Svenska
artiklar

Dödsstöten för spelförsäljning

Börjar vi se början på slutet för spelförsäljning som vi känner den. Redaktör Mäki tror att Xbox Game Pass-satsningen kan vara dödsstöten som inleder en ny era...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det slog ner som en bomb i förrgår och får väl betraktas som det ännu unga årets hittills största nyhet: Microsoft kommer börja ge bort alla sina spel via sin Xbox Game Pass-tjänst. När Sea of Thieves släpps den 20 mars kommer du alltså inte behöva köpa det för 600 kronor, utan du kan ta en månads prenumeration på Microsofts tjänst och för 79 spänn få lira det en månad. Även om du skulle lira två månader så är det fortfarande bara 158 kronor, och det är en smärre evighet i spelvärlden.

Först efter åtta månader är du uppe i prislappen hos Sea of Thieves - och då har förmodligen både Crackdown 3, State of Decay 2 och Forza Horizon 4 hunnit släppas under tiden. De är som bekant också Microsoft-spel och ingår därför i denna tjänst. Så vad har hänt? Har Microsoft börjat hata pengar, förlorat förståndet eller har de bestämt sig för att idka välgörenhet?

Dödsstöten för spelförsäljning
De flesta spelar ett och samma spel under några månader. Sea of Thieves kostar 600 kronor nytt, eller 79 kronor i månaden med ett hundratal andra spel på köpet.

Svaret är naturligtvis ingetdera, utan målsättningen är såklart att helt enkelt tjäna mer pengar, men göra det på ett annat sätt som förmodligen gynnar oss konsumenter med. Och i fallet Xbox Game Pass har Microsoft inte gjort någon hemlighet av att de sneglat på Netflix. Att ha en tjänst med massor av spel du får tillgång till för en mindre summa pengar är fiffigt och har fungerat väldigt väl för EA med EA Access, men det har aldrig fått det där verkliga genombrottet.

Det fick egentligen inte Netflix heller, tills de satte igång med att producera egna serier. House of Cards var först ut och blev omedelbart en dundersuccé bland både kritiker och fanns. Sedan dess har det rullat på med succéer som Marco Polo, Narcos, Daredevil, Glow och såklart Stranger Things - samt även filmer som Spectral, Death Note och Bright. Det var precis vad som behövdes för att tjänsten skulle mångdubbla antalet betalande och dessutom kunna höja priset.

Dödsstöten för spelförsäljning
Netflix egna serier och filmer fick tjänsten att fullkomligen explodera i popularitet.

Att Microsoft vill göra samma sak, känns därför uppenbart. Genom att ha en liknande prenumerationstjänst för spel där det läggs till exklusivt innehåll redan dag ett, hoppas de på att uppnå samma effekt. Men spel är inte film. Netflix filmer ofta är hyfsat lågbudget och hade som bäst gått att sälja till TV-kanaler (jag tvivlar på att någon av deras filmer skulle ha haft stor framgång på bio).

Microsofts spel är miljardprojekt och där en missad Blu-ray i försäljning motsvarar några tior, är ett missat spel flera hundralappar back. Men återigen. Spel är inte film. En såld film är en såld film. Ett sålt spel kan fortsätta dra in pengar på DLC och mikrotransaktioner, säsongspass och mycket annat. Och där börjar vi kanske få en liten ledtråd om hur Microsoft tänkt. De flesta köper trots allt inte alla spel, men nu kommer de helt plötsligt ha alla spel. Det ökar chansen rejält för att det på olika sätt kommer investeras i spel som annars inte hade blivit köpta.

Kanske gillar du inte bilspel, men ger Forza Horizon 4 chansen tack vare att de häftiga japanska omgivningarna (inte bekräftat, men det ryktas vara så) och kommer på att det är något för dig. Du handlar någon extra bil och plötsligt har Microsoft fått in extra pengar de annars inte fått. Och det finns fler som du där ute. Betydligt fler, till och med. Det är lite samma tankesätt som präglar 'free to play'-modellen, alla kommer inte betala, men ju fler som spelar, ju fler är det som vill handla något.

Dödsstöten för spelförsäljning
Ett spel som Forza Horizon 3 får de flesta som testar att obönhörligt fastna och genom att erbjuda serien via Xbox Game Pass lär ännu fler upptäcka hur kul det är.

Microsofts spel brukar dessutom vara av multiplayermodell. Det är helt enkelt något som intresserar dem mer än motsvarande för Nintendo och Sony. Det var Microsoft som med Xbox Live år 2002 lade grunden för våra onlinetjänster, det var Microsoft som gjorde det självklart att spela online med hörlurar och det är Microsoft som knappt erbjuder ett enda exklusivt singleplayerspel utan satsar nästan allt på multiplayer istället. Det är något som lämpar sig väldigt väl för denna affärsmodell. Folk fortsätter spela länge, spenderar pengar på exempelvis banor, nya kläder, tjusigare fälgar eller chockrosa vapen.

Genom att alla prenumeranter på det här sättet får tillgång till samtliga Microsoft-spel, ökar även chanserna att Xbox Live Guld-prenumerationerna blir fler. Har du inga multiplayerspel och inte är sådär jätteintresserad, minskar såklart chanserna att du ska skaffa tjänsten. Får du helt plötsligt möjlighet att spela Crackdown 3 och ställa till totalt vansinne i glada vänners lag, kanske det lockar desto mer. Att betala 600 för det spelet och sedan Guld på det är en styv utgift för den som bara är lite nyfiken, men räcker det med Guld ställs saken i ett helt annat ljus.

Dödsstöten för spelförsäljning
Osäker på Crackdown 3? Varför inte bara ladda ner och prova. Risken att köpa spel du är missnöjd med elimineras ganska rejält.

Det enskilt viktigaste är dock månadsavgiften. 79 kronor per månad är inte mycket och motsvarar ett och ett halvt fullprisspel per år. Jag förmodar att i princip samtliga som läser detta betalar mer än så för spel. För min egen del motsvarar det ungefär månadskostnaden som jag lägger ned. Men tjänsten gäller ju endast Microsofts egna spel, och vill jag köpa kommande Grand Theft Auto VI, Elder Scrolls VI, Burnout Reborn eller Mortal Kombat X Street Fighter - så får jag slanta upp precis som vanligt och Microsoft tjänar pengar på licensavgifterna som alla som gör spel till konsol måste betala.

Och faktum är att snittförsäljningen för spelkonsoler traditionellt brukar ligga på runt tio spel i snitt. Lite lägre till Nintendos enheter (även om jag tror Switch radikalt kommer ändra på detta) och lite högre till Xbox med Playstation någonstans i mitten. Räknar man på kostnaden för avgiften under fem års tid motsvarar det åtta spel. Lägger du då till ökade Live-intäkter och ökade intäkter för köp i spel så kommer även de som köper väldigt mycket spel att ha betalat betydande summor.

Mot slutet av generationer är det dessutom vanligt att föräldrar köper då billiga konsoler till de yngsta spelarna och nöjer sig med en trave begagnade spel alternativt skräp ur reabackar (vilket är horribelt, bara för att det ser ut som ett barnspel betyder det inte att det är bra, se till att välja med omsorg - men det är en annan diskussion). Kan Microsoft få dessa att investera i Xbox Game Pass istället är mycket vunnet.

Dödsstöten för spelförsäljning
Veckans utannonserande att alla exklusiva Microsoft-spel ska komma till Xbox Game Pass från dag ett, har förutsättningarna att förändra spelvärlden rejält.

För att summera tror jag därför inte det har så stor ekonomisk betydelse som man kan tro. Det är en betydligt jämnare och pålitligare intäkt som har potentialen att bli betydligt större om många skaffar tjänsten och spelen därmed når en större publik. Så långt allt väl, men detta är betydligt större än så. För i och med det här gör Microsoft det samtidigt mindre attraktivt för spelförsäljare att kränga Microsoft-spel, och i förlängningen Xbox.

Dessutom kan man fråga sig hur tredjepartsutvecklare ser på saken. Kan de vara med på det roliga på något sätt, eller ska deras spel kosta 600 spänn, medan Microsofts egna laddas ner gratis för de som har Xbox Game Pass? Det påminner lite om hur allaDet riskerar onekligen att kosta försäljning, vill man alls satsa på Xbox-versionerna på dessa premisser?

Dessutom tror jag att i synnerhet Sony följer detta med stort intresse. De satsar på Playstation Now som i dagsläget inte erbjuder det senaste från Playstation 4, men som också är en tjänst där du får spela fritt ur ett bibliotek av spel till PC eller Sonys konsol. Det visar att de också rört sig i liknande tankar. Med Playstation 4 sitter Sony tryggt på tronen tack vare makalös försäljning, men som vi sett de senaste generationerna kan saker röra på sig otroligt snabbt.

Dödsstöten för spelförsäljning
Sony var igång långt före Microsoft med en tjänst där du för en klumpsumma får tillgång till massor av spel.

Med Gamecube försvann Nintendo nästan helt som konsoltillverkare, bara något år senare var de större än någonsin med Wii för att något år senare igen ha sin största kris hittills med Wii U och sedan följa upp det med en till synes ännu större framgång än Wii med Switch. Sony har haft en liknande resa och gick från den mest sålda konsolen någonsin till en sistaplats under förra generationen och nu är de överlägsen etta igen. Microsofts resa från flopp med Xbox till toksuccé med Xbox 360 och nu en pygmé jämfört med värste konkurrenten med Xbox One.

Det är väl möjligen Nintendo som jag kan tänka mig är helt ointresserade av en sådant här lösning, det Kyoto-baserade företaget har en förmåga att kunna gå sin egen väg. Men inte heller de är helt immuna mot utvecklingen och gör numera exklusiva spel till format andra än sina egna (smartphones), jobbar på en onlinetjänst med röstchat och har fattat vikten av HD-grafik.

Dödsstöten för spelförsäljning
Nintendo brukar alltid gå sin egen väg, men de största trenderna i spelvärlden har de varit tvungna att anpassa sig till ändå.

Musik, film och TV har idag haft genombrott som produkter man köper abonnemang av och tar del av som man vill. Även böcker (vanliga tryckta såväl som ljudböcker) och tidningar (magasin såväl som serietidningar) har också ett flertal populära betaltjänster av prenumerationsmodell. Är turen kommit till spelvärlden på allvar nu? Det återstår att se. EA Access har blivit en hyfsad framgång som generellt låter dig spela alla nya spel en vecka innan de släpps i max tio timmar, Playstation Now växer sakta men säkert och Xbox Game Pass är något Microsoft tidigare sagt att de är nöjda med - och antalet betalande lär inte minska efter detta.

Men det där verkliga genombrottet har hittills saknats, och det är just det jag tror kan komma i och med denna nya giv från Microsoft. Det tror tydligen även återförsäljare och australiensiska Gameware har redan bestämt sig för att kasta ut Xbox-spelen. Frågan är vilken betydelse det har i en tid då allt fler går över till digital försäljning oavsett, och på sätt och vis driver Gameware samtidigt Xbox-spelarna mot att handla digitalt eller skaffa Xbox Game Pass och medverkar ironiskt nog till övergången, trots sitt klara ställningstagande.

Dödsstöten för spelförsäljningDödsstöten för spelförsäljningDödsstöten för spelförsäljning
Hur lockande blir det att sälja Microsoft-spel efter deras Xbox Game Pass-utannonsering? Klart mindre åtminstone och en återförsäljare har redan kastat ut allt Xbox-relaterat.

Vilken betydelse det här får kommer vi inte se i och med Sea of Thieves-lanseringen, även om jag räknar med pressreleaser från Microsoft om att försäljningen av Xbox Game Pass ökat med si och så mycket. Däremot lär vi ganska snabbt se om fysiska exklusiva spel för Xbox One plötsligt verkar sälja omotiverat dåligt samtidigt som väldigt många rapporteras spela online. Och börjar Xbox-divisionen plötsligt dra in mer pengar än tidigare kan man ana att ekvationen lönat sig för Microsofts del.

Om så är fallet kan vi på allvar ha sett något som likar slutet för faktisk spelförsäljning av traditionellt snitt (både på skiva och digitalt), där vi fortsättningsvis får tillgång till betydligt fler titlar än tidigare för mindre pengar. Och det gäller inte bara Microsoft, det skulle förvåna mig storligen om inte Valve redan sneglar på ett eget koncept, Sony har som sagt redan ett och Nintendo kan inte heller köra sitt eget race hur länge som helst om folk börjar vilja betala en fast månadsavgift istället för att pynta fullpris. De stod som bekant emot smartphones in i det längsta, men idag är det en självklar del av företaget att göra spel åt Apple och Google.

Dödsstöten för spelförsäljning
Valve brukar in vara rädd att prova sig fram med nya tjänster, att de skulle försöka sig på en prenumerationstjänst till Steam känns inte alls särskilt osannolikt.

Vem hade trott det för bara knappt tio år sedan när Wii gick som bäst och Nintendo DS slaktade alla tänkbara försäljningsrekord? Eller för fem år sedan att det skulle gå spela exklusiva Sony-spel på PC med Playstation Now? Eller att man skulle får tillgång till Microsofts alla kommande exklusiva spel dag ett för 79 kronor i månaden så sent som förra veckan? Kommer de kids som växer upp idag och blir vana vid att ha fri tillgång till hundratals titlar, och automatiskt få allt det senaste i spelväg utan att tjata på pappa och mamma, att som äldre välja att återgå till att bara ha ett fåtal spel och handla nya för 600 spänn när de vill ha något?

Jag tror det här kan vara början på något riktigt stort och en förändring i hur vi spelar. Där vi precis som med Netflix eller Spotify alltid har tillgång till betydligt mer digitalt nöje än vi någonsin kan tänkas behöva, och där utvecklarna och utgivarna plötsligt slåss på lika villkor eftersom det inte längre är reklamkampanjer som i samma grad avgör vilket spel vi köper. Vi provar istället dem alla och väljer det roligaste. Men det är en diskussion för en helt annan artikel.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy