Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Activisions krokben

Idag går det bra för Activision, världens största tredjepartsutvecklare. Men både Call of Duty och World of Warcraft tappar i popularitet, Jonas undersöker om de är rustade för framtiden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är bara fyra år sedan Activision och Vivendi slogs samman och därigenom gjorde det tidigare otänkbara - överträffade EA och blev spelvärldens störste tredjepartsutvecklare. Då hade man hur mycket spelserier som helst på gång. Vivendi var alltid intressanta och aldrig rädda att satsa på mer kommersiellt oprövade kort. Jag minns själv en resa jag gjorde till Palm Springs för ett event där man vid ett och samma tillfälle utannonserade vitt skilda titlar som Brütal Legend, Ghostbusters och Wet samtidigt som de hade Project Origin (den verkliga F.E.A.R.-uppföljaren), Geometry Wars: Galaxies, Bourne Conspiracy, Timeshift och mycket annat.

Före sammanslagningen hade Activision själva börjat renodla sina spelsatsningar då högste chefen Bobby Kotick enligt en uttalad strategi velat satsa på säkra kort. Tidigare hade man haft en stor bredd som smalnade av, och vid sammanslagningen med Vivendi övergick det i ren slakt. Till och med flera av de höjdare jag nämnde ovan, däribland Brütal Legend och Ghostbusters knoppades av då Kotick inte såg någon framtid för dem och nedläggningshotet var överhängande.

Activisions krokben
Ghostbusters beräknas ha sålt minst 2 miljoner, men Activision valde att inte satsa på det med motiveringen att det var för svårt att exploatera.

Något som har fortsatt ända tills idag, där ett nästan färdigt spel som True Crime: Hong Kong plötsligt lades ned för att man inte såg nog många miljoner i försäljningspotential. Säkra kort ska det vara och serie efter serie har försvunnit från företaget. På ett stort bokslutsmöte för några år sedan deklarerade Activision Blizzard (som företaget officiellt heter) att man har fyra ben att stå på. Dessa var Call of Duty, Guitar Hero, Tony Hawk och World of Warcraft.

Man behöver inte vara insatt i försäljningsstatistik för att se att det är lite blandad status på de benen. Tony Hawk gick allt sämre i åratal innan man försökte sig på Tony Hawk: Ride där man skulle få trixa själv med plast-skateboard hemma i vardagsrummet då det kraschade fullständigt. Ett ynka försök till gjordes med Tony Hawk: Shred lite i skymundan, men sedan dess har det varit tyst om nya Tony-spel. Istället gör man nu en remake av originalet kallat Tony Hawk's Pro Skater HD, medan EA helt tagit över skateboard-genren med Skate.

För Guitar Hero gick det ännu snabbare. Det var störst och bara växte. Men med närmast ofattbar ihärdighet spammades spelen ut på marknaden och intresset gick från skyhögt till iskallt nästan över en natt. Jämför med hur Konami lyckades hålla Dance Dance Revolution vid liv i 10 år eller hur Sony fortfarande har en Singstar-publik.

Activisions krokben
Guitar Hero hade bättre hanterat kunnat fortsätta vara populärt under lång tid men kördes stenhårt i botten snabbare än något annan genom överexploatering och i viss mån sjunkande kvalitet.

Idag går det inte att sälja något som slutar på "Hero" och därmed är alltså två av dessa fyra ben borta. Om Activision vore en stol skulle man alltså kunna kalla det för en ganska ranglig sådan.

Lyckligtvis är de båda andra benen desto stadigare. Eller... åtminstone hade jag kunnat skriva så förra året. För vad som har hänt sedan dess är att Blizzard medgett att antalet abonnenter på World of Warcraft börjat sjunka. Och i höstas kom Call of Duty: Modern Warfare 3 och misslyckades för första gången (och även enda någonsin) sedan Call of Duty: World at War med att sälja bättre än sin föregångare.

Nu heter det visserligen att en gång är ingen gång och man brukar även säga att det krävs två sammanhängande grejer för att det ska kunna kallas en trend, men Call of Duty: Modern Warfare var flaggskeppet som startade hysterin med moderna militär-shooters. Det borde helt enkelt ha sålt bättre.

Och i år blir det ännu tuffare. I år ska nya Call of Duty, som ryktas ska heta Black Ops 2, eventuellt släppas på samma dag som Halo 4. Att de överhuvudtaget ens sägs komma samma månad är anmärkningsvärt, och de båda kommer kannibalisera på varandras försäljning något enormt. Lägg till det att EA strax innan kommer pusha för fullt för Medal of Honor: Warfighter och man förstår att något kommer måsta ge vika. Extra skrämmande blir det när man betänker att lika lovande som hypade Assassin's Creed III kommer en ynka vecka efter Halo 4.

Activisions krokbenActivisions krokbenActivisions krokben
Assassins Creed III, Halo 4 och Medal of Honor: Warfighter släpps under loppet av tre veckor sent i höst. Mitt i den smeten kommer troligen även det tyngsta av dem alla, Call of Duty: Black Ops 2, men kommer ens den besten att klara sig oskadad in konkurrensen?

Jag är därför beredd att sätta en njure på att årets Call of Duty också kommer tappa gentemot fjolårets version i denna mördarkonkurrens. Nu ska man veta att Call of Duty faller från den högsta av höjder, Activision kommer inte direkt få slå ihop av att Call of Duty säljer 20 miljoner istället för 25. Men en nedåtgående tendens vill ingen ha och de brukar vara svåra att stoppa.

Det sista benet, World of Warcraft, vet vi har en ersättare på gång och Diablo III väntar som bekant runt hörnet. Blizzard har oerhört lojala fans, men hela Activision kan naturligtvis inte förvandlas till Blizzard om man vill behålla sin ställning på marknaden. Och det är här det börjar bli tufft för giganten som inte riktigt är villig att ta risker för att bredda sitt utbud av spel.

Visst, man gör hyggligt framgångsrika Spider Man- och Transformers-spel, men det är inte en licens man äger och som bytt utgivare väldigt många gånger och säkerligen kommer göra det igen. Samma sak gäller för James Bond som förmodligen bara genererat kostnader. Sedan har man egna Prototype som inte heller är någon jätteframgång och om tvåan inte blir en succé tror jag vi sett det sista av den serien. Enda egna egentliga hiten man har utöver de så kallade benen är Skylanders, och där får vi se hur man kommer klara att förvalta det konceptet i längden.

Activisions krokben
Inte ens höjdarspel som Goldeneye 007 Reloaded säljer särskilt bra. James Bond-licensen verkar ha varit en dyr affär för Activision.

Att titta på EA är oundvikligt eftersom de båda utgör tredjepartsbjässarna på marknaden. De har en helt annan vilja att satsa på nya grejer. Ibland blir det kommersiella magplask som med Mirror's Edge, men då har man vunnit lojala fans istället. Och med serier som Army of Two, Dead Space, Skate och så vidare har man ändå visat att man förstått vikten av att inte lägga alla ägg i en korg.

Dessutom är EA bra på att vårda sina äldre serier och drar sig inte för att nylansera titlar som Sim City, SSX eller Syndicate. Lägg till detta hela sportsviten, serier som Need for Speed, Biowares rollspel och naturligtvis Battlefield och ett företag som är bättre rustat mot enstaka floppar framträder. I synnerhet om man även adderar EA Partners-konceptet där man ger ut spel med allt från Insomniac och Crytek till både Epic och Valve.

Nu gäller det såklart att komma ihåg att Activision varit extremt lönsamma och framgångsrika. Men jag tror ändå att de just nu känner sig lite oroade över framtiden. Börjar Call of Duty tappa på riktigt och Blizzards nästa onlinerollspel inte blir en praktsuccé så kan det bli väldigt besvärligt. Visst, man har Bungies kommande titel, men man äger varken Bungie eller spelet ifråga och har betalat multum för ensamrätten till den under 10 år, så det är långt ifrån en bergsäker investering.

Activisions krokben
En ny konsollansering brukar vara ett gyllene tillfälle att lansera helt nya spelserier. Återstår att se om Activision tar chansen eller kör på med Call of Duty som huvudnummer när Playstation 4 kommer.

Vad Activision skulle behöva göra är att ta något steg tillbaka och börja bygga upp nya varumärken. Även om det kan ses som en riskabel affär idag så kommer det behövas. Att få gamla spelserier att bibehålla sin popularitet mellan generationsskiften kan vara svårare än man tror och att bli sist kvar med Svarte Petter på hand är ingen höjdare.

Kort sagt tål inte Activision någon stor flopp i dagsläget medan värsta konkurrenterna är bättre rustade, och förhoppningsvis tar man tillfället i akt när nästa generation startar att verkligen sjösätta några nya spelserier trots att den första delen kanske blir en förlustaffär. I längden kan det faktiskt vara det absolut billigaste alternativet.



Loading next content