använt några nya effekter eftersom Playstation 2 inte klarar av dem.

Japanska utvecklare är alltså på efterkälken - och det rejält. Den person jag träffade på E3 som gjorde allra mest intryck på mig var Capcoms Keiji Inafune. Han jobbar, som många säkert redan vet, med Lost Planet till Xbox 360 för tillfället. Och spelet är helt fantastiskt, tro inget annat. Men på en direkt fråga om vad han tyckte om snarlika Gears of War svarade han mycket uppriktigt:

Detta är en annons:

-Gears of War ser helt otroligt ut och om det är något spel som är ovanför vårat, så är det just Gears of War. Vi har tyvärr inte hunnit jobba med Unreal 3-motorn ännu och vi är heller inte riktigt vana vid alla nya verktyg i nästa generation.

Medan de japanska spelen grafiskt inte håller måttet, väller det ut västerländska nästan ofattbart snygga spel som Call of Duty 2, Fight Night Round 3, Elder Scrolls IV: Oblivion och NBA Live 06. Blickar vi framåt ser det likadant ut till både Playstation 3 och Xbox 360 där de snyggaste spelen heter Heavenly Sword, Resistance: Fall of Man, Assassin's Creed, Test Drive Unlimited, Gears of War och inte minst Halo 3. Det gör att västerländska spel säljer allt bättre på bekostnad av de japanska, som därmed inte heller får samma chans att verkligen bli kioskvältare. En ond cirkel eftersom utgivarna inte vill storsatsa om man inte har stor chans att få igen pengarna med rejäl ränta efteråt.

Klart är att vi står på tröskeln till en ny era där det mest troligt inte längre är japanska spel som driver på den tekniska utvecklingen. Vad det innebär på sikt är svårt att sia om, men oavsett hur snygga västerländska spel blir har jag svårt att se dem bli något att räkna med i Japan. Japaner vill helt enkelt ha japanska spel, inte främst för att de är japanska utan för att de oftast är utvecklade med japaners smak i åtanke. Det brukar betyda udda färgglada spelupplevelser med intensivt underhållningsvärde, som gjorda för att spela kortare stunder. Kanske en kvarleva av Japans rika utbud av arkadhistoria där man ju som bekant spelar snabbt och intensivt.

För Nintendos del kan detta rent av vara positivt eftersom grafiskt undermåliga japanska spel till Playstation 3 kan leda till att velande japaner kanske lika gärna köper en Wii. Det kan också attrahera utvecklare som inte vill lära sig alla nya tekniker, utan jobba med det som de behärskar. Sony riskerar alltså att tappa en del av sitt fullständigt enorma japanska övertag i just Japan som en följd av att alla utvecklare vant sig vid Playstation 2 och varit lojala mot Sony. Ser man på Sonys viktigaste kontakter i spelbranschen är de för övrigt i långt högre grad än framför allt Microsofts just japanska. Det gör att de utvecklare som tidigare gjorde att västerländska spelare köpte en Playstation, nu istället riskerar att skrämma bort dem till konkurrenten som har en för det otränade ögat likvärdig men långt billigare produkt.

Vad man än tycker om saken lär västerländska spel alltså stå för en bra mycket större andel av antalet sålda spel under nästa generation. Japanska utvecklare kommer att få kämpa för att ens kunna hålla jämna steg med sina västerländska kollegor. Det lär också medföra att typiskt västerländska genrer kommer att växa på bekostnad av typiskt japanska. Spelbranschen står med andra ord inför en ganska stor förändring under de närmaste åren och de enda som kan förhindra att Japans plats på spelkartan inte krymper är de japanska utvecklarna själva. Att döma av det som hittills visats upp ser det dock mörkt ut. Tyvärr.

Till vänster bilder från japanska nästa generations-spel.

Japan på efterkälkenJapan på efterkälkenJapan på efterkälkenJapan på efterkälken


Loading next content