Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Horizon 4

På besök hemma hos McLaren

Chefredaktör Hegevall reste till England för att besöka Mclarens sportbilsfabrik samt testspela Forza Horizon 4...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag kan vara något av en resesnobb, det vet jag. Efter att ha rest på pressresor över hela världen sedan det sena 90-talet är jag sällan beredd att resa med de sämsta av flygbolag på de minst humana av flygtider och bo på de mest spartanska av hotell. Det är bara inte en del av detta arbete som denna stelopererade gamla kropp njuter av och inget som gör att mitt arbete som chefredaktör och framförallt skribent direkt blomstrar. Tvärtom. Ändå var detta en sån resa. Planering utförd av Microsofts Englands-kontor och som förmodligen skett utan någon som helst eftertanke. För allt började redan vid avresan. Jag flög med Sas ned till Stockholm dagen innan avresa eftersom flyget mot London gick så pass tidigt att min anknytning ned till huvudstaden helt enkelt inte hanns med under samma morgonpass. Jag hade specifikt bett om att få övernatta på Arlanda på grund av bekvämlighetsskäl och det faktum att flyget mot Storbritannien gick snortidigt.

Det blev ingen natt på Arlandas två hotell, istället bokades jag in på ett vandrarhem cirka en mil utanför flygplatsen och även om detta låter som tidshistoriens mest ointressanta I-landsgnäll från en överdrivet priviligerad farbror/snobb, är det ett smidigt sätt för mig att inleda en text om en dag som jag aldrig kommer att glömma. För även om hela resan inleddes på ett rätt segt sätt med försenat flyg ned mot Arlanda, en kaotisk natt på ett vandrarhem (byggt i ett krondike) där sängarna utgjordes av stenrös (i princip) och där de papperstunna väggarna skvallrade om ett minst sagt festligt sällskap i rummet bredvid mitt - Var mina timmar hos McLaren himmelska.

11:00 var klockan när jag efter en taxifärd till Surrey stod utanför den väl vaktade grinden utanför McLarens "compound" och försökte övertyga säkerhetsherrarna om att jag var den jag sade att jag var och att jag bjudits in för att kika närmare på nysläppta hyperbilen McLaren Senna i samband med en uppvisning av Forza Horizon 4. Ett par telefonsamtal senare var jag inne i lokalerna, som alla är vita med kritvita väggar och grå stengolv, och kunde ansluta till ett mindre sällskap av kollegor från andra europeiska länder. Första nunan jag fick syn på var den som ägs av ingen mindre än Tompa Helenius från främsta konkurrenten FZ och det var ett minst sagt trevligt återseende och en likasinnad speljournalist/redaktör som delar min starka förkärlek för allt vad bilar, motorer och motorsport heter.

Först på schemat var en liten genomgång av hur amarbetet mellan Playground Games/Microsoft och McLaren ser ut och varför de valde att stoppa in en McLaren Senna på Forza Horizon 4-omslaget. Givetvis handlar detta mycket om att teamet bakom Horizon-serien är britter, befinner sig i England när de utvecklar dessa spel, att Horizon 4 utspelar sig i England samt att McLaren är landets främsta sportbilstillverkare. Allt har med Great Britannia att göra, såklart, och just därför känns det exktra påpassligt att vi står hos McLaren denna regniga torsdag medan höstlöven börjat falla mot marken utanför. Det känns lite som att Playground nästan designat denna dag för att på bästa sätt stämma överens med spelet och det väder som vi kommer att "njuta av" i den fjärde installationen. För medan föregångaren dränktes i stark Australien-sol kommer fyran att vara betydligt mer mulet. Som sig bör. Och jag tror att detta kommer att dela upp fansen i två läger. Men låt oss inte gå händelserna i förväg här nu, åter till McLaren-genomgången.

Detta är en annons:
Forza Horizon 4

VIP Guest för en dag (jag sent kommer att glömma)
Att det finns gott om kosing på McLarens bankkonto har det väl egentligen aldrig rått några egentliga tveksamheter kring och det räckte för mig med att sätta in foten i lokalen för att begripa att dessa hus är byggda för att imponera. Allt är vitt, formerna och arkitekturen är minnesvärt märkvärdig och golvet är mellangrått som en perfekt kontrast mot det kliniskt kritvita. Det är tyst också, överallt. För att vara en bilfabrik är detta förmodligen det tystaste stället i världen. Om jag jämför detta med Lamborghinis fabrik eller varför inte Ducati (ställen jag också fått chansen att besöka) framstår britternas lokaler mer som ljudlösa laboratorium än något annat.

Forza Horizon 4

Valet av "Hero Car" var självklart
Lamborghini Huracan, Ford GT, Audi R8... Baras några av sportkärrorna som prytt omslagen på några olika Forza-titlar och därmed agerat "Hero Car" i respektive spel. Denna del av Horizon utmålas som viktigare än i Motorsport, också. Just hjältebilen. För det är den som ska dra in spelaren i världen och skapa det där omåttliga suget efter att vilja tävla, tävla, tävla - samla på sig pengar och till slut ha råd med att köpa en egen. Forza Horizon 4 börjar i vanlig ordning mitt i en pågående lopp mellan en Aston Martin Vulcan, en Ferrari LaFerrari och din Senna och det går fort här, väldigt fort. Under genomgången pratades det lite om McLarens racingarv innan vi bjöds med på en ordentlig rundtur i fabriken. Mycket av det vi fick se och göra fick vi inte dokumentera vilket är beklagligt, såklart. Men allt som vi fick fotografera och nämna, tänkte jag försöka gå igenom.

Detta är en annons:
Forza Horizon 4

Leksak för 75 000 kronor
Att det kostar mycket pengar att köpa en Senna, det vet vi. Tio miljoner kronor, kostar den. Om du nu fått tag i en så kallad "allocation" för att ens få köpa en, förstås. Om inte går det dock alldeles utmärkt att vänta 2-3 år innan det dyker upp ett par på begagnatmarknaden och då betala över 20 miljoner kronor för en. För det är så det brukar se ut gällande McLarens specialutgåvor av deras mest ikoniska bilar. P1 såldes för åtta miljoner för tre år sedan och kostar dryga 24 miljoner kronor idag när det väl dyker upp en sådan på Autotrader eller Mobile. Leksaksbilen inuti glasboxen kostar 75 000 kronor och kan fås med i samma "spec" som din specialbeställda Senna, om du vill.

Forza Horizon 4

En minst sagt diger historia inom F1
Att Mclaren har en rik, rik historia inom Formel 1 vet vi alla. Under vår rundtur fick vi veta massa saker som jag redan kände till samt ett par högintressanta grejor som ingen av oss som närvarande hade någon aning om. Bland annat var McLaren-föraren James Hunt (som gestaltades av Thor-skådespelaren Chris Hemsworth i Ron Howard-rullen "Rush") för lång för bilen som han skulle tävla i vilket gjorde att den fick byggas om. När den väl byggts om visade det sig att själva fronten var för trång vilket gjorde att James inte fick plats med sina stora fötter. detta löste man under en hel säsong genom att klippa av Hunts racingskor på mitten så att tårna kikade fram. Då fick han plats med fötterna och kunde gasa/bromsa samt sköta kopplingen.

Forza Horizon 4

Instegsmodellen som konkurrerar med 911 Turbo
540S och 570GT är McLarens så kallade instegsmodeller och det är dessa två bilar som konkurrerar om samma kundkrets som Porsche 911 Turbo samt Lamborghini Huracan (kostar mellan 1,8-2,3 miljoner kronor) och givetvis fanns det gott om dem i fabriken. Det som slår en när man står bredvid en sportbil som denna efter att ha sett tusentals bilder och filmklipp på den, är hur annorlunda den känns rent fysiskt. I det här fallet upplevde jag 540S som mycket, mycket mindre än vad jag hade trott.

Forza Horizon 4

När McLaren dominerade LeMans
Första gången McLaren gav sig in i LeMans-cirkusen gjorde de det med en hårt modifierad version av den Gordon Murray-designade 90-talssuperbilen F1. Detta var 1995 och ingen hade trott att britterna skulle kunna hävda sig i GT1-klassen, vilket de gjorde. Med besked. Fem stycken F1 GTR (LM) bilar norpade förstaplatsen, tredjeplatsen, femte och trettonde. Storslam, med andra ord. Faktum är att denna GT1-bil utmanande i prototyp-klassen, också. Vilket var och förblir en av de största racingbedrifterna någonsin. idag finns det sex stycken väl fungerande, fräscha F1 GTR (LM) kvar och två av dem står hemma hos McLaren i Surrey. Båda av dem är värda cirka 250 miljoner kronor, var.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Sportbilsvärldens fulaste - Men snabb är den
McLaren Senna är britternas mest skoningslösa, kompromisslösa racingmaskin (för gatbruk) någonsin. En bil vars design och grundläggande former enbart handlar om aerodynamik och ingenting om att se snygg ut, eller vara tidlöst stilfull. Chassit liksom karossen byggs i pre-pag-kolfiber och varenda liten skruv har gjorts i lättviktsmaterial för att kunna prestera som en renodlad tävlingsbil, fast på gatan. Naturligtvis vill McLaren med denna bil tävla mot kommande Aston Martin Valkyrie samt Mercedes AMG Project One som båda beskrivs som "hyperkärror" av motorpressen. Under Gamereactors besök hemma hos McLaren kom privatägaren av denna MSO-Senna (MSO står för McLaren Special Operations och är deras avdelning för specialkonstruktioner som många av de som beställer en McLaren betalar dyrt för) och hämtade sin bil efter genomförd service och fick därmed chans att se den i rörelse samt lyssna på det brutala ljudet från dubbelturbo-V8:an.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Mycket kretsar såklart kring Ayrton Senna
Gatbilen McLaren Senna är såklart döpt efter F1-legenden Ayrton Senna som dog i en tragisk krasch under San Marinos Grand Prix 1994. Flera av tillverkarens mest framgångsrika Formel 1-kärror står parkerade i fabrikens "reception" och här stannade rundturen av under en längre tid för att prata om alla de innovativa och stilbildade/avgörande idéer som företagets ingenjörer skapat inom F1 under årens lopp. De gamla röd/vita-bilarna med V12:or eller V8:or under skalet är helt klart mer erotiska än dagens bilar, om du frågar undertecknad. Det finns något så otroligt rått och respektingivande med dessa hel-analoga rymdskepp till racingekipage.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 tillsammans med Thomas från FZ
Här satt vi under ett par timmar, 12 olika tidningar från nio olika länder, och klämde på inledningen av kommande Forza Horizon 4. Spelet släpps den 2:a oktober till PC och Xbox One och har utvecklats av Playground Games som består av av före detta Bizarre Creations, Codemasters- samt Motorstorm-veteraner.

Forza Horizon 4

Världens mest välfyllda prishylla
McLaren huserar världens största samling av motorsport-pokaler. Med stor marginal. Något som enligt vår guide under vår rundtur retat gallfeber både en och två gånger på en viss konkurrent från Maranello, Italien.

Forza Horizon 4Forza Horizon 4

Nutid möter dåtid, på bästa tänkbara sätt
Mclaren P1 är tillverkarens enda existerande hybrid som med hjälp av elmotorer gör att deras fyra liter stora, dubbelturbo-matade V8 kommer upp i cirka 1000 hästkrafter. Bredvid den står grundaren Bruce McLarens första bil som han köpte som 14-åring och renoverade tillsammans med sin far. När de efter cirka två års restaureringsarbete var dags att tävla med vrålåket blev Bruce farsa inlagd på sjukhus för njursten vilket ledde till att den biltokige, 16-årige sonen tjatade ihjäl farsgubben för att själv få ställa upp. Vilket han fick, till slut. Innan dess vände han dock bilens fjädring upp-och-ned eftersom han räknat ut att det skulle hjälpa bilens väghållning, något som såklart stämde. Bruce var yngst i tävlingen med tio års marginal och dominerade hela racet utan att åsamka så mycket som en skråma på den ny-renoverade bilen. Resten är som vi säger... Historia.

Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4
Forza Horizon 4

Mer av samma, med trista miljöer
Av de två timmar av Forza Horizon 4 som vi fick chans att provspela under McLaren-besöket var det för egen del inte särskilt mycket som imponerade, tyvärr. Spelet kändes verkligen exakt som föregångaren med skillnaden att miljöerna (England) var mycket, mycket tråkigare. jag tog tillfället i akt och tillbringade mina sista 35 minuter under testsessionen med att färdas över hela kartan, från norr till söder, från väst till öster och under tiden granskade jag såklart miljöerna så noga som jag bara kunde och jag förstår efter detta varför Playground och Microsoft valt att strukturera racingen kring årstider, för annars hade miljöerna blivit alldeles, alldeles för enformiga. Vägarna är smala och alldagliga och miljöerna är proppade av samma typer av hus/stugor samt milslånga, knähöga stenmurar. Överallt. Hela tiden. Och den... Tycker jag såhär på förhand känns lite som ett steg bakåt för denna i övrigt suveräna spelserie.

Bortsett från gnället om England som skådeplats anser jag att grafiken inte längre imponerar som den gjorde när föregångaren släpptes. Visst, det är absolut inte fult (alls) och det är fortfarande snyggare än närmaste konkurrenten The Crew 2 men det imponerar inte, heller. Det finns ingen wow-faktor här, i alla fall inte för min del. Körkänslan kändes däremot stabil. Precis som i Forza Horizon 3 och jag ser fram emot att få bygga en drifting-bil och testa de nya formula D-delarna som Playground utlovar ska finnas inkluderat.

Forza Horizon 4 förblir ett frågetecken för egen del och just därför ska det bli spännande att få sätta tänderna i det färdiga spelet om lite drygt tre veckor. För att kalla min första riktiga kontakt med spelet för enbart positiv, vore att ljuga. För mycket är exakt detsamma som i tidigare spel och England känns som den överlägset tråkigaste platsen hittills i ett Forza-spel. Kanske kan årstids-tjofräset rädda detta, kanske kan Playground övertyga längre in i själva Horizon-läget. Tiden får utvisa...

Relaterade texter

Forza Horizon 4Score

Forza Horizon 4

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Årets Forza ser inte ut att revolutionera konceptet särskilt mycket, men är det värt att sig en tur på den brittiska landsbygden och köra sönder oräkneliga stenmurar?



Loading next content