Svenska
Gamereactor
artiklar
Doom

5 saker vi avskyr i Doom

Vi älskar Doom, innerligt. Ett fantastiskt actionspel. Det finns dock fem saker vi verkligen ogillar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi på Gamereactor älskar Doom. Älskar det! Bethesdas omstart av den klassiska helvetessvisiten lämnade oss med ett brett och nyförälskat leende på läpparna och få saker värmde oss så mycket under 2016 som allt demonblod vi spillde beväpnade med en motorsåg. Doom är dock inte perfekt och även om det varit besvärligt att hitta fem fel i Id Softwares actionpärla har vi inför den här uppgiften iklätt oss den största av pessimisthattar för att på så sätt lyckas skramlat ihop följande, mindre smickrande, punkter.

Doom

(1) Medelmåttig multiplayer
En av de mest uppenbara bristerna med Doom är flerspelarläget. På ytan är det kanske inget direkt fel med strävan att vilja uppnå en utökad helhetsbild, men när man placerar försöket bredvid spelets kampanj och jämför med andra titlars onlinekomponenter blir det extremt tydligt att Id Softwares fokus inte legat inuti multiplayermenyn. Här finns det visserligen en simpel underhållning att hämta, men bristen på spelmässigt djup och en del knasiga designval gör att majoriteten av bataljerna tämligen omgående känns snudd på identiska och händelsefattiga. Som exempel berövar de så kallade "Loadouts" en hel del av den gammalmodiga charmen som spelet många gånger försöker återskapa och kartorna uppmanar egentligen bara till upprepande frontalanfall över kreationernas mittpunkter utan vare sig eftertanke eller strategi. I ärlighetens namn hade förmodligen helhetsintrycket för Doom varit betydligt bättre om flerspelarläget inte hade funnits till att börja med. Och det är ju ett relativt genomuselt betyg om något, tyvärr.

(2) Avtrubbande avrättningar
Första gången du får till en så kallad "Glory Kill" i Doom känner du dig likt en 80-tals actionhjälte. Ni vet, likt en sådan där Arnold Schwarzenegger-typ som bara behöver sina nävar och gammalmodig armkraft för att leverera rättvisa i ett brutalt Terminator-manér . Det kul, överdrivet och underhållande på samma gång. När dock speltiden tickar upp mot en halvtimme och du har tvingats genomföra ytterligare hundratalet våldsamma kiropraktor-knäckningar börjar nyhetens behag avta rejält, och du känner dig egentligen mer likt en rutinmässig Nicholas Cage-karaktär som försöker halta sig fram mot simpel framgång. Ett stort bekymmer med detta är nämligen att man som spelare alltid uppmanas att genomföra dessa avrättningar på ett löpande band då man gynnas i form av hälsopaket och ammunition. När sedan en "One-Hit-Kill"-träff med hagelbrakaren i valfritt demonansikte känns som ett strategiskt misslyckande är det tydligt att utvecklingen hamnat lite snett. Doom ska såklart vara överdrivet och bombastiskt, men det betyder inte att man ska glömma grunderna till underhållande spelbarhet.

Detta är en annons:

(3) Usliga uppgraderingar
En av nyheterna med Doom kontra tidigare delar i serien är att man ska kunna uppgradera sin stridskostym och sina krutpåkar under äventyrets gång. Vi kan sedan förstå att Id Software vill förnya, förfina och göra sin spelupplevelse mer modern, men detta var kanske inte det mest optimala sättet att uppnå just det. För Doom lever som bekant mycket på sitt hektiska tempo, sin smickrande smidighet och fenomenala driv, och detta nya påhitt bidrar i slutändan endast till motsatsen. När man som exempel allt för ofta måste stanna upp och börja ratta bland menyerna för att bestämma vilken av ens förmågor eller elddon man vill renovera blir det automatiskt en bromskloss i sammanhanget som inte alls gynnar old school-känslan man vill leverera. Ta bort detta hyss till uppföljaren, tack.

Doom

(4) Avsaknad av story
Här är det en uppdelning av fanskaran, vi vet. Vissa tycker inte Doom behöver en story för att briljera utan känner att spelet istället gynnas av en tydlig presentation där actiondelen får stå orubbligt i strålkastarljuset. Även om vi sedan till viss del kan nicka instämmande i de tankebanorna är det just avsaknaden av en gripande historia och ett mer välregisserat berättande som hindrar Doom från de absoluta toppbetygen. Det känns nämligen nästan som utvecklarna inte vågar (eller kan?) förmedla en mer minnesvärd historia förlagt i den sinnessjuka actionbilden man själva har byggt upp, och det hela mynnar ut i en frustrerande dröm om vad detta kunde ha blivit om man bara offrat lite fokus i syfte att skapa något större. Det är visserligen synd att gråta över spilld potentialmjölk, men tänk om man bara hade tittat lite mer på spel som Wolfenstein: New Order i sökande efter inspiration. Tänk om.

(5) Enerverade enformighet
Som nämnt i den här artikelns inledning så älskar vi på Gamereactor Doom. Vi vill verkligen poängtera det. Den femte, och sista, punkten vi däremot "avskyr" är att spelet inte är en direkt höjdare när det kommer till variation eller övergripande omväxling. Att spela Doom under allt för långa stunder kan nämligen bli extremt repetitivt när man slungas från den ena likartade bataljen till den andra. Andra actionspel försöker som exempel väga upp denna mastiga och spelmässiga grundpelare med andra unika spelmoment och välplanerade miljöombyten, men Doom tuggar för det mesta på med enbart en ökad svårighetsgrad och något större bosstrider som avstickare. Doom är därför jättekul att spela, i max en till två timmar. Längre stunder känns tyvärr i motsats som rena ökenvandringen på Mars.

Detta är en annons:

Relaterade texter

DoomScore

Doom

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Portarna till helvetet är vidöppna och demonerna står i kö för att invardera planeten Mars, vi har köttat och recenserat nya Doom...

2
Doom kan köras i ditt lördagsgodis

Doom kan köras i ditt lördagsgodis

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Doom har blivit lite av en testprodukt för att se om det går att installera i allt. Vi har sett exempel på detta i alla möjliga former. Några tidigare gobitar har varit...

2
Våldsamt läcker Doom-cosplay

Våldsamt läcker Doom-cosplay

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi älskar cosplay här på Gamereactor, där de bästa är så rysligt skickliga att man inte annat än kan beundra arbetet och kärleken som lagts ner i kreationerna. Nyligen...



Loading next content