Svenska
Gamereactor
artiklar
Call of Duty: WWII

Vi har träffat teamet bakom Call of Duty: WWII

Gamereactor reste till London för att under en eftermiddag träffa teamet bakom årets Call of Duty

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Call of Duty är idag världens största och mest populära spelföljetong och under åren har vi fått besöka alla möjliga krig och konflikter i rollen som topptränad stridspitt. Vi sköt vilt vrålande vietcong-soldater i Black Ops, pangade talibaner i Modern Warfare och rymdskurkar i Infinite Warfare för att inte tala om alla andra tidsresor och miljöskutt vi fått utföra under de senaste 15 åren. För ett par veckor sedan läckte en lågupplöst bild på omslaget till ett Call of Duty-spel med andra världskrigs-tema ut på nätet och sedan dess har spänningen varit olidlig. Vi hoppades allihopa på att ryktet skulle vara sant, att läckan och den suspekt lågupplösta bilden som vi publicerade skulle vara riktig, äkta. Och det var den.

Call of Duty: WWII
Inspirationskällorna stavas Saving Private Ryan och Band of Brothers, turligt nog.

Under en dag i London fock Gamereactor möjlighet att prata med utvecklarna Sledgehammer Games för att få veta mer om Call of Duty: WWII och innan vi ens hann kika på trailern som du förmodligen precis kikat på, passade producenten Michael Gondrey på att uttrycka sin enorma entusiasm rörande det faktum att spelserien nu återvänder till den plats och den tid som en gång i tiden gjorde Call of Duty till vad det är idag; Världens största spelserie.

Call of Duty: WWII
Vi kommer att få uppleva ett lortigt, rått, naket krig proppat med mörker och en atmosfär som spelserien hittills inte bjudit på.
Detta är en annons:

Det märktes under vårt besök att Sledgehammer är mycket självsäkra gällande kvaliteten på sin produkt och under utannonseringstillfället fick vi se betydligt mer innehåll än vad vi brukar få göra när det gäller avtäckandet av den årliga upplagan av Call of Duty. Förutom teaser-trailern som du säkert kikat på vid det här laget fick vi även chans att glutta på två stycken två stycken snuttar med gameplay samt en bakom kulisserna-dokumentär som Activision själva producerat.

Trailern som visades upp skvallrar om ett riktigt snyggt spel som kommer att kännas mer personligt och tight sett till hur man porträtterar soldater och krigets fula tryne, än tidigare delar. Vi får följa med en liten amerikansk pluton och deras kamp mot nazisterna i ett regndränkt Nordfrankrike inklusive de mest klassiska portionerna som landstigningen i Normandie och artillerield i en fransk liten bondby. Gondrey var tydlig med att poängtera att de velat visa båda sidorna av konflikten även fast spelaren under större delar av äventyret kommer att kontrollera en amerikansk soldat.

Call of Duty: WWII
Sledgehammer har arbetat hårt på grafiken som ser bättre ut än samtliga av de tidigare spelen.

Vi fick aldrig veta hur eller på vilka premisser men spelaren kommer under äventyrets gång att stöta på allt från franska motståndsrörelsen till avhoppare från den tyska armén och Gondrey förklarar att studion stoppat in saker rent berättarmässigt i Call of Duty: WWII som aldrig tidigare gjorts i ett krigsspel av den här typen.

Detta är en annons:

Gameplay-sektionerna vi fick kika på började med ett kapitel från skogarna norr om Hürtgen på gränsen mellan Tyskland och Belgien, Vi fick bland annat se hur gruppdynamiken fungerar och hur personligheterna hos huvudfigurerna i plutonen verkar se ut och även fast tanken var att fokusera på ton, atmosfär och karaktärer så kom jag på mig själv stirrandes på den förbättrade grafiken. Det finns volymetriskt ljus här, rök, dimma, regn samt vegetation som får spelvärlden att kännas rysligt inbjudande. I kombination med suveräna ljudeffekter som känns bättre än någonsin, känns det som att Sledgehammer har gjort ett riktigt hästjobb såhär långt.

Call of Duty: WWII
Huvudpersonen ser misstänkt mycket ut som Transformers-skådespelaren Josh Duhamel.

Hürtgens skogspartier såg väldigt, väldigt verklighetstrogna ut av det vi fick se och äntligen, för första gången sedan Call of Duty II, kommer världens största spelserie också att tillhöra en av de snyggaste. Efter att vi traskat igenom den ursnyggt modellerade, belgiska skogen och sett hur morgondimman sänkt sig ned överträdkronorna och mot den smygande plutonen amerikanska soldater, nådde huvudpersonerna utkanten av en tysk, tillfällig militärbas och vi fick se hur spelaren snöt fram ett prickskyttegevär och började ösa ur sig välriktade, grovkalibriga kulor mot icke ont anande tyskar. Varje skott kändes klart mer verkligt och filmiskt än i tidigare spel och det märks att Sledgehammer har gjort sin hemläxa sett till vapenhistorik och akustik.

Efter att par snabba bulor in mot tyskarnas camp började nazisterna svara med tung artillerield in mot skogen där spelaren låg gömd. Trädstammar sprängdes och jord piskade kameralinsen i vad som såg ut som ett av de mest hektiska partierna i spelseriens mångåriga historia. Sledgehammer har kikat både en och 200 gånger på Saving Private Ryan samt Band of Brothers snarare än de där ganska mossiga Michael Bay-explosionerna från Modern Warfare-serien och Call of Duty: WWII känns därför mer lortigt, verkligt, mörkt och tungt. En mer mogen ton, skulle man kanske kunna kalla det såhär på förhand.

Call of Duty: WWII
Sledgehammer pitchade idén om att återvända till 40-talet för Activision redan under utvecklingen av Modern Warfare 3.

Vi fick sedan se en liten portion av landstigningen på stranden i Normandie och den press som de amerikanska samt brittiska soldaterna utsattes för under den fruktansvärda dagen. Precis som i Spielbergs kultklassiska krigsmästerverk hade Sledgehammer fångat känslan av okontrollerbart, obeskrivligt kaos, död och panik på ett sätt som vi inte hade förväntat oss. Huvudpersonen slungas ut från en av landstigningsbåtarna, landar i vattnet som färgats rött av allt blod och biten från havsbotten till stranden är en av de häftigaste vi sett i ett krigsspel någonsin.

Michael Gondrey pratar lite om hur de medvetet velat skilja sig från de senaste tio årens Call of Duty-spel som designats efter en princip att allt ska vara "larger than life" och istället skalat ned omfånget och berätta en explosiv historia om en livrädd infanterist och krigets yttersta kaos. Vi fick se en mix mellan stealth-uppdrag och regelrätt krig och variationen ser ut att bli riktigt fin i Call of Duty: WWII.

Gondrey fortsatte sedan med att prata lite om hur de även velat erbjuda en helt annan typ av upplevelse beträffande multiplayerportionen av spelet än vad som varit fallet i de sex senaste spelen. Inga exoskelett, inga raketryggsäckar eller uppgraderingsbara vapen utan bara rent, hårt, naket, rått och avskalat våld är vad som kommer att bjudas på här, tydligen. Sledgehammer använde sig flera gånger under presentationen av begreppet "boots-on-the-ground" för att beskriva deras syn på den grundläggande spelmekaniken och detta, precis som allt annat, tycker vi är helt rätt väg för Call of Duty att vandra.

Det vi fick se av årets Call of Duty lovar gott, mycket gott. Utvecklingsteamet fortsätter att använda sig av uttrycket "tillbaka till rötterna" men vi här på Gamereactor anser nog snarare att spelserien i och med Call of Duty: WWII kommer att ta några efterlängtade kliv rätt in i framtiden.

Relaterade texter

0
Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

Rise Nation blev CWL Anaheim 2018-mästare

ESPORT-TEXTER. Skrivet av Jonas Mäki

Under helgen har vi varit på plats i Anaheim (Kalifornien) för att täcka Call of Duty World League i Convention Center, och mästare blev till slut Rise Nation efter att...



Loading next content