Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Opinion: Förra Xbox-chefen hade rätt

Det blev kritikerstorm av sällan skådat slag när Don Mattrick presenterade Xbox One, vilken bland annat hade uppkopplingskrav. Idag har flera av hans idéer realiserats av alla konsoltillverkare och det är dags att ge honom delvis rätt...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Ni som läst Gamereactor några år minns säkerligen haveriet från 2013 då Microsoft visade upp Xbox One. Xbox-chef var då Don Mattrick som hade en helt annan vision än gårdagens spelare hoppats på. Att Xbox One alls kunde spela spel, tycktes vara ett nödvändigt ont och mest skulle den användas till film, sport och framför allt TV. De som inte accepterade detta kunde skaffa en Xbox 360 istället, eller bara "deal with it" som Adam Orth från Xbox-teamet skrev på Twitter.

Spelen behandlades styvmoderligt. Konsolen krävde tillgång till uppkoppling minst en gång per dygn, det gick inte att sälja skivor vidare och Kinect var ett måste för att det alls skulle gå att starta Xboxen ens. Sägas ska att väldigt mycket av det här är ren skit där någon borde ha dragit i handbromsen tidigare, det är direkt spelarfientliga lösningar där någon omedelbart borde ha sagt att det är fullständigt orimliga idéer som inte kommer accepteras.

Opinion: Förra Xbox-chefen hade rätt

Men med detta avklarat, tycker jag vi nu kan slå fast att Don Mattrick på flera sätt var före sin tid. Det som var fullkomligt otänkbart år 2013, är år 2019 i flera fall rena självklarheter som i flera fall redan är etablerade. Xbox One var tänkt att kunna spelas offline, så länge du en gång per dygn kopplade upp dig online med konsolen bara för att licenser skulle granskas och uppdateringar installeras.

När detta kommunicerades svämmade kommentarsfälten över av folk som förkunnade att de inte har tillgång till internet och det lät som att kravet var att bara de som klarade 18 meter i tresteg skulle få spela konsolen. I realiteten är det något som betyder mycket lite och att ha fast uppkoppling idag är att jämföra med rinnande vatten eller elektricitet i hemmet. Jag vågar påstå att det för de flesta hem är fler timmar på ett år då strömmen inte fungerar än internet.

Opinion: Förra Xbox-chefen hade rätt

Hur det än är med den saken är spelvärlden idag i den sitsen att konstant uppkoppling är ett måste i flera fall. Switch Onlines NES-spel måste du koppla upp dig en gång i veckan för att få spela, fjolårets Call of Duty: Black Ops 4 fungerar inte utan konstant uppkoppling och till och med utpräglade singleplayerspel som Hitman och kommande Beyond Good & Evil 2 kräver konstant uppkoppling.

Till det kommer att systemet med patchar dag ett nått så långt att spelet du får på skivan när du köper det inte fungerar utan patchar som ofta är så stora att innehållet på skivan är helt värdelöst och måste bytas ut oavsett. Även bland dessa hittar vi utpräglade singleplayerspel som Wolfenstein: The New Order och Spyro Reignited Trilogy. Till och med självaste Nintendo som på något sätt är de fysiska spelens slutgiltiga försvarare har börjat leverera spel som Smash Bros där alla funktioner helt enkelt inte medföljer på kassetten utan måste laddas ner externt.

Opinion: Förra Xbox-chefen hade rätt

Ett av huvudargumenten som ofta hörs kring det här med att spel ska fungera även offline i alla lägen, är att de ska kunna spelas även i framtiden. Det förutsätter dock att skivläsare och skivor ska fortsätta fungera galant om 30 år samt att det fortfarande kommer finnas fungerande elektronik med uttag för HDMI-kablar - något som är långtifrån säkert. HDMI kom trots allt 2003 och den har alltså redan hängt med en smärre evighet. Alternativ som finns redan nu och många tror att signaler helt kommer fraktas trådlöst framledes.

Genom att helt enkelt acceptera att det är en ständigt uppkopplad värld vi lever i, får vi istället helt andra möjligheter som att utgå från att molnet kan stödjas betydligt mer än idag samt den där bortglömda funktionen Microsoft filade på som lät dig låna ut spel online samtidigt som du själv spelar dem. Det går såklart att lösa genom att låna ut sitt konto till folks konsoler, men det är förenat med en väldig risk samtidigt eftersom du just lånar ut dina personliga uppgifter.

Konsolerna lever och frodas just nu, men jag tror vi alla är medvetna om att det inte är någon naturlag att det ska vara så. PC är urstark och blir bara bättre medan smartphones, tablets och smart-TV tack vare stream-tjänster snart kommer kunna spela de bästa och mest grafiktunga titlarna. En dålig generation räcker för att casual-spelarna (som är den överväldigande majoriteten) ska satsa på något annat istället.

Opinion: Förra Xbox-chefen hade rätt

Don Mattrick var på flera sätt ute och cyklade - men på andra var han före sin tid. Idag är vi precis på randen till där digital spelförsäljning går om fysisk (vilket enligt vissa utgivare redan skett, medan andra menar att det är lite kvar), viktiga digitala funktioner nyttjas inte eftersom konsolerna inte är konstant uppkopplade och det går inte på ett bra sätt att enkelt låna ut sina digitala spel. Allt detta är sådant som idag kunde ha implementerats och över 90% av spelarna (mina egna högst oseriösa, men ändå allvarligt menade, uppgifter) hade vunnit på det med fler och bättre funktioner än idag utan egentliga konsekvenser.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Hur nästa generation ser ut, återstår att se. 2013 ledde snack om konstant uppkoppling till ramaskri, men nästa generation har jag en känsla av att det här kommer vara vardagsmat och något som inte ens ifrågasätts, mer än av enstaka personer. Jag är inte villig att ge Mattrick hel upprättelse på grund av hur mycket som faktiskt var feltänkt och uselt kommunicerat från honom och hans team, men en partiell upprättelse ska han åtminstone ha för att redan 2013 ha haft hårt kritiserade visioner som idag är standard i spel till samma konsoler som det handlade om när han för snart sex år sedan introducerade tankegodset.



Loading next content