Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2017

F1 Esports Series 2018

Vår esportande gästkrönikör Kimmy har tagit sig vidare till "Pro Draften" i F1 2017 och här kommer hans redogörelse för kvalificeringsracet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

11-15:e maj var det dags för den tredje uttagningen (av fyra) i F1 Esports Series och nu var platsen Catalunya, Spanien. Klart jag deltog. Jag har även kört de två tidigare uttagningarna men då hamnat precis utanför de topp tio som går vidare till Online Qualification Race (OQR). Den här gången satte jag det och slutade på en fjärde plats i uttagningen vilket gav mig startplats fyra i OQR som även det körs i Catalunya. Här gäller det nu att komma topp tre för att ta sig vidare till Live Pro Draft där de 40 bästa i världen kommer att göra upp på Gfinity Esport Arena i London nu i sommar.

Spaniens Circuit de Catalunya, en klassisk bana som höll sin första F1tävling 1991. Spanien har haft en mängd olika banor där det körts F1: Pedralbes, Jarama, Jerez, Montjuic, Valencia Street Circuit och nu då Catalunya. Vi har även Circuit Ricardo Tormo där man kör MotoGP plus att man där kör de flesta testdagar innan F1 säsongen börjar. Jag har själv kört här när jag var med i Formula BMW Academy Program. Michael Schumacher är fortfarande kung på den här banan med hela sex vinster i bagaget! Ferrari är i topp med hela tolv vinster och på en lite överraskande delade andra plats hittar vi Williams och McLaren med åtta segrar vardera. Det starkaste minne jag har ifrån Spaniens GP är 2006 när Fernando Alonso vann sitt första hemma Grand Prix och samtidigt blev den förste spanjor någonsin som vunnit på hemmaplan.

Tävlingen: The Online Qualification Race
Det formligen ösregnade i Spanien. De mörka molnen täckte hela väder-radaren så det var bara att förvänta sig ett långt blött race med "Full Wets" på bilen. Förarna på de tre startplatserna före mig (Drawmaster99) är allt annat än nybörjare. Professionella sim-förarna James Doherty (VeloceLimitless) står på startplats ett följd av Bono Huis (Huiiiiis) som deltagit i World Fastest Gamer och också vunnit Formula E Visa Esports. I tredje startruta har vi schweizaren Christoph Holstein (Ycoms) som är en legend inom iRacing. Hur som helst så hade jag kört några träningssessioner i regn, så jag hade en bra inställning. Jag fick en riktig bra start och lyckades ta mig förbi Ycoms precis innan första kurvan! Däremot fick jag lite väl mycket sladd efter den långa tredje kurvan och blev tvungen att täcka upp insidan inför kurva fyra då bilarna bakom mig låg väldigt nära.

F1 2017
Kimmy är alltså vidare till "Pro Draft" och här på redaktionen är vi såklart stolta och imponerade av hans dedikerade insats.
Detta är en annons:

Efter ett antal varv började jag närma mig tvåan Huiiiiis som tappade till den ledande bilen VeloceLimitless. Jag låg hela tiden tätt bakom Huiiiiis och efter nio varv i hans "dirty air" hade mina bakdäck tagit stryk, men man kan nog säga att det var Tokyo Drift Race för alla. Tätt flåsande bakom mig hade jag hela tiden Ycoms så jag låg som i en sandwich mellan tvåan och fyran och var ständigt under press. Minsta misstag på den här våta banan kan få ödesdigra följder. På näst sista varvet i kurva tio precis innan hårnålen förbromsade jag mig och kom lite väl långt ifrån apex. Direkt var Ycoms uppe vid min växellåda men jag lyckades hålla undan.

Hela sista varvet stod det mellan mig och Ycoms, båda ville vi ha den tredje och sista platsen till Live Pro Draft. Jag lyckades och kom i mål 0,1 sekund före honom. Det var ett otroligt ansträngande race och rummet jag satt och körde i var som en bastu. Nu är jag vidare till Pro Draft, vilket jag kan ännu inte kan fatta. Känns helt otroligt!

Officiella F1 Rapporten: Länk
 Se tävlingen i sin helhet här: Länk

Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets
Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 5
Rear wing: 9
• Transmission
On Throttle: 70%
Off Throttle: 70%
• Suspension Geometry
Front Camber: -3.00°
Rear Camber: -1.50°
Front Toe: 0.09°
Rear Toe: 0.29°
• Suspension
Front Suspension: 7
Rear Suspension: 2
Front Anti-Roll Bar: 7
Rear Anti-Roll Bar: 4
Front Ride Height: 5
Rear Ride Height: 5
• Brakes
Brake Pressure: 75%
Front Brake Bias: 53%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.0 PSI
Rear Tyre Pressure: 21.1 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 9

Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content