Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Wars 2

Starcraft II vs Halo Wars 2

Adam har pittat Blizzards strategiepos mot Microsofts hett efterlängtade tvåa...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Stora realtidsstrategi är något vi sällan ser mycket av nu för tiden. Genren har absolut inte dött ut men den är utan tvekan något utav en mindre och mer nischad genre nu för tiden. Sedan 2010 har Starcraft II varit herren på täppan av scenen med ett populärt flerspelarläge, tävlingar och djup spelmekanik som fortfarande lockar spelare världen över. Det betyder dock inte att vi gått utan utmanare eller nykomlingar, till och med vissa med höga ambitioner och produktionsvärden. Ett av dessa spel är Microsofts uppföljare till Halo Wars. Det må vara ett spel utvecklat med handkontroll i åtanke men det kan fortfarande vara värt att ta en närmre titt på vad 343 Industries och Creative Assembly har att bidra med.

[1] Spelbarhet
Att säga att det finns markanta skillnader mellan Starcraft och Halo Wars skulle vara en underdrift. Den förstnämnda är av den gamla skolan av strategispel där detaljstyrning är i fokus med de tre distinkt olika raserna Terran, Protos och Zerg som alla har flertalet olika taktiska val. Resurshantering, basbyggande och konstant jonglerande av olika trupper är seriens kärna och något som inte riktigt skulle översättas väl till Microsofts plattform. Halo Wars 2 satsar i sin tur på en sten-sax-påse-balans där spelarens förmåga att snabbt kunna utveckla sin bas för att snabbt kunna producera en välbalanserad armé som kan stampa ner motståndet. De olika lagen vi väljer spelas sedan på ungefär samma sätt där vi helt enkelt väljer vilka förmågor våra generaler ska ha.

Det finns såklart fördelar och nackdelar med båda då det ena spelet är gjort för tangentbord och mus medan det andra är designat för att kunna spelas från soffan med fötterna på soffbordet. Men trots dessa saker i åtanke så måste jag säga att Halo Wars 2 saknar väldigt mycket precision, även om vi spelar PC-versionen som har stöd för samma kontrollmetoder som Blizzards klassiker. Cirkelmenyer, problematiska snabbknappar och ett betydligt smalare strategiskt utrymme för attacker, försvar och kontringar gör att Starcraft II fortfarande känns som det mer polerade spelet av de båda, trots sin betydligt högre inlärningskurva för nybörjare som jag kan se skrämma bort många nya spelare till skillnad från Halo Wars 2.
[Vinnare: Starcraft II]

Halo Wars 2
Detta är en annons:

[2] Grafik
Om vi pratar rena effekter så är Halo Wars 2 det vackrare spelet, men då är samtidigt Starcraft II sju år äldre i jämförelse. Dock så kan Blizzards spel mata ut hundratals enheter på skärmen, betydligt fler än vad som tillåts på Xbox One. Något som är värt att tillägga är att vad gäller spelens visuella design så är Starcraft II betydligt mer sofistikerat då spelet är smart designat med hur det informerar mig om vad som händer på skärmen och skillnaden mellan alla enheter som slungas mot varandra. Ett hav av Zerglings kan regna över slagfältet men jag kan fortfarande urskilja mina Space Marines i mitten av allt. Men det är samtidigt ett spel från 2010 som fått sig ganska milda uppdateringar sedan dess, medan folk med en Xbox One X kan avnjuta Halo Wars 2 i 4K (vilket också en spelare med en rejäl spel-PC kan) och HDR.
[Vinnare: Halo Wars 2]

[3] Ljud
Starcraft II har ett väldigt funktionellt ljud. Det är bra på att förmedla vad som händer på skärmen, och även vad som sker bortom denna, med kommentarer och klara ljudeffekter. Det gör vad som krävs för att hålla strömmen av information flytande till spelaren på ett effektivt sätt. Halo Wars 2 är aningen slarvigare men har ett mer bombastiskt ljud när jag sitter med ett par hörlurar på mig en sen spelkväll. Istället för att jag detaljerat och tydligt hör varje enhets unika bitar av ljud så är det aningen mer högkvalitativt ljud som stimulerar för stunden, men som inte gör någon mer nytta än så. Det kompletterar inte spelets kontroller eller estetik på något direkt sätt. Här går vinnaren till den som använder sitt ljud på bästa sätt, vilket i det här faller är Starcraft II.
[Vinnare: Starcraft II]

[4] Kampanj
Halo Wars 2 har en ganska ambitiös kampanj för sin genre på konsol, utan tvekan. Vackra mellansekvenser och händelser som inte bara bygger vidare efter händelserna i det förra spelet utan också saker som skett i både huvudserien av Halo-spel samt böckerna. För de stora Halo-fantasterna kanske detta räcker som krok för att få en att fastna, medan jag inte var riktigt lika övertygad. Spelet är, precis som resten av Halo-serien, inte helt hängiven till stabilt berättande utan verkar snarare intresserad av att bana väg för andra spel eller böcker. Sedan så är grundkampanjen i sig också väldigt kort med ett dussintal uppdrag på krampaktiga kartor som i sin tur inte direkt erbjuder så mycket variation utan känns mera som en uppvärmning inför flerspelarläget.

Starcraft 2 dock, det har aningen mer kött på benen även om vi ignorerar Heart of the Swarm och Legacy of the Void. Det finns gott om uppdrag med mängder av olika utmaningar, gimmicks och smelmekaniska trick som med finess och fingertoppskänsla hindrar spelet från att kännas långtråkigt. Det är också väldigt personligt då stunderna mellan uppdragen inspirerats av spel som Wing Commander III: Heart of the Tiger där vi har en hub där vi kan interagera med andra karaktärer, lära oss mer om världen kring oss och även uppgradera våra trupper för framtida uppdrag. Starcraft II satte ribban högt för vad en helhjärtad strategikampanj kan göra med en spännande rymdopera till story. Halo Wars 2 har vackra mellansekvenser, men Starcraft 2 har mer av allt annat.
[Vinnare: Starcraft II]

Detta är en annons:

[5] Multiplayer
Starcraft är en klassisk del av esport och flerspelarlägen och en stor stycke spelhistoria och Starcraft II har haft sina toppar och dalar sedan 2010 och de två expansionerna som släppts sedan dess med fortsatta uppdateringar, balansjusteringar och säsonger. Det finns de klassiska matcherna där minst två spelare drabbar samman online och utbyter våld tills motståndet är förintat. Detta har varit en stor del av seriens kärna sedan 90-talet och det står sig fortfarande väl. Men för den som kanske tröttnar på dessa rappa, klassiska upplägg så finns det även gott om moddar, egna matcher med minispel skapade av tusentals andra spelare och även samarbetsuppdrag. Det finns många år av innehåll här både för den hårdkokte spelaren och för den som vill samla ihop ett gäng vänner och småspela lite en sen kväll framför datorn.

Halo Wars 2 har också de mer traditionella matcherna där vi ska försöka utrota motståndet och samarbetsuppdrag där en kompis kan hänga på. Men det finns också ett nytt spelläge som är designat för att snabbare släppa in nya spelare och för den som kanske vill ha några kortare matcher istället för vad som annars erbjuds. Blitz heter spelläget där basbyggandet slopats för att istället ersättas med ett kortsystem där vi väljer ut olika kort som i sin tur är de resurser och fordon vi har att använda under en match, lite som Req-korten i Halo 5: Guardians. Dessa kort kan i sin tur vinnas, uppgraderas eller köpas genom slumpmässiga paket. Det sistnämnda är vad jag skulle kalla för spelets största svaghet då det inte är svårt att föreställa sig att spelare som helt enkelt lagt mest pengar på att köpa kortpaket har överhanden.

Här vinner helt klart Starcraft 2 i mina ögon. Detta kanske är orättvist då spelet haft 7 år på sig att mogna med en enorm spelarbas, men det är ändå ur förpackningen väldigt proppat med innehåll. Speciellt nu när grundspelen, Wings of Liberty, ska bli gratis för alla spelare som vill ge det en chans. Detta plus att Halo Wars 2 och dess Blitz-läges för att förstöras av mikrotransaktioner också kan ge det en trist eftersmak.
[Vinnare: Starcraft II]

Halo Wars 2

VINNARE: Starcraft II
Starcraft 2 har på vissa sätt åldrats som ett fint vin även om Halo Wars 2 gör ett bra jobb för att vara ett strategispel för konsol. Fortsätter Microsoft att uppdatera och justera spelet eller kanske hamrar ut en tajtare uppföljare kanske det har en ny chans mot Blizzards mastodont någon gång. Men som det är just nu så är det Starcraft som kammar hem segern.

Relaterade texter

1
Halo Wars 2: Awakening the NightmareScore

Halo Wars 2: Awakening the Nightmare

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Jag älskade Halo Wars 2 när det släpptes tidigare i år. Tokälskade det, till och med. Jag lade ned hundratals timmar i Blitz-läget, samlade guldmedaljer och dödskallar...

Halo Wars 2Score

Halo Wars 2

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kungen av strategispel på konsol är tillbaka. Vi har byggt baser, försvarat oss och planerat attacker som om våra egna liv stod på spel...

0
Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

Spela Halo Wars 2 gratis till helgen

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Halo-serien behöver rimligen inte någon närmare presentation och är en av de bäst säljande och högst rankade actionserierna någonsin. Det har i sin tur lett till ett...



Loading next content