Svenska
Gamereactor
artiklar

2003 - ett ovanligt år

2003 har varit fantastiskt. Ett riktigt spelens år med mer spelbarhet än videominne och processorer.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har funnits bättre spelår än år 2003, även om det sammantaget varit otroligt bra. En sak skiljer dock spelåret 2003 från så många andra spelår - allt har nämligen handlat om spelen. 1999 släpptes Dreamcast, år 2000 PS2 och 2001 släpptes Gamecube och Xbox i USA medan de kom 2002 i Europa. Det har i princip varit fyra långa år av konstant konsolkrig där det snackats RAM, polygonhantering, bump mappingens betydelse för spelkänslan, försäljningssiffror och processorer som kan förmedla känslor.

Tänk efter, se tillbaka vad bra det faktiskt har varit. Ett helt år då Microsofts Xbox begåvats med spel som Panzer Dragoon Orta, Dead or Alive: X-treme Beach Volleyball, Otogi och en hel kvalitativ serie exklusiva sportspel med ässet Top Spin som främsta namn. PS2 har fått storheter som dansspel från Konami, Pro Evolution Soccer 3, Virtua Fighter 4: Evolution och Silent Hill 3. Kuben har å sin sida fått F-Zero GX, Metroid Prime, nya Zelda (The Wind Waker) och det finurliga Billy Hatcher.

Nästa år blir inte lika lugnt och skönt, då lär åter TV-spelens kanske otäckaste folk titta fram igen ur sina hålor. Hårdvarufreaksen. Det vankas nämligen ny hårdvara. Sony släpper en bärbar konsol och Nintendo har något nytt på gång som antas vara en uppföljare till Game Boy Advance. Hårda ord lär rasa på forum om vad som är bäst och långa artiklar skrivas om prestanda och vad de bärbara enheterna kan prestandamässigt samt vilka funktioner de har. Men framför allt finns det goda chanser att Microsoft, Sony och Nintendo börjar berätta om de första detaljerna samt visa spelen till Xbox 2, Playstation 3 och N5. Microsoft ryktas enligt hyfsat trovärdiga källor berätta de första detaljerna redan nu i mars.

Magnifika spel som Ninja Gaiden, Halo 2, Final Fantasy XII, Gran Turismo 4 och nya Star Fox som antagligen lär pressa mer ur respektive hårdvara än något annat spel, riskerar att helt överskuggas av bilder och filmer med grafik och teknik från de nya konsolerna som får alla de spelen att se ut som svart/vit Fia med knuff. Ny hårdvara tycks ha den effekten på folk, drömmen om vad som komma skall blir betydligt viktigare än det som finns idag.

Detta är en annons:

2003 har som sagt varit ett fantastiskt spelår. Visst har det funnits konsolkrig. Men all hårdvara har varit släppt. Folk har kunnat köpa vad de vill och inget nytt har funnits i kikaren. Det gör år 2003 unikt. Jag minns nästan inte när vi sist hade ett så lugnt år, då folk spelade spelen istället för att drömma om den nya kommande hårdvaran. Antagligen var det 1998 då Playstation och Nintendo 64 lockade köpare, närmaste konsol på gång var Dreamcast, vilken släpptes i slutet av 1998 i Japan.

Njut av tiden som är. Nästa år lär forumen svämmas över av folk som tappat hakan till nya bilder från kommande spel till konsoler som inte finns, speltidningar kommer att rapportera om teknikens landvinningar och risken finns som sagt att bra spel inte längre blir så uppmärksammade som de borde.

Istället för att spelet XYZ får rejält med välförtjänt beröm blir det kanske mindre text och bilder till förmån för hårdvara och konsolkrig. De som väl tittar och läser om XYZ tycker inte att det verkar ens hälften så spännande som det där spelet som kommer om drygt ett år till den där hårdvaran som ännu inte finns. Så har det inte varit i år. Allt har handlat om spelen, för en gångs skull.

2003 - ett ovanligt år2003 - ett ovanligt år2003 - ett ovanligt år2003 - ett ovanligt år


Loading next content