Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Framtiden för Nintendo Switch

Hur ser egentligen framtiden ut för Nintendos nya konsol Switch och vad bör de göra för att hålla nyhetens behag vid liv. Redaktör Mäki spekulerar och analyserar...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Några officiella försäljningssiffror att bjuda på har jag förvisso inte ännu, men jag är villig att sätta en njure på att Nintendo just nu skrattar så det ekar i korridorerna i Kyoto-högkvarteret. De har nämligen nu inte bara en storsäljare till Nintendo Switch, utan två. Den första är givetvis The Legend of Zelda: Breath of the Wild, vilket för min egen del inte kan klassas som något annat än årets hittills bästa spel.

Utöver det då? Visst har härliga Super Bomberman R (som nu är klart bättre än vid lansering tack vare relevanta patchar) sålt bra, men det handlar ju om dryga halvmiljonen och visst kan man misstänka att partymästerverket Puyo Puyo Tetris kommer sälja mer än illegalt fiskad val i Japan - men som du säkerligen redan fattat så talar jag om Mario Kart 8 Deluxe som enligt obekräftade uppgifter passerade en miljon redan första veckan. Utöver att vara underbara spel utvecklade av Nintendo, har de dock en annan sak gemensamt, nämligen att de togs fram främst avsett för Wii U.

Framtiden för Nintendo Switch
Mario Kart 8 Deluxe är enligt obekräftade uppgifter redan nu en miljonsäljare.

Här tänker du kanske att jag fiskar efter en krönika om hur det är dags för Nintendo att visa vad Switch går för eller liknande, men så är faktiskt inte alls fallet. Däremot vill jag visa hur oerhört tidigt i Switch-utvecklingen vi fortfarande är, när de två största, bästa och mest säljande spelen till formatet inte ens är framtagna för just denna konsol.

För att börja från början så har Switch redan övertygat mig om att det här med en hybridkonsol är något jag behöver i mitt liv, och tack vare att den är regionsfri går den verkligen att använda tämligen obehindrat. Jag har just varit och firat min 40-årsdag i USA och hunnit med att spela Blaster Master Zero och Shovel Knight på flyget, spelat Puyo Puyo Tetris med släkten och införskaffat Mario Kart 8 Deluxe på Walmart och sedan avnjutit det i timmar.

Framtiden för Nintendo Switch
Switch har fått en bättre start än alla, NIntendo inkluderat, vågat hoppas på.

Potentialen finns alltså tveklöst där, och till skillnad från Wii så är det inte alls lika inexakt teknik med oplanerat viftande och grumlig bild som en följd av att HDMI saknades. Det är inte heller Wii U där hela grejen var att ha en extra skärm att spela på, vilket aldrig någonsin kändes naturligt eller användes bra. Istället är det en konsol som allvar är byggd för att återintroducera lokal multiplayer och som dessutom gör det bra, och där tekniken är precis så bra som den behöver vara för att göra det till en bärbar enhet som mäktar mer snygg grafik.

Men för att Switch ska fortsätta sälja så kommer det nog behövas tredjepartsspel. Jag tror inte det återigen är möjligt för Nintendo att ensamma bära konsolens framgångar med enbart egna titlar. Kolla bara på Wii U eller för den delen Nintendo 3DS. Förstnämnda blev en flopp trots ett otal finfina spel (Super Mario 3D World är för mig ett av de bästa spelen någonsin med den rundlagde VVS-arbetaren), och sistnämnda går visserligen ofantligt mycket bättre än exempelvis PS Vita, men fortfarande har bara i runda slängar en tredjedel så många enheter sålts som av Nintendo DS.

Framtiden för Nintendo Switch
Det nästan chockerande underhållande Super Mario 3D World kunde inte rädda Wii U.

Här tror jag Nintendo har en rejäl utmaning framför sig. Många utvecklare minns nog fortfarande Wii där spel som Wii Fit, Mario Kart Wii, Wii Sports, New Super Mario Wii, Wii Play och Link's Crossbow Training var totalt dominerande framför Call of Duty, EA:s sportspel och liknande. Ganska snart försökte utvecklarna istället göra särskilda Wii-versioner av sina spel, vilka då istället betraktades som nerdummade och barnsliga.

Det här är jag övertygad är något som kommer fortsätta vara en utmaning för Nintendos del. Multiformatsversioner kommer vara väldigt mycket sämre till Switch ut ett tekniskt perspektiv, det finns inget annat sätt att se på saken. Och få vill väl ha sämre spel. Med det sagt kommer det såklart massor av spel där tekniskt avancerad grafik i princip saknar betydelse. Dit hör exempelvis Yooka-Laylee och Lego City Undercover. Dessa blir spel där Switch-versionerna snarast får en fördel eftersom de även är portabla medan grafiken är snarlik.

Framtiden för Nintendo Switch
Nintendo bygger lyhört ut Switch med efterfrågade funktioner som bättre batterikapacitet.

Lyckligtvis för Nintendos del finns även smartphone-spelen. Dessa består till överväldigande stor del av dynga, men kan de få guldkornen i relativt prisvärda Switch-versioner är nog mycket vunnet. Utan större ansträngning borde de kunna fås att fungera med Switch och det handlar om spel som inte så lätt kan göras till Playstation 4 eller Xbox One eftersom tryckkänslig skärm ofta är centralt för spelupplevelsen. I andra fall kan det vara spel som mest påminner om Xbox Live Arcade-spelen från förr och som skulle vinna på styrkors och knappar, men som nog ändå upplevs som lite för simpla för att vara värt att släppa till de mer kraftfulla formaten.

Men även med dessa öppningar handlar det fortfarande om relativt få spel, och Nintendo lär behöva mer än så för att formatet ska synas ofta bland recensioner, i reklam och annat (även om Nintendos synlighet hjälps upp av att folk spelar Switch överallt, medan det är betydligt ovanligare att någon sitter på flyget med en Playstation 4 Pro under armen). Här verkar det dock som att åtminstone några utvecklare lärt Wii-läxan och tagit det lite lugnare med Switch genom att släppa bra spel med mindre budget, och på köpet åstadkommit spel som passar det aktuella formatet betydligt bättre.

Istället för påkostade spel som ändå inte lever upp till de andra formaten, har vi nu fått Super Bomberman R, Blaster Master Zero, Puyo Puyo Tetris, Fast RMX och mycket annat. Spel som i första hand utvecklats till just Switch och passar formatet som handen i handsken. Den mindre budgeten har hjälpt snarare än stjälpt spelen som dessutom verkar ha sålt väldigt bra.

Framtiden för Nintendo Switch
Puyo Puyo Tetris är bättre till Switch än Playstation 4, helt enkelt för att det är lättare att spela fyra personer samt att det är extremt lämpat för portabel gaming.

Och det är här det börjar bli intressant. För det är förmodligen här vi hittar framtiden för Switch och tredjepart. Jag försöker inte säga att FIFA till Switch per automatik lär sälja risigt eller att det inte kommer att komma påkostade spel från utvecklare och utgivare som Capcom, Gearbox eller Ubisoft - utan att de billigare spelen med riktigt bra spelkontroll, tydlig grafik och underbart gameplay kommer skörda stora framgångar. Min uppfattning är att en betydligt större del av de som köper Playstation 4 och Xbox One har svårare för grafik som inte pressar en konsols hårdvara, alternativt är färgglatt barnslig, medan detsamma inte alls återfinns bland Nintendo-spelare.

Det kan såklart delvis förklaras utifrån det faktum att Nintendos konsoler de tre senaste generationerna varit så primitiva att de praktiskt taget legat en generation efter. Absolut, Wii var mer kraftfull än en Xbox och Wii U var mer kraftfull än en Playstation 3 - men båda konkurrerande konsoler var gamla när Nintendo lanserade sitt alternativ och kallade det en ny generation och det var heller inte med några hästlängder de vann tekniskt.

Framtiden för Nintendo Switch
Wii kom 2006 men var prestandamässigt sett betydligt närmare släkt med Playstation 2 och Xbox än Playstation 3 och Xbox 360.

Därmed är det självklart så att de som spelat Nintendos konsoler fått vänja sig vid enklare spel. Och så har det inte alltid varit. Super Nintendo var grymt bra, Nintendo 64 totaldominerade i ren beräkningskapacitet och Gamecube höll snudd på jämna steg med Xbox. Det var dock 16 år sedan Gamecube lanserades och sedan den pensionerades i förtid på grund av låg försäljning, så har det varit andra saker än grafisk teknologi i fokus för Nintendo.

Men jag tror även att Nintendos egna spel bidrar en hel del till känslan av att deras spel är tekniskt mer primitiva. Förmodligen helt oförskyllt. Nintendos egna spel ser nämligen väldigt sällan realistiska ut, de är ofta mycket färgglada och alla ojämnheter brukar ha putsats bort samt att bilduppdateringen frapperande ofta är genomtrevliga 60 bilder per sekund. Nintendo är mästare i att ta den teknik som finns och göra mesta möjliga av dem. Inga skavanker, inga brister utan bara genomarbetad underhållning. Och det är tekniska bedrifter få andra kan mäta sig med. Starta Super Mario Galaxy till Wii och det ser fortfarande imponerande läckert ut tack vare detta. Detsamma kan enligt min ringa mening inte sägas om överdrivet många spel som kom samma år.

Framtiden för Nintendo Switch
Charmiga Yooka-Laylee har potentialen att bli mer populärt till Switch än andra format tack vare att fördelarna tillför något, medan nackdelarna är obefintliga.

Kort sagt tror jag att det är här Switch framtid ligger. Om Konami släpper ett genomarbetat Castlevania och ser till att allt bara funkar och är underhållande till Switch utan att försöka ta i för mycket så tror jag de har en succé att se fram emot. Jag tror Yooka-Laylee kommer bli betydligt mer poppis till Switch än andra format, jag tror ett nytt Mega Man till Switch skulle kunna sälja kalasbra och jag tror en Jet Set Radio-remake skulle ha framtiden för sig till formatet. På samma sätt tror jag det är till Switch som Sonic Mania har mest potential och Konami borde verkligen överväga ett kulört Track & Field till formatet utan ett spår av realism.

Däremot tror jag inte att en totalt urvattnad version av Star Wars Battlefront II är vad Switch behöver, eller ens efterlängtade Call of Duty: WWII eller för den delen ett Watch Dogs 2. Alla spel med högt marknadsvärde men som verkligen inte passar Switch och publiken som format. Det är feltänk att försöka satsa på dessa, vilket var vad som gjordes med både Wii (där nästan allt tredjepartsstöd helt enkelt dog ut) och Wii U. Men det är ju inte för att spela sämre versioner av Mass Effect och Tekken som Switch inköps, utan för det mer unika.

Framtiden för Nintendo Switch
Vi ser alldeles ohyggligt mycket fram emot Call of Duty: WWII, men en slaktad Switch-version skulle nog mer stjälpa än hjälpa formatet.

Och kan Nintendo bara marknadsföra detta på rätt sätt och om tredjepartsutvecklarna förstår att det inte är tungviktarna de bör försöka lansera till formatet, så är framtiden verkligen hur ljus som helst. Bara de rätta spelen kommer så finns köparna. Det här kommer vara den enskilt tuffaste nöten för Nintendo att knäcka, och även om jag vet att många (mig själv inkluderad) skriker om bättre onlinestöd, så är det egentligen kanske inte prio ett. På samma sätt är det skitsamma om inte Netflix eller Youtube finns. Den publik som inte kan se det på annat sätt än via Nintendos senaste konsol torde vara så försvinnande liten att det är fel ställe att lägga resurserna på.

Misslyckas Nintendo och det blir en konsol enbart för de som gillar företagets spel, finns risken att nyhetens behag förloras ganska snabbt. Satsa på att göra Switch unik istället med relevanta funktioner och framför allt spel. Då kan det bli en konsol med rejält tredjepartsstöd i form av smartphone-spel i bättre versioner och titlar som helt enkelt inte kommer till sin rätt till andra format, kryddat med Nintendos egna dräparspel. I detta scenario kan jag faktiskt tänka mig att de överoptimistiska analytiker som just nu förutspår en mer ljus framtid för Switch än 100-miljonssuccén Wii kommer att få rätt.

Framtiden för Nintendo Switch
Nya färger på Joycons är på väg, vilket tyder på att ett Nintendo tänkt sig en strid ström av nya kulörer för att gamers ska vilja skaffa flera.


Loading next content