Svenska
Gamereactor
artiklar
Pro Evolution Soccer 3

Fotbollsresa i Alperna

Champagne eller glühwein var frågan som ställdes uppe på glaciären. Det var nästan så man glömde att resan faktiskt handlade om Pro Evolution Soccer 3.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det finns olika sätt att lansera ett spel på. Man kan ha en liten visning på något hotell med lite plockmat och mineralvatten, man kan anordna en folkracetävling, sponsra ett event som NHL Challenge eller så gör man inget särskilt alls. Inför Pro Evolution Soccer 3 valde Konami att skicka iväg ett trettiotal europeiska spel-journalister till den lilla alpbyn Grindelwald i södra Schweiz. På programmet stod en prestigefylld media cup, intervjuer med PES-teamet samt helikopterutflykt.

HQ

Flyg från Arlanda till Zürich. Därefter bussresa från Zürich till Grindelwald i södra Schweiz. En yrvaken assisterande redaktör hade efter AIK:s snöpliga förlust mot Valencia i UEFA-cupen tvingats stiga upp vid femtiden för att påbörja resan till Schweiz. Vid lunchtid hade jag kommit fram tillsammans med ett gäng glada nordiska kollegor; norske Frode (TV2), finske Harro (Pelaja - det betyder tydligen player på finska...), Erik Hansson (Level 7) samt Daniel Grigorov (Super play). Det blev omedelbar intervju med PES-teamet sedan vi checkat in på hotellet.

Vi tog oss till Konamis konferensanläggning som låg 50 meter från hotellet. Ett medelstort alphus som det japanska företaget köpt för rekreation för cheferna och även för tillfällen av denna art. I ett rum satt sex personer ur PES-teamet från KCET med producenten Shingo "Seabass" Takatsuka i spetsen. Den europeiska produktansvarige Aki agerade översättare. Jag och Erik Hansson hade tilldelats en halvtimme tillsammans och bestämde oss för att göra en prestigelös tandem-intervju för att få svar på så många frågor som möjligt under den knappa tiden vi hade blivit tilldelade. En halvtimme kan låta som mycket, men en halvtimme med tolk på två intervjuare är snabbt avverkad.

Det blev snabbt tydligt att Seabass (havsaborren) var den som svarade på alla frågor. Ibland vände han sig om och frågade någon ur resten av teamet något, närmast som en artig gest. Seabass menade att det var detaljrikedomen och de många attributen som gjorde hans Pro Evolution Soccer till ett "riktigt" fotbollsspel. Även de individuella spelarrörelser bidrog enligt Seabass.

Vad gör ni för att göra PES mer kommersiellt?

Detta är en annons:

Det finns två saker vi gör. Dels har vi jobbat på att utöka licensen, i år har vi lyckats få sex klubbar och vi kommer att fortsätta att jobba för att öka detta till nästa spel. En annan del är att vi gjort spelet snyggare.

Kan det komma med svenska lag i framtiden?

Vi prioriterar de sex, som vi ser det, största ligorna i Europa i första hand. Spanien, Italien, England, Holland, Frankrike och Tyskland är de vi tycker är störst. Vi kommer att fortsätta att expandera det. Om svenska eller norska lag går bra i Champions League ökar chansen att vi tar med dem.

I årets spel har Konami, förutom FIFPro-licensen som ger dem rätten att inkludera de flesta landslagen (Holland och Tyskland beklagliga undantag), även tagit direkt kontakt med fem italienska klubbar: Parma, Lazio, Roma, Milan och Juventus samt holländska Feyenoord. Jämfört med Electronic Arts FIFA-serie är det inte mycket att hänga i julgranen, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning och Konami och teamet är väl medvetna om att de behöver förbättra detta i framtida spel.

Detta är en annons:

Jag passade också på att fråga vilka ligor som teamet själva gillade. Seabass själv föredrog spanska La Liga, medan Hirata, Yamazaki och Suzuki gillade italienska Serie A bäst. Hatsumi hade Premier League som favoritliga och Tanaka ville helst säga japanska J-League men gillade tyska Bundesliga bäst bland de utländska ligorna. De berättade också att Serie A var mycket populärt i Japan och att det sedan länge sänts på japansk TV. Jag förklarade att en liknande relation existerade mellan Sverige och den engelska ligan. Seabass undrade även lite om intervjuarnas egna favoritlag. Senare under kvällen frågade jag några ur teamet vilka deras favoritspelare var. Seabass hade sina favoritspelare i hans japanska favoritlag, men gillade annars Pavel Nedved (Juventus). Andra av teamets favoritspelare var Michael Owen (Hirata) och Oliver Kahn (Suzuki). De tyckte att det var en politisk fråga att säga en favorit i EM-slutspelet, men Seabass sa att han hoppades lite på Tjeckien där hans favorit Nedved huserar på mittfältet.

Pro Evolution Soccer 3 bygger på en ny från grunden uppbyggd spelmotor till skillnad från sina föregångare som byggde på Criterions Renderware-teknologi. Jag frågar vad detta inneburit för det nya spelet. Seabass vänder sig om, konfererar lite med teamet och svarar sedan:

- Det är väldigt mycket. Större kapacitet. Vi kan ha med många fler motion capture-sekvenser. Mer detaljerade spelaransikten och till exempel hur deras hår rör sig. Vi har en snabbare och mer varierad artificiell intelligens.

Begränsas ni av Playstation 2?

- Ja, till viss del, svarar Seabass öppenhjärtigt. Men vi bygger vidare för att göra spelet bättre på PS2-arkitekturen.

Jag följer upp frågan om huruvida hårdvaran begränsar med en öppen fråga om hur de ser på att utveckla ett spel till andra format. Svaret från Seabass blir relativt kort och oväntat.

- Jag gillar Xbox-teknologin och skulle vilja göra PES till Xbox. Dessutom är jag mycket intresserad av Xbox Live, sa Seabass.

När han såg minen på mitt ansikte valde han att förtydliga att teamet just nu inte arbetade med någon Xbox-version, men att man gärna skulle göra det i framtiden. I samband med X03 startade ett rykte som gjorde gällande att Microsoft och Konami skrivit avtal om att PES3 skulle släppas till Xbox med livestöd och som en del av XSN Sports. Nu fick rykteskvarnen nytt vatten. Under kvällen hölls en uppsluppen och avslappnad öppen frågestund där frågan om en Xbox-version också vädrades. Seabass uttryckte sig på ungefär samma sätt fast denna gång hoppade Konamis europeiske VD in skrattandes och avbröt Seabass med orden "no details..."

Vår svenske Konami-representant Kalle Lagerroos berättade senare att han kände till att förhandlingar mellan Microsoft och Konami pågår/pågått och att Sony och Konami har ett avtal där Pro Evolution Soccer 3 är konsolexklusivt för Playstation 2 under 6 eller 8 månader. Norske Frode från TV2 berättade också att Microsofts Peter Moore i somras berättat att Konami och Microsoft var mycket nära (måttade en centimeter mellan tumme och pekfinger) ett avtal gällande Pro Evolution Soccer till Xbox. Ett rimligt antagande är att Pro Evolution Soccer till Xbox kan dyka upp framåt mars/april med livestöd, då konverteringen från pc-versionen inte torde vara något större problem.

Intervjun fortsatte på framtidsspåret och Seabass berättade om planerna för att göra nästa del ännu bättre. Det handlade om att utveckla enspelarläget ytterligare med Master League, men även att möjliggöra onlinespel. Teamet hade under det senaste året experimenterat med onlinespel och Seabass var förhoppningsfull att nästa installation i serien skulle inkludera onlinespel. Om det är möjligt att bibehålla samma spelkvalité som när två spelare möts i ett och samma vardagsrum. Visionen och förhoppningen är att man ska kunna spela elva mot elva online och dessutom hoppades Seabass kunna inkludera en spelbar domare. Vi undrade om detta verkligen var möjligt till Playstation 2 och Seabass menade att det var det, men kanske inte till nästa del i serien. Vi skulle dock förvänta oss att nästa del skulle bjuda på onlinespel. Men det långsiktiga målet för teamet var 23 spelare online.

Den största utmaningen för teamet var annars balansen. Seabass berättade att de hade massor av idéer för nya rörelser och dribblingar som de inte kunnat ta med i den tredje delen. För att de behövde en motrörelse för varje rörelse. Ett sätt att avväpna varje attack. På det sättet påminner det mycket om hur utvecklare av fightingspel arbetar. Perfekt balans var det svåraste att uppnå tyckte Seabass.

Jag har märkt att många personer som testar Pro Evolution Soccer tycker till en början att det är lite trögt och tråkigt. Inte så actionladdat. Det beror naturligtvis till viss del på att de inte behärskar kontrollen, men spelet bygger på realism och ofta är ju inte verklig fotboll något annat ställningskrig i mittens rike. Seabass menade att teamet självklart frågade sig om 0-0 var ett önskvärt resultat i ett spel. Ett svårt avvägande, samtidigt som man för allt i världen vill undvika orealistiska resultat. Seabass berättade att man lämnade över koden till testare som ofta kunde visa upp fantasiresultat så att man tvingades ändra och korrigera så att det skulle bli bättre.

Ett par detaljfrågor hanns också med. I Pro Evolution Soccer 3 finns det ett butiksläge där man bland annat kan köpa till en funktion där man byter spelare mellan lagen. Denna funktion kostar 10,000 PES-pengar och det kräver en del tid innan man når den summan genom att vinna matcher och turneringar. Seabass och Kaori Hirata (menyansvarig) menade att man visste att funktionen var efterlängtad och därför ville man att spelaren skulle få slita lite för att nå något efterlängtat. Seabass berättade också att detta gjort att det blivit en hel del debatt i japanska nätforum om hur man snabbast samlar ihop poäng för att låsa upp funktionen. Seabass berättade också att man gjort en liten miss som gjorde att defensiva spelare hade svårare att få nya skicklighetspoäng i Master League-läget. Teamet hade även jobbat för att göra de deltagande lagens taktik och spelstil så lik verkligheten som möjligt.

Innan intervjun hann jag med att testa pc-versionen av PES3. Även om det kan ha berott på en halvtaskig handkontroll så kändes det inte riktigt lika vasst som PS2-versionen. Framförallt kändes det mer som om spelaren sprang i digitala spår i åtta riktningar. En känsla man inte får av PS2-versionen.

Efter en snabb lunch var det dags för utflykt i Alperna. De nordiska speljournalisterna höll ihop även om Daniel från Super play valde att stanna på hotellet och träna inför kvällens turnering i PES3. Det blev en minnesvärd helikopterfärd bland Alptopparna där vi landade uppe på en glaciär omgivna av toppar som var högre än 3000 meter över havet. En storslagen vy vill jag lova. Därefter blev det ännu mer äventyrligt med bungyjump och liknande eskapader. Uppe på klippan valde jag dock att åka ner med en så kallad flying fox, en lina späns från marken upp till klippan som man kopplas fast och åker ner längs, istället för att kasta mig ner i avgrunden med en bungylina. Men vad har detta med tv-spel att göra? Väldigt lite, men det var mycket roligt. Och teamet hängde ju med också.

På kvällen blev det så dags för mediacupen där speljournalister från hela Europa möttes i en PES3-turnering med samma upplägg som VM. Det smärtar dock att medge att ingen av de fem nordiska representanterna kvalificerade sig från gruppspelet. Själv spelade jag ut en tysk som dock lyckades få oavgjort för att sedan förlora en jämn match mot en fransman, som sedermera gick till semifinal, och bli utskåpad av en engelsman som åkte direkt i slutspelet. Men det var intressant att se de som investerat åtskilliga timmar varje vecka åt Pro Evolution Soccer 2 och hur spelarnas olika stilar krockade med oviss utgång. Vissa var mer seriösa än andra och en fransman tog priset med en medhavd handkontroll, för att han var van vid slitaget kan man tänka sig.

Efter en hård kväll som mynnade ut vid ettsnåret med final i mediacupen blev det så småningom morgon (nåja, eftermiddag...) och tid för återfärden. Lite trött, lite sliten och några upplevelser rikare. Och just det ja, jag köpte med mig lite choklad också.

Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3
Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3
Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3Pro Evolution Soccer 3

Relaterade texter

3
Pro Evolution Soccer 3Score

Pro Evolution Soccer 3

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Årets upplaga av Pro Evolution Soccer är precis så bra som Benke har hoppats. Han vill inte sluta spela!

0
Fotbollsresa i Alperna

Fotbollsresa i Alperna

ARTIKEL. Skrivet av Bengt Lemne

Champagne eller glühwein var frågan som ställdes uppe på glaciären. Det var nästan så man glömde att resan faktiskt handlade om Pro Evolution Soccer 3.



Loading next content