Svenska
Gamereactor
artiklar

Nintendos bärbara framtid

Nintendo 3DS börjar bli gammal och med Switch har Nintendo en både bärbar och stationär enhet. Hur ser deras bärbara framtid egentligen ut? Jonas reder ut och spekulerar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det är bara dryga månaden kvar tills Nintendo Switch lanseras och såhär på förhand ser det lovande om än inte urstarkt ut. Konsolen är slut nästan överallt, men särskilt mycket intressant utöver The Legend of Zelda: Breath of the Wild finns det egentligen inte. Lyckligtvis brukar efterlängtad hårdvara sälja sig själv och Nintendo kan nog vara ganska säkra på att få sålt det mesta de kan tillverka ändå.

I och med nya Zelda har Nintendo bekräftat att det blir sista spelet från dem till Wii U som därmed har sitt öde beseglat. Produktionen lades ner för flera månader sedan och enheterna som nu finns ligger på lagerhyllor är de enda som någonsin kommer att tillverkas, möjligen undantaget om Nintendo får något slags jubileumsryck som man gjorde med NES Classic Mini om säg sådär 25 år.

Nintendos bärbara framtid
Wii U sålda bara några miljoner mer än Dreamcast, och hade dessutom ett år extra på marknaden
Detta är en annons:

Därmed slutar Wii U-försäljningen på siffror som inte ligger alltför långt ifrån vad Dreamcast hade sålt då den pensionerades, om man så vill i en era då spelvärlden var betydligt mindre och då världens befolkning var 1,5 miljarder färre än nu. Det var helt enkelt en väldig felsatsning från Nintendo där väl egentligen ingenting gick sådär toppenbra. Att ha en extra skärm visade sig snart vara mer av en börda än fördel, skärmkontrollen behövde laddas stup i kvarten och folk fattade inte ens att det var en ny konsol som släppts. Wii U såg ut och lät som en uppdaterad Wii mer än något annat.

Det folk använde Wii U-teknologin till istället för som hjälpmedel i spel var som extraskärm. Wii U blev en slags bärbar enhet för hemmabruk, och det är förmodligen det Nintendo tog fasta på. De har fokuserat på det som var bra med enheten och skapat en konsol utifrån detta. Den första stora stationära enheten som man kan ta med sig och använda på resande fot.

Nintendos bärbara framtid
Att ha en extra skärm i spel visade sig ganska snart vara mest besvärligt, snarare än en fördel. För få spel som bevisade motsatsen släpptes.

Det blir därmed plötsligt möjligt att spela "riktiga" spel överallt och kanske kan enheten bidra till att göra lokal multiplayer populärt igen. Många har påpekat att det är orimligt dyrt att göra detta eftersom en Joycon-handkontroll kostar runt 550 kronor. Å andra sidan behövs bara två till eftersom två stycken medföljer. Den som köper en Playstation 4 eller Xbox One får oftast en handkontroll med och behöver köpa tre när lokal multiplayer vankas - och då är utbudet inte ens överdrivet bra. Inte helt svart/vitt här, tycker jag.

Detta är en annons:

En intressant fråga gäller dock en annan liten enhet. För lika risigt som det gått för Wii U, har det (nästan iallafall) gått bra för Nintendo 3DS. Runt 65 miljoner enheter beräknas ha sålts. Det är klart mer än exempelvis Playstation 4. Nu har sistnämnda sålt mycket snabbare och givetvis kan man inte jämföra en billig bärbar enhet med en påkostad stationär, dessutom är 3DS en flopp jämfört med DS - men det visar ändå kontrasterna Nintendo haft att jobba med.

Nintendos bärbara framtid
Nintendo fräschar kontinuerligt upp 3DS, som dock ändå börjar kännas lite gammal i sammanhanget.

Och här infinner sig en mycket svår fråga: Vad ska hända med Nintendo 3DS nu? Den är fulla fem år gammal vid det här laget. Nintendo DS var tillsammans med Playstation 2 största spelenheten någonsin med 154,2 miljoner respektive runt 155 miljoner sålda, och även den pensionerades vid sju års ålder. Nintendo 3DS kommer alltså behöva fräschas upp ganska snart, men hur ska det gå till?

Nu har de ju en portabel enhet redan, ska de göra en till? Och om den kommer för tätt inpå så konkurrerar Nintendo med sig själva. Kommer den däremot om två år kan de hamna i den obscena sitsen att deras bärbara enhet har mer digitala hästkrafter än deras stationära. Den kommer i alla lägen vara åtminstone likvärdig med Nintendo Switch.

Nintendos bärbara framtid
Nintendo Switch är ju redan bärbar. Vill Nintendo verkligen släppa en till nyhet och få oss att ta med två portabla spelenheter på resa?

Och där, i just det sistnämnda påståendet tror jag vi börjar närma oss vad som är Nintendos planer just nu. Switch är först och främst en stationär konsol med stationära spel. De flesta stora presenterade spel drar nytta av hårdvaran och både Zelda och Mario är otroligt läckra. Är dessutom övertygad om att Nintendo har andra spännande grejer på gång som kommer att både visas upp och släppas 2017 som visar att det finns mer kräm i Switch än många nog kanske tror.

När Nintendo Switch har hunnit tillverkas i ett antal miljoner så börjar kostnaden per konsol med hänsyn taken till utvecklingskostnader och liknande sjunka. Kanske lagom till... säg E3 2018 eller i de trakterna (hösten känns också rimlig) borde det ha kunnat sänkas märkbart. Där och då tror jag Nintendo är redo att presentera en ny version av Switch, nämligen en betydligt mindre enhet avsedd för främst bärbart spelande. En enhet i ungefär samma storlek som en PS Vita, med lägre pris och som förmodligen saknar Switch-funktioner som att koppla loss handkontroller och liknande, men samtidigt har klart bättre batteritid. Kort sagt en bärbar enhet i ordets mest traditionella bemärkelse.

Nintendos bärbara framtid
En mindre variant av Switch främst avsedd för portabelt bruk skulle kunna påminna en del om PS Vita.

Eftersom alla spel fungerar att spela bärbart har denna nya mindre Switch (som eventuellt helt saknar docka för TV-anslutning) ett rejält bibliotek av titlar redan från start. Vi snackar Zelda, Mario, Mario Kart och mycket annat. Och när Pokémon och likande kommer till den bärbara enheten blir de också tillgängliga för de som spelar stationärt. Vips kan de som föredrar det ena, det andra eller båda spela alla lir oavsett. Dessutom knyts ju spelen till ditt Nintendo-konto, även du som redan har en original-Switch kommer äga en massa spel redan från start.

För Nintendos del innebär de att de inte längre behöver ha separata utvecklingsteam som gör Nintendo 3DS-, Wii U- och Switch-spel, utan att alla kan fokusera på precis samma grej. Det ger ett överlägset mycket bättre användande av resurser inom företaget som inte längre behöver flera versioner av utvecklingsverktyg och kan flytta omkring personal på ett helt annat sätt.

Nintendos bärbara framtid
Utvecklare som släpper spel till PC - vilket är fler än till konsol - måste redan anpassa sina spel även för svagare datorer. Enklare versioner av multiformatsspel finns alltså redan.

Med ens har de fått en stationär konsol som har sin egen lilla twist med Nintendos säregna spel, vilket förhoppningsvis gör att många vill ha den. Alla lovord från tredjepartsutvecklare som ju ändå ofta ska anpassa sina titlar efter klenare PC-datorer och Android/Iphone gör dessutom att vi kan få betydligt fler sådana spel med. I samma veva har vi även en bärbar konsol som per automatik får allt detta och mer därtill.

Det Nintendo kommer gå bet på är de mest grafiktunga spelen om de inte ska slaktas alltför våldsamt för att fungera. Samtidigt så är det ofta inte dessa spel som blir de allra största och lyckas de få både Wii-publiken och Nintendo 3DS-fansen att nappa på detta så är potentialen halvt oändlig. Och det är precis vad jag tror de kommer fiska efter.

Nintendos bärbara framtid
Den stationära Switch är en enhet främst framtagen för stationärt spelande som dock enkelt kan tas med och användas som bärbar. En motsvarande version för framför allt portabelt spelande känns som en tänkbar lösning.

Att försöka släppa en ny Game Boy eller en ny DS-enhet om ett år eller två är som gjort för förvirring. De som då redan är vana att ta med sina Switch-konsoler på resande fot är troligen inte så sugna på att släpa med en till. Att Nintendo skulle försöka motverka Switch på det viset är ytterst osannolikt och helt enkelt inget jag i slutändan tror på. Jag räknar istället med Switch Portable och en riktig drömenhet för fans av bärbart spelande, vars framgångar även kommer göra den stationära varianten bättre tack vare fler spel och mer utvecklarstöd där framgång leder till framgång.

HQ


Loading next content