Svenska
Gamereactor
artiklar
James Bond 007: Everything or Nothing

Allt eller inget - Bond är tillbaka!

Vi tittar närmare på det påkostade kommande Bondäventyret och pratar med spelets producent Scott Bandy.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

James Bond är en institution och konceptets populäritet verkar inte påverkas av de senaste årens oinspirerade filmer. Den brittiske superagenten har avverkat fem skådespelare och originalböckerna har sedan tagit slut. Intrigerna börjar sina, men ändå finns det något som gör att jag inte har något emot att stänga av hjärnan under ett par timmar och följa med den lite dryge kvinnokarlen runt jorden på jakt efter atombomber och läckra ryska spionkvinnor.

HQ

I spelvärlden har superagenten också rönt stora framgångar. Det släpptes en hel del spel till tidiga konsoler och datorer som Atari 2600, Commodore 64, Master System, Apple II och så vidare. Men det var först med Rares Nintendo 64-klassiker Goldeneye 1997 som James Bond-licensen blev en riktig tungviktare i spelbranschen. Strax därefter köpte Electronic Arts licensen för en ofantlig massa silverpenningar och Rares uppföljare till Goldeneye fick heta Perfect Dark.

Electronic Arts gjorde ett spel som byggde på den då aktuella Bondfilmen The world is not enough till diverse format, men varken det eller uppföljaren Tomorrow never dies nådde upp till Goldeneyes höga klass. Under nuvarande konsolgeneration har ytterligare två Bondspel släpps: Agent under Fire (2001) och Nightfire (2002) som släpptes ifjol. Bägge är förstapersonsskjutare och ingen av dem bygger direkt på någon film. Det för oss till nästa års spel Everything or Nothing som kommer till Gamecube, Playstation 2 och Xbox. Ett spel som tar ett djärvt språng från den trygga tillvaron som ett klart godkänt actionspel i förstapersonsvy och istället ämnar utmana Sam Fisher och Snake med mycket smygande i tredjeperson.

Jag träffar Scott Bandy, producenten till Everything or Nothing, på ett hotellrum i centrala Stockholm.

- Everything or Nothing är som nästa års Bondfilm, säger han. Det är ju mellan filmerna just nu och vi har därför satsat hårt på att inkludera skådespelare och musik för att skapa känslan en av Bondfilm.

Detta är en annons:

Det kan nog inte undgå någon att Electronic Arts verkligen ansträngt sig och öppnat plånboken för att skapa Everything or Nothing. De återkommande rollinnehavarna Pierce Brosnan, Judi Dench och John Cleese spelar sina vanliga roller. Skådespelarna har "cyberscannats" och är mycket lika sina verkliga förlagor i spelet. Duktige karaktärsskådespelaren Willem Dafoe är spelets skurk Nikolai Diavolo och klassiske hantlangaren Jaws, spelad av Richard Kiel, finns också med i spelet. För den kvinnliga fägringen står Shannon Elizabeth, Heidi Klum och sångerskan Mya som också sjunger ledmotivet.

- Vi håller på att förhandla om det, men jag hoppas att sången (Everything or Nothing) kommer lanseras som singel med allt vad det innebär, säger Scott Bandy.

Jag nämnde tidigare att spelet gör ett kraftigt avsteg från de senaste spelen. Språnget från första- till tredjepersonsvy tycker producenten är logiskt.

- Spelaren vill ju vara James Bond och för att känna att man är honom måste man ju se honom. Det räcker inte med att se Bond i mellansekvenserna utan man måste verkligen känns att det är honom man styr.

Detta är en annons:

Spelet kommer nu mer fokusera kring stealthelement och smygande och det är inte för inte som spelet jämförts med Splinter Cell.

- Det är en naturlig del av Bondkonceptet att smyga omkring. Vi kommer också att ha större belöning för den som klarar en bana på ett stealthsätt. Man kan givetvis klara banor på olika sätt och ibland måste man skjuta ner ett gäng skurkar, men det är inte James Bonds stil att röja omkring och döda om han kan undvika det, förklarar Bandy.

Scott Bandy drar igång en dvd-skiva där spelets olika element presenteras. Jag får se de fyra platser som äventyret utspelas på Egypten, New Orleans, Peru och Ryssland. Varje plats har flera stora områden eller världar. I varje sådan värld ska man utföra diverse uppdrag med James Bond. På den enkla svårighetsgraden är uppdragen inte så långa och svåra, medan det finns fler på högre svårighetsgrad.

- Jag uppskattar att spelet spänner över 20-25 timmar för en spelare och lägg därtill 15 timmars samarbetsläge med unika miljöer som Thailand och Tunisien, säger Scott Bandy. Det är inte många som tror mig när jag säger att samarbetsnivåer är helt unika men så är det. Dessutom har vi ett Bombermanliknande minispel för upp till fyra personer där man springer omkring och ser banan ovanifrån.

Onekligen är det extremt mycket innehåll för ett actionspel. Jag frågar om det inte kommer att skrämma bort de som bara vill uppleva lite lättsam action i Bondmiljö och kanske inte ägnar 20 timmar åt ett spel i normala fall.

- Det är här svårighetsgraderna kommer in. Spelet är kortare på den enkla nivån av just det skälet, berättar Bandy.

Handlingen i spelet är av klassiskt Bondsnitt. Manuset är författat av Bruce Feirstein som även ligger bakom manuset till filmerna Goldeneye, The world is not enough och Tomorrow never dies. Den rike ryske skurken Nikolai Diavolo (Willem Dafoe) är på ett korståg för att återupprätta allt det som hammaren och skäran stod för. Han vill åter se ett Sovjetimperium sträcka sig över världskartan likt ett tjock rött täcke. Planen inkluderar en ny sorts supervapen och nanoteknologi. Jag ska inte avslöja detaljerna, men det ligger på samma nivå som filmernas supervapen. Mycket osannolikt, men man sväljer det på grund av sammanhanget.

I Nordamerika kommer PS2-ägarna att kunna spela samarbetsläget online. Tyvärr blir vi européer utan detta.

- Vi har lagt ner mycket möda på samarbetsläget. Man delar på liven och ammunitionen så det gäller att samarbeta ordentligt. Vissa situationer kräver exempelvis att man står med ryggarna mot varandra och skjuter eller att den ene blir täckt av den andra, förklarar Bandy. Det är svårt att designa dödsmatcher i tredjeperson, så vi valde att fokusera på samarbetsläget istället.

Förutom att spelet nu till stora delar går ut på att smyga så kommer ungefär 1/3 av äventyret äga rum med James Bond i förarsätet i olika fordon. Jag testade på en sekvens där man flög en helikopter i en dalgång och kontrollen lämnade mycket i övrigt att önska. Just fordonssekvenserna känns som något som riskerar att stjälpa det annars mycket lovande konceptet. När en utvecklare vill ha med för mycket olika små moment i ett spel är risken överhängande att vissa delar inte håller högsta klass och då hjälper det inte att stealthsekvenserna är välgjorda.

- Du kommer att kontrollera det vanliga läckra Bondgaraget med bilar som Porschar, Aston Martin och Triumph. Du kommer även att köra helikopter, motorcrosscykel och båt. Extra roligt är också att Bond måste gå undercover som rallyförare och då deltar man i en tävling, säger Bandy entusiastiskt om fordonsdelarna av spelet.

Teamet bakom Everything or Nothing består ungefär till 60% av samma personer som gjorde Nightfire, men EA byter ofta runt sin personal för att de inte ska tröttna på att göra samma typ av spel om och om igen. Scott Bandy själv har bland annat producerat två stycken Madden-spel och två Knockout Kings åt EA tidigare.

Två spelmässiga detaljer som känns ingen är Bonds stealthdräkt och spindelkameran/bomben. Den första gör agenten osynlig och liknar Novas förmåga i det kommande Star Craft Ghost. Spindelkameran som uppgraderas till en bomb senare i spelet används för rekognisering och strategiska explosioner. Nästa exakt som råttbomben i Digitalos floppspel Devastation.

På det hela taget så imponerar självfallet ett projekt av Everything or Nothings storlek. Presentationen, grafiken och ambitionen att skapa en filmupplevelse är onekligen något som bara ett företag som Electronic Arts har råd att satsa på. Men jag har en gnagande känsla av att man kanske spänner bågen lite för hårt. Men det är klart om allt håller högsta kvalité så är detta ett måste när det släpps i mars nästa år. Men om helikoptersekvensen är något att gå efter så finns det skäl att vara lite oroad.

Relaterade texter



Loading next content