Svenska
Gamereactor
artiklar

Minimala resurser / Stora spel

Chefredaktör Hegevall har kikat närmare på ett antal überframgångsrika indietitlar som förändrat spelindustrin...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag tror att vi alla kan enas i slutsatsen att det är något alldeles visst med indiespel när de verkligen nyskapar och erbjuder en spelupplevelse som förtrollar, hypnotiserar och belönar oss spelare på sätt som de svulstiga storspelen inte mäktar med. För det finns inte sällan en viss mängd ofelbar passion och entusiasm för underhållningsformen i sig i dessa indiehits som snabbt smittar av sig på oss som spelare och håller oss kvar i den spelvärld vi erbjuds, oavsett om det handlar om de diaboliska pusslen i Braid, de dödliga fällorna i Super Meat Boy eller samarbetsbriljansen i Josef Fares-spelet Brothers: A Tale of Two Sons. I denna artikel har vi på Gamereactor sneglat lite på indiefenomenet och helt enkelt radat upp de spel vi älskar allra mest som utvecklats av de minsta team som spelvärlden någonsin skådat.

Minimala resurser / Stora spel

Minecraft
Markus "Notch" Persson skapade Minecraft på helt egen hand, under väldigt kort tid. En människa, skrev spelet som idag sålts i över 150 (!) miljoner exemplar och såg till så att den egenstartade, svenska, spelstudion Mojäng såldes till Microsoft under hösten 2014 för hissnande 18 miljarder kronor. I och med detta är Minecraft tidernas näst största indiesuccé. Bara Tetris klår det svenska spelundret.

Minimala resurser / Stora spel
Detta är en annons:

Braid
Jonathan Blow skrev ihop konceptet och idén som skulle stå till grund för Braid under en Thailands-semester 2004, och efter att ha letat efter en passande frilansgrafiker kunde utvecklingen av ett av tidernas mest hyllade indietitlar påbörjas. 1,6 miljoner kronor kostade rubbet, innan allt var färdigt. Den största delen av de pengarna gick till lön för grafikern David Hellman samt Blows hyra, och bara efter någon månad på marknaden hade Jonathan Blow dragit in cirka 40 miljoner kronor i ren vinst.

Minimala resurser / Stora spel

Stardew Valley
Eric Barone påbörjade utvecklingen av (som han själv beskrivit det) en rätt skamlös Harvest Moon-kopia under sitt sista år som student vid University of Washington och efter cirka fyra års outtröttligt tragglande kunde Stardew Valley äntligen släppas. Spelet hade under årens lopp växt till något mycket mer än "bara" en Harvest Moon-kopia och det tog bara några dagar för Barones enmans-projekt att sälja i 550 000 exemplar. Idag har Stardew sålt i över fyra miljoner (!) ex och naturligtvis har Eric gått och blivit multimiljonär på kuppen. Ytterst välförtjänt anser vi, såklart.

Minimala resurser / Stora spel
Detta är en annons:

Playerunknown's Battlegrounds
Brendan Greene byggde ihop det som för ett par år sedan satt stadigt på tronen som världens mest populära actionspel (en titel som sedan dess norpats av framförallt främsta konkurrenten Fortnite) och han skapade spelet i princip helt själv, som en mod till militärsimulatorn Arma 2. Idag har Playerunknown's Battlegrounds skrapat ihop över en miljard kronor i ren vinst. Inte illa.

Minimala resurser / Stora spel

Doom (1993)
Åtta personer satte ihop Doom, som släpptes 1993 och (som vi alla vet) förändrade spel som underhållningsform för all framtid. John Romero, John Carmack, Tom Hall och Adrian Carmack utgjorde själva kärnan i den trupp som stod bakom demonslakten i Id Softwares mustiga superklassiker och budgeten var rysligt låg, såklart. Över fyra miljoner exemplar, totalt (inklusive samtliga plattformar genom åren) har krängts och naturligtvis är detta i och med detta ett av spelhistoriens största indiesuccéer.

Minimala resurser / Stora spel

Tetris
Världens bästa pusselspel och den mest sålda titeln i spelhistorien (närmare 300 miljoner sålda exemplar, totalt sett) utvecklades inte av ett snillrikt, stort, tungt team som baserade sina idéer på massiva fokus-undersökningar. Tvärtom. Tetris utvecklades av en enda farbror. En rysk forskare vid namn Alexey Pajitnov arbetade under 1984 på ett projekt om artificiell intelligens för Sovjets statliga samråd för vetenskaplig forskning och på sina kafferaster skrev han ihop Tetris på en ytterst primitiv Electronika 60-dator. Tre veckor tog det, för Alexey att färdigställa världens mest populära spel genom alla tider. Det mest bisarra här är dock inte det faktum att en enda person skapade Tetris eller att det gjordes på tre veckor. Det mest bisarra här är det faktum att Alexey Pajitnov tjänade noll (!) kronor på Tetris eftersom Sovjet på denna tid avskaffat äganderätten.

Minimala resurser / Stora spel

Counter-Strike
Två personer (två kompisar) skapade Counter-Strike under loppet av åtta månader. Minh "Gooseman" Le och Jess "Cliffe" Cliffe ville skapa en Half-Life-mod där fokus låg på strategisk, realistisk action och efter cirka ett år på marknaden köpte Half Life-studion Valve upp rättigheterna till spelet och anställde Minh och Jess för att arbeta på nästa version av Counter-Strike.

Minimala resurser / Stora spel

Super Meat Boy
Två kompisar hade tidigt bestämt sig för att dra nytta av Microsofts nystartade indieprogram där nyblivna mini-utvecklare fick extra assistans av folket bakom Xbox för att kunna bredda spelutbudet till Xbox 360, och i och med detta inleddes utvecklingen av Super Meat Boy av vännerna Edmund McMillen (grafik) och Tommy Refenes (programmering). Ed och Tommy tvingades belåna deras föräldrars respektive villor för att ha råd att slutföra spelet (de stod vid ruinens brant rent privatekonomiskt redan när utvecklingen påbörjades) och blev informerade av Microsoft att deras spel innehöll ful grafik och för klen polering strax innan premiären. Trots allt detta sålde de över 1,5 miljoner exemplar och blev multimiljonärer på kort tid. Båda två.

Minimala resurser / Stora spel

Mortal Kombat
Fyra personer skapade Mortal Kombat. Fyra! Ed Boon, John Tobias, John Vogel och Dan Forden pysslade med Midway ultravåldsamma slagsmål i lite drygt ett år innan det nådde arkadhallarna och snabbt blev en av genrens största framgångar genom alla tider.



Loading next content