Svenska
Gamereactor
artiklar
F1 2017

Formel 1 Esport: Segdraget i Baku

Det senaste racet i ordningen skedde i Baku och gästskribent Kimmy berättar allt om hur det såg ut där ute på banan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter två veckors uppehåll, beger vi oss nu till Azerbajdzjans gator i Baku. Tävligen körs mitt i stan och banan är en härlig blandning av långa raksträckor och långsamma knixiga kurvor vilket sätter stor press på förarna då det bara finns ett fåtal avåkningszoner. En sektion som sticker ut lite extra är kurvorna 8 till 12 där det helt enkelt bara finns plats för en bil i taget att klämma sig igenom dessa täta höger-vänster svängar och - i kurva elva rundar man ett gammalt hederligt slott!

Förra året var det ett riktigt kaotiskt race här vilket gjorde att den unga rookien Lance Stroll lyckades klämma till med en tredjeplats i sin underpresterande Williams bil. Titelrivalerna Vettel och Hamilton adderade ytterligare till kaoset då Vettel, precis innan fältet skulle bli frisläppta efter en period med Safety Car, körde in i Hamilton. Vettel ansåg att Hamilton "bromstestade"(gasade på för att sen plötsligt bromsa vilket inte är tillåtet när säkerhetsbilen gått in). Vettel fick ett tio sekunders Stop & Go-straff och bad sen efter racet, när han lugnat ner sig, om ursäkt. Hamilton förlorade också tid då hans nackstöd plötsligt lossnade och han blev tillsagd av tävlingsledningen att gå in för att få det åtgärdat. Trots alla struligheter slutade Vettel fyra och Hamilton femma. Vann gjorde Ricciardo med Bottas på andra plats. I år var det nästan lika underhållande. Det såg ut som om Ferrari hade tävlingen under kontroll men Mercedes lyckades med sin fina strategi ta sig förbi Ferrari. Bottas ledde då han på varv 49 (av 51) fick punktering och blev tvungen att bryta. Hamilton vann så och sa själv att han inte hade gjort det utan Bottas punktering. Räikkönen kom in som tvåa och en glad Perez slutade på en fin tredje plats.

F1 2017

Tävlingen:
Jag hade väldigt svårt att hitta en bra inställning. Jag diskuterade med en teamkompis och fick lite tips om de mest kritiska delarna på banan där man kan tjäna mest tid. (Han kör på PS4 och har gått vidare till Pro Draft). Det är inte bara banan som är speciell här, utan även inställningarna på bilen. Vi körde med max höjd på Ride Height fram (11) och på lägsta bak (1). Likaså var fjädringen på max fram och på lägsta bak. Kvalet blev märkligt. Det laggade för de flesta i lobbyn, bilar teleporterades till varsomhelst på banan, några fick plötsligt en "default front wing damage" och andra blev helt sonika utskickade ifrån lobbyn. Även i måndags, då Xbox one spelarna skulle kört Pro Draft hade de problem med dålig nätverksanslutning och strul med spelet överlag vilket ledde till att de fick avbryta tävlingen.

Detta är en annons:

Alltså beslöt koordinatorerna här i AOR att lobbyn skulle startas om och då med de tider vi hade satt i kvalet. Det var ett helt ok för mig i och med att jag hade tolfte kvaltid. Jag valde att starta racet på Soft och genom första kurvan var de flesta väldigt försiktiga. Jag också, ville inte riskera "wing damage" redan på första varvet. Kanske att jag var lite väl försiktig för redan i första kurvan förlorade jag några platser och föll ner till 15:e plats. Dock låg alla tätt bakom varandra som på ett radband och på ett mirakulöst sätt lyckades jag, på den här trånga banan, ta mig upp till 12:a igen.

På varv 14 hade de flesta varit inne och bytt från Super Soft till Soft och jag låg då på en femte plats men det mycket på grund av att jag inte varit inne och bytt ännu. Den andra halvan av racet var helt utan action, ett totalt motsatt race till den spännande tävlingen i verkligheten. Alla låg på tillräckligt avstånd till varandra för att hålla liv i sina däck eftersom påverkan av "dirty air" är stark på den här banan. Jag korsade mållinjen som tolva men klättrade till elva i slutresultatet då en av de som startade topp tio inte hade startat racet på samma däck han kvalade på, vilket man måste. Inga poäng för mig i det här racet alltså men jag ser fram emot nästa race som körs i Bahrain. Där siktar jag på att klämma till med poängplats!

Här kan du kika på tävlingen i sin helhet!

Däckval: Super Soft, Soft, Medium - Intermediate, Full Wets

Min setup:
• Aerodynamics
Front wing: 1
Rear wing: 4
• Transmission
On Throttle: 50%
Off Throttle: 72%
• Suspension Geometry
Front Camber: -2.50°
Rear Camber: -1.00°
Front Toe: 0.05°
Rear Toe: 0.20°
• Suspension
Front Suspension: 11
Rear Suspension: 1
Front Anti-Roll Bar: 11
Rear Anti-Roll Bar: 11
Front Ride Height: 11
Rear Ride Height: 1
• Brakes
Brake Pressure: 78%
Front Brake Bias: 53%
• Tyres
Front Tyre Pressure: 23.4 PSI
Rear Tyre Pressure: 21.5 PSI
• Weight Distribution
Ballast: 11

Detta är en annons:

Relaterade texter



Loading next content