Svenska
Gamereactor
artiklar
Medal of Honor: Rising Sun

Mera Medal of Honor

Det kommer knappast som någon överraskning att Electronic Arts spinner vidare på sin spelserie med fokus på andra världskriget. Vi har pratat med producenten.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Teamet som arbetat med med Medal of Honor: Rising Sun består till stor del av samma människor som gjorde Medal of Honor: Frontline. Några av det teamets medlemmar har dock hoppat och startat ett eget företag som håller på med ett hemligt projekt och sen har EA sin vana trogen möblerat om lite bland de anställda. Detta för att de inte ska tröttna på det de arbetar med och människorna. Samtliga EA:s studior roterar personal mellan teamen på detta sätt. Tarrnie Williams är dock en av de tongivande som är kvar till Rising Sun.

HQ

Vad tycker du om konkurrensen i genren?

Det finns sannerligen många konkurrenter nu. Medal of Honor skapade ju allt (skrattar). Men jag har inte hunnit spela så många av dessa. Jag har haft fullt upp med att avsluta Rising Sun. Men jag ser fram emot att testa dem. Vi är väl lite av deras måltavla (syftar på Medal of Honor-seriens framgångar)...

Det finns som sagt många spel med andra världskriget som kuliss. Vad skiljer ut Rising Sun?

Att det utspelar sig i Stilla havsregionen. Striderna mot japanerna är väldigt annorlunda mot slagfältet i Europa. De japanska soldaterna använder sig av banjonettanstormningar exempelvis. Japanera hade en annan vapenarsenal. Det känns som en spännande utmaning att kasta ett ljus över dessa händelser. Jag tror inte så många vet vad som hände i Burma eller under den japanska invasionen av Singapore.

Detta är en annons:

Har ni arbetat med expertis och liknande?

Vi arbetade med kapten Dale Dye för att försäkra oss om att uniformer, emblem och liknande var korrekt återgivna. Det är oerhört viktigt med en autentisk spelupplevelse. Du kan också låsa upp intervjuer med veteraner när du spelar Rising Sun. Vi pratade också med många veteraner när vi gjorde spelet.

Apropå veteraner. Många spel från USA ses som ensidiga här i Europa. Har ni pratat med japanska veteraner också?

Ja, det har vi. Dock inte i närheten så mycket som vi pratade med amerikanska soldater. Vi försöker dock undvika att porträttera japaner som onda. Utan snarare att de hade ondskefulla ledare. Därför har vi också inkluderar en amerikansk soldat som heter Tanaka och är andra generationens japan i din grupp. På det sättet vill vi visa att det inte handlar om att japaner är onda.

Detta är en annons:

Vi blev väldigt imponerade av ljudet i Call of Duty. Det var inte bara ett komplement utan något som verkligen fördjupade upplevelsen. Vad anser du om ljudets roll i spelet?

Otroligt kritiskt för upplevelsen. Om du stänger av ljudet är det omöjligt att försjunka i spelet. Inget tittar ju på bilder helt utan ljud, man behöver någon musik eller ljud för att ta till sig det. Vi hade en ny kompositör till Rising Sun och jag tycker han har lyckats väl med att ge musiken en asiatisk stil.

Hur har ni jobbat i övrigt med att fånga ljudeffekter?

Vi skickade folk till alla platser som är med i spelet. Dels för att de skulle få en känsla för det visuella, men vi spelade också in ljud. På förhand kan man ju tro att en djungel låter som en djungel, men det är faktiskt väldigt stor skillnad på hur djunglerna i Rising Sun låter. Sedan skickade vi även ut ett team till öknen i Arizona. Där spelade vi in ljuden till vapnen med autentiska andra värlskrigsvapen som vi lånat av samlare och så. Då sköt i köttstycket och i bildörrar och sånt (stort leende).

Har du några nya idéer för att utveckla konceptet (Medal of Honor)?

Absolut. Jag har massor av idéer för nästa Medal of Honor och spelet efter det (ler).

Kan du utveckla det?

Nja, vi har börjat med nästa spel och det räcker med att jag säger att vi arbetar med mycket nytt. En sak jag kan säga är att vi bara sett toppen av isberget när det gäller onlinespel. Rising Sun kan spelas online till Playstation 2 och det finns antal kartor och så, men den biten kommer att utvecklas.

Vad anser du om Xbox Live?

EA och Microsoft behöver komma överens. Från mitt perspektiv är det ingen större skillnad mellan PS2 Online och Xbox Live. Men jag skulle självklart vilja att alla konsolägare kunde spela mitt spel online.

Vilken handkontroll föredrar du att spela Medal of Honor och förstapersonskjutare med?

Jag föredrar Dual Shock 2. Controller S är också bra, men Gamecubekontrollens högra spak passar inte så bra för den här typen av spel.

Du har inga problem med den döda zonen på Dual Shocken?

Nej, man kan ställa in känsligheten och utslaget i Medal of Honor: Rising Sun. Så det tycker jag inte är något problem.

Här tar intervjun med Tarrnie Williams slut. Vi recenserar Medal of Honor: Rising Sun i decembernumret av Gamereactor.

Medal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising Sun
Medal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising Sun
Medal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising SunMedal of Honor: Rising Sun

Relaterade texter

0
Mera Medal of Honor

Mera Medal of Honor

ARTIKEL. Skrivet av Bengt Lemne

Det kommer knappast som någon överraskning att Electronic Arts spinner vidare på sin spelserie med fokus på andra världskriget. Vi har pratat med producenten.



Loading next content