Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Allt du behöver veta om Playstation 5

Sony har äntligen lyft på locket och berättat mer om Playstation 5, och dessutom gjort det på ett mycket okonventionellt vis. Redaktör Mäki har analyserat veckans händelser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det slog ner som en bomb i veckan. Helt utan förvarning berättade hårdvaruarkitekten och Playstation 4-designern Mark Cerny om Playstation 5 i en intervju hos Wired. Medan det i sig såklart är rasande spännande (samt att det som berättades faktiskt lovar gott, men mer om det längre ned), så finns det även andra intressanta saker med detta som jag tycker är värda att analysera. Eftersom de flesta av er redan lär ha läst nyheten om Playstation 5, tänkte jag därför börja i just den änden.

Vi behöver inte gå längre tillbaka än till den förra generationen, för att komma ihåg hur det brukade vara. Rimligen förstod alla att bara för att en konsol var klar för att släppas, så gick inte hårdvaruteamet på en fyra år lång semester i väntan på att nästan konsol skulle tas fram. Tvärtom började man skissa på nästa hårdvara direkt. Men det brukar konsoltillverkarna inte låtsas om. Bara året innan Playstation 4 och Xbox One utannonserades kunde man höra representanter för Sony och Microsoft tala om att de inte hunnit fundera på ny hårdvara ännu och att det var Playstation 3 samt Xbox 360 som gällde.

Allt du behöver veta om Playstation 5
Begåvade Mark Cerny var mannen som skapade Playstation 4. Nu slutför han som bäst Playstation 5.

När vi nu spolar fram till detta generationsskifte, så ser vi tydligt ett par väldigt stora skillnader. Idag är spelvärlden så otroligt stor med så sanslöst många personer inblandade, från lokalvårdare som städar kontoren där hårdvaran tas fram till de som säljer komponenterna och såklart de som utvecklar. Alla vet de något och alla har de familjer och vänner. Det är tiotusentals inblandade personer där somliga kommer läcka för att de inte vet bättre, andra för att få berömmelse/pengar och ytterligare andra för att jävlas (dåliga arbetsförhållanden och så vidare). Läckorna är därför på en helt annan nivå än tidigare där både Playstation 4 Pro och Xbox One X läckte i detalj innan de utannonserades. Och det gällde i hög grad även Switch, och nu har vi som bekant läckor som säger att både en billigare, dedikerat bärbar version av Switch är på väg liksom en mer kraftfull enhet. Då ska man minnas att Nintendo brukade vara bäst i klassen på det här med hemligheter.

Det här har lett till att mystiken kring nya konsoler fullständigt skalats bort. Det är ungefär som en ny smartphone från Huawei eller en ny Volvo. Alla vet att det kommer en. Det är inte hemligt eller konstigt, och det är lika bra att agera på de premisserna. Därför kunde Microsoft redan förra E3 tala om att de arbetar på flera nya Xbox-konsoler (varav vi sett en i form av en skivlös Xbox One S), och Mark Cerny nu ta vad som tidigare vore en världsnyhet som bara kunde avslöjas från scen på en dyr presskonferens - och berätta det i en intervju nästan i förbifarten.

En världsnyhet är det fortfarande såklart och täckningen blev förmodligen ungefär densamma som om det hade kommunicerats på en presskonferens, det vill säga att hela världens spelmedia och mer därtill rapporterar. En annan sak jag tror vi kan ta med oss från detta är tajmingen. Sonys Playstation 5-presentation (även om konsolen fortfarande officiellt inte heter Playstation 5, så är det namnet jag och alla andra som vill vara tydliga väljer tills vidare) kom samma dag som den Inside Xbox där Microsoft presenterade sin skivlösa Xbox One S.

Allt du behöver veta om Playstation 5
Det dräller av egenhändigt hopknåpade Playstation 5-modeller, men hittills har Sony inte visat vare sig konsol eller handkontroll.

Med det sagt tror jag inte att Sony var livrädda för just denna, men däremot tror jag att det kan ha varit ett medvetet drag om det nu hade varit så att Microsoft faktiskt presenterat Xbox Two (även om den konsolen officiellt heller inte heter Xbox Two - och till skillnad från Playstation 5 definitivt byter namn - så är det vad jag här valt att använda för tydlighet). Microsoft och Sony verkar i samma bransch, slåss om samma ingenjörer, bråkar om samma programmerare, använder samma komponentleverantörer och vi viss mån även samma chefer. Vi som sitter långt utanför testlabben hos storföretagen lyckas ju ha en hygglig överblick av vad som händer där inne, hur mycket tror ni då inte att bjässarna faktiskt vet, i synnerhet som Microsoft och Sony faktiskt har en hel del samarbeten också?

Om Sony faktiskt gjort bedömningen att det fanns risk att Microsoft skulle visa upp Xbox Two lär vi aldrig få veta, men de utgick garanterat annars från att det skulle ske på E3. Nu hann Sony först ut, och det i sig självt ger ju massiva rubriker. Att vara tvåa på bollen är helt enkelt inte lika stort. Om Microsoft nu matchar vad Sony sagt känns det som bäst som en axelryckning och som att de följer ledaren istället för att nyskapa själva. Detsamma gäller såklart vice versa, men nu hann Sony först ut och slipper dessa paralleller. De fick istället själv möjligheten att kännas som de som leder utvecklingen, och det var ett genidrag.

Dessutom ger dessa delvisa utannonseringar betydligt fler rubriker än en jättelik presentation , även om en sådan självklart kommer. Det folk brukar vara mest intresserade av i slutändan utanför hardcore-kärnan, är hur konsolen ser ut, hur handkontrollerna ser ut samt tydligt lättbegripliga funktioner. Jag har otaliga gånger tidigare skrivit om hur lite faktisk prestanda tycks betyda för försäljning.

Allt du behöver veta om Playstation 5
Playstation 4 är den odiskutabla vinnaren av denna konsolgeneration, och nu ska Sony förvalta det arvet in i nästa.

Playstation 4 är vinnaren av denna generation, men är faktiskt något av en anomali. Att den mer kraftfulla konsolen säljer bäst är faktiskt ovanligt. Så sent som förra generationen gick både Wii och Xbox 360 bättre (här vet jag att några av er hävdar att Playstation 3 sålde bättre, men att ha lett sju år av åtta med bättre tredjepartsstöd som följd och sedan kanske tappa sista året, betyder inte att man därmed tappat hela generationen) än den mer kraftfulla Playstation 3. Och att Playstation 2 skåpade ut Gamecube och Xbox är ju ingen hemlighet. Eller att Playstation slog Nintendo 64.

Istället är det just sådant som tydlighet som brukar vinna köparnas gunst. Det måste vara enkelt och relevanta funktioner. Dit hör en Wii-fjärr och en bärbart stationär konsol som Switch. Men dit hör också mycket av det Mark Cerny sade om Playstation 5. Det som framför allt imponerade på mig var SSD-biten som Sony tänker använda till att kapa laddningstiderna.

Tänk dig själv om du ska övertala din skolkamrat/medarbetare som inte spelar så mycket spel men är lite sugen på att skaffa ett nytt TV-spel (som de som inte spelar så mycket påfallande ofta kallar konsolerna för). Att framföra att konsolen Playswitch Box har 25000 MHz och 17 GB RAM samt ilsnabbt chipset på ett dedikerat moderkort och stöd för 7.1-ljud samt upplösningen 5117i är väl kanske bra, men betyder i praktiken ingenting som inte vet.

Allt du behöver veta om Playstation 5
För den oinsatte som köper ny konsol är det framför allt pris, tydligheten och funktionerna har betydelse i slutändan. Inte prestanda.

Tänk dig själv när du som inte kan så mycket om bilar ska köpa bil och bilförsäljaren drar igång resonemang om hur snabbt fyrhjulsdriften svarar, effekt vid olika motorvarv och liknande. Du själv sätter dig i bilen, tycker det känns skönt, att instrumenteringen är fin och att den är trevlig att köra. Det är där den stora massan finns i TV-spelens värld. Så när Mark Cerny talar om att kapa laddningstiderna i Spider-Man från 15 till 0,8 sekunder och att inkludera full bakåtkompatibilitet - gör han i mina ögon 100% rätt. Konkret, tydligt och sådant som betyder något.

När det blir dags för Sony att utannonsera konsolen, har de fortfarande utseendet och handkontrollen kvar, för att attrahera den vanliga publiken, samt prestanda för oss som bryr oss om det. Och av sistnämnda verkar det finnas så det räcker till. Sony kommer stödja 8K-grafik, vilket alltså är fyra gånger högre upplösning än 4K, och konsolen har en tredje generationens Ryzen-processor samt en grafikprocessor baserad på AMD Radeon Navi. Dessutom satsar Sony på så kallad 3D audio denna gång, med ett dedikerat chip för just detta.

Allt du behöver veta om Playstation 5
Mark Cerny bekräftar att Spider-Man har drastiskt kapade laddningstider med Playstation 5 tack vare SSD.

Hur stor den medföljande SSD-hårddisken blir, vet vi inte. Det har spekulerats om att den skulle fungera som något slags avlastning och därför även ha en vanlig hårddisk, men jag tippar nog ändå på att Sony satsar på en lösning på 1 terabyte och stöd för externa hårddiskar. Om du då vill ansluta en långsammare hårddisk för att få mer lagring så kan du göra det, eller peta in ytterligare en SSD. Dyrt, javisst, men jag tror att Sony ändå tycker att det är dags att höja priset igen.

Playstation 4 kostade $399 vid lansering och Playstation 3 $599. Sistnämnda tror jag inte är i närheten av vad konsolen kommer kosta, men jag skulle gissa på $449 och/eller $499 (skriver "eller" för att jag kan tänka mig två versioner av konsolen, som exempelvis mer eller mindre lagring). Något som däremot kommer att finnas är fysiskt format. Det har Mark Cerny redan avslöjat och jag tror det gäller samtliga modeller Sony initialt släpper då fysiska format är viktigare för Playstation-spelare än för framför allt PC- och Xbox One-spelare (bekräftat av Niko-analytikern Daniel Ahmad).

Allt du behöver veta om Playstation 5Allt du behöver veta om Playstation 5Allt du behöver veta om Playstation 5
Playstation 5-spelare köper gärna sina spel på skiva, och det är ingen risk att skivläsare försvinner nästa generation. Det är redan bekräftat.

En annan sak värd att nämna är att ditt Playstation VR-headset även kommer hänga med till nästa generation. Det kommer vara direkt kompatibelt med Playstation 5. Även om det redan nu är det tekniskt mest primitiva av de stora alternativen, så har det varit en betydande investering för många och det är såklart glädjande att kunna fortsätta använda det. Det är även ett smart sätt att se till att de som har Playstation VR stannar kvar i Playstation-ekosystemet. Utöver det är även stöd för Ray Tracing bekräftat (kolla in grafikdemot nedan).

Till sist avslöjade Mark Cerny även att Playstation 5 inte kommer att släppas i år. Och jag tror honom, han jobbar visserligen för Sony och företräder deras intressen, men det finns ingen anledning att tvivla på detta. Tvärtom är Playstation 4 en guldgruva som sedan länge betalat sig självt flera gånger om och där även hårdvaran gör vinst. Att de skulle offra den extremt lukrativa julhandeln och börja snacka om Playstation 5 snart ska komma, känns som ett dåligt strategiskt beslut. De som handlar Playstation 4 såhär sent i generationen är sannolikt inte de som hänger på låset för att handla en ny konsol för 5000 kronor på lansering.

När det kommer till konsolens prestanda vet vi egentligen inte mycket. Det postades dock en läcka på Pastebin veckan innan Mark Cernys avslöjanden som nästan till punkt och pricka stämde in på vad han hade att berätta. Om även resten av uppgifterna är korrekta, så kommer konsolen ha en beräkningskapacitet på 14 TFLOPS. Det är drygt dubbelt så mycket som Xbox One X. Å andra sidan är Xbox One X drygt tre gånger så kraftfull som en Playstation 4, vilket möjligen ger en fingervisning om klivet i grafik.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Likaså kan det vara värt att nämna att fjolårets grafikkort RTX 2080 Ti också har runt 14 TFLOPS beräkningskapacitet, och att vi lanseringen inte erbjuda mer än ett då två år gammalt grafikkort är såklart inte supermäktigt. Det bör även nämnas att Microsoft ryktas planera att nästa generations Xbox ska ha en beräkningskapacitet på 12 TFLOPS. Inget av detta är bekräftade uppgifter, men jag ska vara ärlig och säga att jag hoppas att inget av dem stämmer. Jag tycker helt enkelt att de borde vara mer kraftfulla. I synnerhet som de ska konkurrera mot streamade spel som alltid kommer erbjuda makalös teknik.

Här vet jag ju såklart att konsolprestanda har en förmåga att räcka längre än siffrorna visar (jämfört med PC) och Sony har flera otroligt skickliga grafiker i sitt stall. Men beräkningskapaciteten är ändå ett tak man inte kan göra särskilt mycket åt. Med det sagt räknar jag med att Microsoft kommer att visa lite mer än Sony nu gjorde i samband med årets E3-mässa, och att Sony själva kommer ladda på med Playstation 5 i samband med Playstation Experience.

Allt du behöver veta om Playstation 5
De rykten som finns kring Playstation 5 (och Xbox Two) skvallrar om prestanda motsvarande fjolårets toppkort i PC-världen. Men hur långt räcker det år 2020?

Jag tror även att vi kan räkna med att Sony kanske inte alls släpper konsolen under hösten som hittills varit vanligt, utan redan till våren. Konsolen säljer slut i sig självt oavsett och med julen runt knuten får de två starka perioder redan under första året. Samma som Nintendo så framgångsrikt gjorde med Switch. Ett sätt att raketstarta försäljningen om du så vill, och får jag rätt kommer vi lira Playstation 5 vid det här laget redan om ett år, och nästa julhandel kommer Playstation 4 och Xbox One redan kännas förhållandevis bortglömda. Välkommen till framtiden.



Loading next content