Svenska
Gamereactor
artiklar

Saker som Activision vill att du glömmer

Vi fortsätter granska stora utvecklare och utgivare som har saker i bagaget de gärna skulle se att du glömmer bort...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Activision Blizzard har kommit att bli en av spelvärldens absoluta giganter, trots förhållandevis få aktiva spelserier. De serier de faktiskt satsar på mjölkas desto hårdare dock och de har på kort tid blivit något av mikrotransaktionernas obestridde konung. Största dragplåstret är såklart Call of Duty som idag är en stenhårt kontrollerad industri, designad för att få spelare att spendera så mycket pengar det bara går. Inte ens mångmiljonsäljare som Destiny räcker till, vilket bara är ett av otaliga spel de bestämt sig för att slopa de senaste åren. Det har lett till mängder av kontroverser genom åren och här tänkte vi rabbla upp de allra värsta.

Saker som Activision vill att du glömmer

Lura spelarna att köpa fler mikrotransaktioner
Mikrotransaktioner i sig har tämligen få försvarare i dagens spelvärld, och sättet de hela tiden marknadsförs i fullprisspel som om de vore "free to play" är direkt motbjudande. Activision Blizzard kom dock på ett sätt att göra det ännu värre och tog rent av patent på det. Det handlar i korta drag om att matcha de som inte handlar mikrotransaktioner i spel med de som köper mycket. På så sätt hamnar förstnämnda gruppen i underläge och när de dör får de se vilka betalvapen som varit effektivast på slagfältet. Efter att ha hamnat i underläge tillräckligt många gånger, förväntas sedan folk slanta upp och betala för att ha en chans.

Högste chefen vill döda det roliga med att utveckla spel
Visst, de flesta av oss förstår att även spelutvecklare behöver få äta och att spel behöver göra rejäl vinst för att det ska finnas resurser till större projekt samt täcka upp för floppar. Med det sagt så är spelutveckling framställning av kultur, och trots att vi vet att det långt ifrån alltid är någon dans på rosor med slut-crunch och liknande, har ingen varit lika tydlig med detta som högste chefen Bobby Kotick som uttryckligen sade att ett av hans mål varit att suga ur glädjen i att tillverka spel: "We have a real culture of thrift. The goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks into Activision about 10 years ago was to take all the fun out of making video games."

Detta är en annons:

Infinity Ward fick inte sina bonusar
Folket bakom Infintiy Ward grundade studion efter att ha utvecklat Medal of Honor hos EA, men på grund av taskigt bemötande gick de alltså till Activision. Det gick länge bra, men efter den makalösa succén med Call of Duty: Modern Warfare 2 startade ett smärre krig mellan studion och Activision efter att utvecklarna inte fått utlovade bonusar. Det ledde till en stämningsansökan där vi kunde läsa att Activision höll inne bonusarna för att utvecklarna inte skulle sticka innan de utvecklat Modern Warfare 3. Studions mest kända namn, Vince Zampella och Jason West, liksom ett flertal andra hoppade av och grundade istället Respawn Entertainment som nu senast fick en makalös succé med Apex Legends.

Saker som Activision vill att du glömmer

Mjölka sönder älskade spelserier
Tony Hawk är ett klockrent exempel på hur Activision tenderar att hantera sina spelserier. Maximalt mjölkande medan de är heta för att därefter helt enkelt lägga ner serierna. Det fick Tony Hawk-serien, vars tidigare delar ofta anses vara bland tidernas bästa spel, att störtdyka i kvalitet och serien att bli något av ett skämt. De drabbade var vi spelare och utvecklarna som fick sparken sedan utvecklarna lagts ner efter att spelen floppat. Andra exempel på spel som sprutat ut i lasertempo är Guitar Hero och Skylanders som snabbt gick samma öde till mötes.

Ljuger om Modern Warfare Remastered
Call of Duty: Infinite Warfare såg verkligen inte särskilt imponerande ut. Kanske kände även Activision på sig detta och därför bestämdes att det skulle bundlas med Modern Warfare Remastered, ett hutlöst efterlängtat spel. Och för den som ville ha sistnämnda var det bara att slanta upp för samlarutgåvan. Det var nämligen enda sättet det skulle gå att få tag på denna remaster. Det fick ett okänt antal spelare att köpa den dyrare utgåvan, vilket dock ändå inte räckte till och Infinite Warfare missade försäljningsmålen. Den exklusiva bundlen var heller inte värt något utan senare släpptes Modern Warfare Remastered separat, vilket betydde att alla som betalat motsvarande 800 kronor för den dyrare utgåvan för att få detta spel fick stå där med lång näsa.

Detta är en annons:

Activision skapar sina spel och tjänster för aktieägarna
Återigen, vi vet såklart att företag måste få gå runt och tjäna pengar, vi har inget problem med det. Men de flesta spelutvecklare brukar ändå vara måna om fanservice och sina fans. Det är inte Activision Blizzard-bossen Bonny Kotick, och han hymlar heller inte med det. Tvärtom slog han år 2012 stolt fast följande: "In addition to building our player communities and service platforms for the benefit of our shareholders". Kort sagt försöker han involvera dig i sitt community, dock inte för att glädja dig utan aktieägarna.

Activision slaktar Destiny till Xbox One
Det är ingen överdrift att slå fast att Bungie hade många fans bland Xbox-ägare. Därför var det såklart smart av Sony att säkra marknadsföringsrättigheterna och tidsexklusiviteter till Destiny, som ju blev Bungies första spel efter att de lämnat Microsoft. Men det avtal Activision hade gått med bar en direkt skymf för Xbox One-spelare där stora delar ur både grundspelet (banor och vapen) saknades. När de väl släpptes i och med jätteuppdateringen Taken King, så lades nya grejer till i ett drag som säkerligen minskat Destinys popularitet till Xbox One och sannolikt därmed också delvis bidragit till att Activision och Bungie skiljdes åt efter att Destiny 2 inte sålt som förväntat.

Saker som Activision vill att du glömmer

Släpper "free to play" till fullpris
Det fanns mycket som var bra med rebooten av Guitar Hero. Den nya gitarren med det ackordliknande greppet var inte alls dum och presentationen underhållande. Men så var det låtarna. För den som ville ha mer musik (vilket uppskattningsvis var 100% av de som köpte spelet) gick det bara att hyra musiken ett dygn. Även om det gick att låsa upp låtar tillfälligt genom att spela väl, var systemet designat för att pengarna snabbt skulle ta slut. Därefter fanns inget sätt att lösa det än genom att betala för sig, och för den som ville rocka varje dag var det bara att slanta upp fortlöpande till Activision Blizzard nyligen bestämde sig för att dra ur proppen och alltså i princip döda spelet utan att erbjuda möjlighet för fansen att behålla musiken.



Loading next content