Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2017

Formel 1 Esport - Utan DRS på Hungaroring

Vår esportande racingtok Kimmy har tagit sig an ännu en racehelg och här kommer hans rapport...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tillbaka på Hungaroring i Ungerns härliga Grand Prix. Det här är en av de F1 banor jag kört på i verkligheten (se min artikel "Formel 1 Esport - Strategikamp i Budapest") och det är en bana som jag verkligen gillar. Man brukar säga att Hungaroring är som Monaco fast utan barriärer eller hus, alltså väldigt trångt, kurvigt och på ett ojämnt underlag. Varvrekordet hålls fortfarande av Michael Schumacher som satte det i sin Ferrari F2004. Killen med flest podiumbesök här är Kimi Räikkönen med hela åtta gånger! Annan intressant fakta är att det är hela 14 år sen den förare som vann i Budapest vann hela mästerskapet.

Ett starkt minne jag har härifrån var från F1 tävlingen 2009 då Felipe Massa, i en fart på 280km/h, fick en fjäder ifrån Rubens Barrichellos hjulupphängning i huvudet. Trots hjälmen tappade han medvetandet och körde rätt in i barriären upp mot kurva fyra. Det blev lite debatt om vem som skulle ersätta honom under hans tillfrisknande som i alla fall beräknades ta resten av säsongen. Som första val ville Ferrari ha sjufaldige världsmästare Michael Schumacher men han blev tvungen att tacka nej på grund av en nackskada han fått tidigare det året under ett tyskt superbike test. Surt! Det blev istället Ferraris testförare Luca Badoer som fick ta Felipes plats. Han hade däremot inte tävlat på tio år och tog inte en enda poäng. Från och med Italiens GP ersattes han av Giancarlo Fisichella som inte heller han lyckades med att köra hem några poäng åt Ferrari det året. 2010 var Massa tillbaks i bilen igen, nu med en titanplatta i huvudet som förstärkning. Han välkomnades varmt av alla och var, tillsammans med Räikkönen, Ferraris förare 2010.

Apex Online Racing Hype Energy Säsong 15 - Hungaroring
Mitt självförtroendet var starkt efter den lyckade kvalificeringsrundan i F1 Esports Pro Draft i Spaniens Grand Prix. Nu dags för kval på Hungaroring med mig i den lysande orangea McLaren bilen. Första vändan kändes stabil och jag körde på 1:16:968 vilket gav mig en preliminär femte startplats. Jag visste att det fanns mer tid att hämta men den andra vändan gick tyvärr inte alls lika bra. I den snabba högerkurvan i kurva 11 gjorde jag ett klantigt misstag och kom lite väl långt ut på "kerbsen". Trots det lyckades jag förbättra min personliga bästa tid till 1:16:721 vilket gav mig startplats nio. Från första till sista bil i startfältet skiljde det mindre än åtta tiondelar! Helt galet jämnt mellan förarna, kul att se!

Min plan var att köra en liknande strategi som i senaste ULC-racet på Hungaroring då jag, genom en lyckad "undercut", lyckades ta mig från en femte till en andra plats. Den här gången tänkte jag dock stanna ute ett extra varv innan jag gick in i depån. Sist var det lite väl svettigt ifall däcken skulle hålla hela vägen i mål. Jag fick en kanonstart och redan i första kurvan hade jag kört upp mig två placeringar. Tyvärr blev det i andra kurvan lite väl trångt med tre bilar i bredd så jag tappade och föll tillbaks ner till nionde plats igen. Det hände ganska mycket framför mig på banan. Killen jag körde mot i Esport Pro Draften, Veloce Limitless, fick sin framvinge skadad och tvingades in i depån vilket gav mig en tillfällig åttonde plats. På varv tio började några åka in för att byta till medium däck men jag ville vara kvar ett varv till för att sen byta till mjukare däck.

Detta är en annons:
F1 2017

Från mig på en åttonde plats upp till plats tre låg vi alla på en rad efter varandra. Jag kände att jag hade mer fart i bilen men kom inte förbi. Jag gick in för "undercutten", bytte till "softs" och med det lyckades jag klättra en plats. Under de fem sista varven låg jag och fightades med STSF1 Alonso14, TheFlyingFinn08:s lillebror och under den fighten fick jag DRS failure igen! (Hade det senast i Kina). Under vår fight började de bakom oss komma närmre och närmre och jag tappade en placering på näst sista varvet. Jag kom i mål som åtta men blev sjua då en av förarna framför mig fick ett tidstillägg.

Länk till racet här, reprisen alltså

Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets

Detta är en annons:

Min setup:
Aerodynamics
Front wing: 6
Rear wing: 11
Transmission
On Throttle: 50%
Off Throttle: 70%
Suspension Geometry
Front Camber: -3.50°
Rear Camber: -2.00°
Front Toe: 0.15°
Rear Toe: 0.50°
Suspension
Front Suspension: 11
Rear Suspension: 1
Front Anti-Roll Bar: 11
Rear Anti-Roll Bar: 11
Front Ride Height: 6
Rear Ride Height: 5
Brakes
Brake Pressure: 75%
Front Brake Bias: 54%
Tyres
Front Tyre Pressure: 24.2 PSI
Rear Tyre Pressure: 22.3 PSI

Relaterade texter



Loading next content