Svenska
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHåLL

I Got Success: 12 år med IGG

IGG sprider ut sig och vi har snackar med dem om framgångar och framtid...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Utgivaren och utvecklaren IGG Inc har nyligen fyllt tolv år och startat en ny europeisk satsning för att nå ut till nya marknader och publik genom att expandera och samtidigt ha mer lokaliserad framtining. Vi träffade nyligen Europa-bossen Enric Cabestany och UK country manager Jonathan Jones i London för att få veta mer om strategin.

Precis andra framgångsrika företag som satsar på smartphones har IGG (förkortning av "I Got Games") är företaget bakom inte lika känt som spelen de utvecklar och släpper. De har dock varit med ett tag och har över 20 spel ute till mobiler, PC och webb. I framtiden ska de bygga vidare på detta, men har även mer oväntade saker på gång.

En 20-studios ekosystem

"Vi har några väldigt spännande kommande projekt" säger Jones i videointervjun nedan. "Några saker du kan förvänta från oss, vissa saker du kanske inte trodde på, det är en spännande tid på IGG just nu. Jag kan inte berätta mycket, tyvärr."

IGG:s utveckling är så stark som den behöver vara, och enligt den brittiska chefen, har de "omkring 20 studios som ständigt arbeta på nya saker, mycket är hemligt nu, men vi har några saker som förhoppningsvis kommer kanske i slutet av året (...) de arbetar ständigt på nya saker, de har några bra idéer och vi är glada över framtiden."

"Vi har [studios] i Kina, Vitryssland, Kanada, Austin (Texas), Sydostasien", säger Cabestany, med en snabb titt på officiella sidan som även avslöjar kontor i Thailand, Filippinerna, Sydkorea, Japan och Förenade Arabemiraten... "och kanske något till, väldigt snart".

Lords Mobile
Artwork från Lords Mobile

Castle Clash, Lords Mobile och esport

Även om IGG under sina tidiga år lutade mer mot MMORPG och sociala appar, är det deras F2P-multiplayerstrategispel på mobil som lade grunden för en världsomspännande framgång under det senaste decenniet, och nådde nu cirka 20 miljoner månatliga aktiva användare. Och av dem är det främst 2013 Tower Defense Castle Clash (med cirka 8 miljoner MAU) och 2016 RTS Lords Mobile.

"Lords Mobile är ett strategispelsprogram i realtid. Det har element i SLG (Simulated Life Game), vi har hundratals miljoner spelare runt om i världen, vi är topp i inkomstdiagrammen på Google och Ios"<em>, beskriver Jones. <I>"Det är ett spel som samlar människor runt om i världen, det finns ett stort samhällsaspekt. Människor älskar att leka med varandra, de älskar att träffa nya vänner, de älskar att bygga upp sina guilder och attackera andra spelare. Det finns många olika aktiviteter för dem att göra, det finns PvP, PvE ... det är ett spel som kommer att hålla alla upptagna, människor samordnar sina liv runt det, de lever Lords Mobile, de andas Lords Mobile".

Twisten här är att Lords Mobile också kan spelas konkurrenskraftigt mellan lag, och det har nyligen fått sin egen massiva turnering i Hong Kong som ett kvitto på var det kanske hamnar i esportvärlden. Tanken var att asiatiska lag skulle bli Lords of Lords Mobile, och det fick "enorma siffror för livestreamen", säger Storbritanniens chef. Vi frågade om detta var något som vi kunde förvänta oss att se i väst? "Det är något vi verkligen tittar på. Vi har planer, vi letar efter sätt att få det att hända, med genomförbarhet och den typen av saker, så igen kommer vi att hålla er med på dig [...] Tävlingen vi visade i Hong Kong bara att vi har en produkt där den kan fungera".

HQ

Lokalisering och global framgång

Av de 480 miljoner registrerade aktörerna över hela världen och den tidigare nämnda MAU på nästan 20 miljoner är det viktigt att komma ihåg att IGG-intäkterna i stor utsträckning kommer från Asien (49%), resten kommer från Nordamerika (26%) och Europa (21% ), något som kan förändras i framtiden med företagets nya lokaliseringsstrategi.

"Europa har varit en stor marknad för oss ända sedan vi startade", påpekar Jones. "Vi har team som arbetar med de lokala språken - vi har engelska, franska, spanska, italienska, tyska, portugisiska, alla arbetar för att lokalisera sin marknad, för att göra den tillgänglig för sina spelare. Vi gör aktiviteter och marknadsföring för lokala intressen, bara för att göra det mer tilltalande för lokalbefolkningen, mer attraktivt. [...] Vi vill bygga på, utöka detta, göra det tillgänglig för alla".

Cabestany hade också några intressanta saker att säga om vad han anser vara nyckeln till deras ekonomiska framgång inom ramen för free to play:

"Det första är att engagera användarna. Det räcker inte med att locka dem, så fort du tar med användare genom alla appar och så vidare måste du behålla dem. Så fort du får dem: spela med dem, engagera dem, socialisera dem och de börjar spendera lite pengar i spelet. Då är det när vi ser om ett spel är intressant och ekonomiskt bra. Det andra är förstås att vi vill att de flesta av användarna ska umgås mellan dem och vi vill att de ska göra spelet viralt. Så fort de kan göra det med sina kollegor och kompisar är det bäst för oss."

Målet är inget annat än ambitiöst: "bli en global ledare inom spelbranschen". Därmed planerar IGG att fortsätta växa, attackera nya marknader och försöka nya saker. Och det ser ut som om licensiering av andra medier inte heller är något omöjligt, för enligt Cabestany är "varumärkespartnerskap är något vi letar efter. Korspromotion är något vi utforskar".

Med den nya europeiska strukturen upprättas planerar esporterna att byggas utöver framgången med Lords Mobile, företagets utvecklingsstyrka blir en av världens största, och nya spel (och kanske plattformar) kommer snart att meddelas, IGGs expansion kommer att vara intressant att hålla koll på inom en snar framtid.

Lords Mobile
Castle Clash

Relaterade texter

1
Fem fina tips för Lords Mobile-spelare

Fem fina tips för Lords Mobile-spelare

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Över 120 miljoner spelare har kört Lords Mobile sedan det släpptes för två år sedan, och med tanke på speldjupet det har med massor av parametrar, kan det komma att...



Loading next content