Svenska
Gamereactor
artiklar

Best of: Svenska spel

Hegevall har grävt djupt i gömmorna och korat det han anser vara de fem bästa svenskutvecklade spelen genom alla tider...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Best of: Svenska spel

(5) Just Cause 2
Idag, 2019, vore det direkt lögnaktigt att försöka få det till att helsvenska storstudion Avalanche är särskilt bra. Efter ett buggigt och tomt Just Cause 3, ett ännu buggigare och om möjligt ännu tommare Just Cause 4, ett blekt Generation Zero samt besvikelsen som stavas Rage 2 har studions anseende bland hardcore-spelarna sjunkit drastiskt. Det går dock inte att komma ifrån att Ricos andra söderhavssemester var och förblir ett av de mest beroendeframkallande sandlådespelen genom alla tider och en titel som vi här på Gamereactor fortfarande avnjuter. Visst, storyn var löjeväckande korkad och karaktärerna pannkaksplatta. Men allt annat var briljant. Strålande atmosfär, larvigt läcker grafik och en frihet att ställa till med mer oreda än vad alla huvudkaraktärer i samtliga GTA-spel rent kollektivt aldrig ens varit nära.

Best of: Svenska spel

(4) Steamworld Quest
Efter att ha skämt bort världen med förstklassiga SteamWorld-spel i den så kallade Metroidvania-genren, bestämde sig Steamworld Quest för att pröva lyckan med något helt nytt. De kombinerade helt sonika lyckan med Steamworld Quest: Hand of Gilgamech, ett ljuvligt fantasy-rollspel, med en rejäl twist. Du har nämligen inga egentliga egenskaper, attacker och utrustning att förlita dig på, utan det gäller att spela sina kort rätt. Bokstavligt talat, för inför varje match tilldelades du en hand kort som du därefter fick lov att göra det bästa möjliga av. Kombinerat med en fullkomligt makalös humor och fullständigt ljuvlig design, blev resultatet ett spel som inte liknande något annat och en magisk upplevelse som var stört omöjlig att lägga ifrån sig.

Detta är en annons:
Best of: Svenska spel

(3) Battlefield 2
Battlefield 1942 var trendsättande, nyskapande, viktigt. Battlefield 3 och Battlefield 1 var riktigt bra. Battlefield: Bad Company likaså. Men inget av spelen från svenska spelhuset Dice har underhållit och utmanat oss på samma heltäckande sätt som Battlefield 2 som släpptes under hösten 2005. Stridigheterna mellan Kina och USA agerade utgångspunkt i detta rysligt fokuserade actionsektakel som står sig som spelseriens absoluta höjdpunkt.

Best of: Svenska spel

(2) GTR 2: FIA GT Racing Game
Nu fick ju helsvenska Simbin Studios en hel del hjälp från Ian Bell (på den tiden hette de Blimey Games) och hans rutinerade simulatorrävar som utgör brittiska Slightly Mad Studios (Project Cars) men GTR 2 är ändå ett svenskt spel, och det näst bästa som någonsin gjorts. Den 29:e oktober 2006 drämde Simbin till och släppte lös den kompromisslösa GT-simulatorn som hade producerats av Diego Sartori (som idag arbetar på Kylotonns WRC-titlar) med FIA GT-föraren Henrik Roos som boss över körkänslan och realismen, och genren skulle från och med denna dag aldrig vara densamma igen. GTR 2 gjorde ett otroligt bra jobb med att simulera däckfysik och det fanns en nerv och en spänning i hur racingen såg ut i det här spelet som skåpade ut all dåvarande konkurrens. Inom subgenren rankar hardcore-spelarna GTR 2 uppe i topp när det pratas "bäst genom alla tider" tillsammans med Grand Prix Legends, iRacing och Assetto Corsa.

Detta är en annons:
Best of: Svenska spel

(1) The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
När Gamereactor under fjolårshösten skrev den delen av artikelserien "Mot alla odds" som handlade om Starbreeze helsvenska licensmästerverk tog vi kontakt med spelets chefsdesigner Jens Andersson. Under en flera timmar lång pratstund fick vi veta saker om The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay som vi aldrig tidigare hade hört. Om hur Starbreeze fortfarande inte hade färdigställt Enclave när de fick chans att presentera en spelidé för Vivendi Universal som de själva beskrev som en mix mellan Splinter Cell och Half-Life. Resten är, som vi brukar säga, historia. Escape from Butcher Bay var, när det släpptes, inte bara världens absolut snyggaste och mest välljudande spel - det var en märkvärdig genremix som sög in spelaren och sedan vägrade släppa taget. Det var märkt, varierat, oförutsägbart, utmanande, ombytligt, atmosfäriskt och coolt. Det var fullständigt mästerligt och står sig som det överlägset bästa spelet som någonsin gjorts.

Vilka är de fem bästa svenska spelen någonsin - enligt dig?



Loading next content