Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo: The Master Chief Collection

Vi firar 15 år med Halo

Den 15 november år 2001 var dagen vi fick bekanta oss med Master Chief och Bungies ringvärld. 15 år senare uppmärksammar vi nu serien genom att kora seriens bästa spel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Hur hade spelvärlden sett ut utan Master Chief och Halo-spelen? Något som tål att tänkas på. Klart är att Bungies och numera 343 Industries gröne spartan förändrat spelvärlden mer än en gång. Det handlar om allt från singleplayer till multiplayer och onlinespelande. Det är ingen överdrift att påstå att Master Chief rent av burit hela Xbox på sina axlar och utan han hade det varit väldigt annorlunda idag.

Det tycker vi såklart är på sin plats att fira, och vi gör det genom att rangordna alla de tio hittills släppta Halospelen samt påminner också om Mathias Holmbergs episka artikel Mannen bakom visiret - Sagan om Master Chief. Mycket nöje!

Halo: The Master Chief Collection
Detta är en annons:

(10) Halo: Spartan Assault
Ios, PC, Windows Phone, Xbox 360, Xbox One / 2013
Efter det att 343 hade tagit över rodret för Haloskutan och klämt ur sig Halo 4 började studion snegla en aning på den handhållna marknaden med Halo: Spartan Assualt. Även om det inte följer den klassiska Halo-mallen och inte alls är lika episkt som sina storebröder lyckades man fånga den speciella känslan som bara Halo kan förmedla. Spelet släpptes till en mängd olika enheter och spelades med fördel tillsammans med en skjutglad partner, det känns som en liten rolig avstickare, men alla mikrotransaktioner gör att det hamnar sist bland Halo-spelen.

Halo: The Master Chief Collection

(9) Halo: Spartan Strike
Ios, PC, Windows Phone / 2015
Idén att göra enklare arkadspel baserat på Halo är i grunden god, och det så kallade "Twin Stick"-konceptet passar som handen i handsken. Efter mikrotransaktionsfesten Spartan Assault, satsade 343 Industries på något mer användarvänligt och spelbarheten fick sig ett lyft tack vare varierade omgivningar som dessutom fått mycket mer liv. Även på en liten smartphone-skärm gick stridens hetta igenom med massiva explosioner, stora byggnader, Banshees som tjutande flyger förbi ovanför våra huvuden och flera riktigt minnesvärda strider. Knappast en modern klassiker, men ett stort kliv i rätt riktning för bärbara Halo-spel.

Halo: The Master Chief Collection
Detta är en annons:

(8) Halo 4
Xbox 360 / 2012
Som 343 Industries första bidrag till serien, efter att Bungie tagit sitt pick och pack och dragit, splittrade Halo 4 fanskaran något otroligt. Det fanns de som kände att handlingen var för motsägelsefull och att multiplayern blivit för lik Call of Duty, men det fanns också de som älskade det. En sak som lätt kunde konstateras var dock dels att 343 Industries vågat försöka utveckla Halo och dels att allas favorit-AI, Cortana, karaktär gjordes otroligt mycket mer intressant. Utöver en väl utförd karaktärsutveckling fick vi en välgjord och ändå underskattad multiplayerupplevelse med invävd handling samt den kanske bästa grafik som går att finna till Xbox 360.

Halo: The Master Chief Collection

(7) Halo 3: ODST
Xbox 360 / 2009
Efter att ha vant sig vid att sitta i säkert förvar i Master Chiefs Mjolnir-rustning komplett med hans superkrafter, var det ett stort kliv att istället spela som ODST-krigare. Halo-världens fallskärmsjägare, om du så vill. Vapnen kunde inte längre trakteras på samma sätt, fienden blev dödligare och världen så oändligt mycket farligare, trots att äventyret utspelades på jorden med förhållandevis få fiender. Dessutom helade man inte längre automatiskt, tålde inte höga höjder och tempot blev också lägre. Med vemodigt jazzinspirerad musik tog Halo 3: ODST våra hjärtan och på flera sätt framstår det som en lite bortglömd klassiker som visar hur flexibelt detta universum kan vara när Bungie och idag 343 Industries tittar bortom Master Chief.

Halo: The Master Chief Collection

(6) Halo 2
Xbox / 2004
Få spelutvecklare har haft samma press på sig som Bungie under utvecklingen av Halo 2. Hypen som rådde under hösten 2004 fick eget liv och situationen var exempellös när det väl begav sig. Inget spel kunde ha levt upp till de förväntningarna, speciellt inte ett som påskyndades av Microsoft för att rädda Xboxen från en tidig död. Kampanjen i Halo 2 må ha bjudit på en episk rymdopera med nya perspektiv, men storyn var kort och lämnades dessutom oavslutad. Spelets räddning blev istället multiplayern som än idag spelas av tusentals gamers. Med smidig matchmaking, klanstöd och ett revolutionerande lobbysystem tog Halo 2 onlinevärlden med storm. Det bjöd konsolägare på en upplevelse som endast gått att hitta till PC tidigare. Säg var du vill om kampanjen, men Halo 2 står sig som ett av de mest inflytelserika spelen någonsin. Vilket annat spel kunde ha försäkrat Xbox Lives framgång på egen hand?

Halo: The Master Chief Collection

(5) Halo Wars
Xbox 360 / 2009
När det blev känt att Microsoft skulle ta Halo-serien till nya, outforskade marker i strategigenren var det många som drog öronen åt sig och tjurskalligt utbrast skällsord som "mjölkning" och fraser som "nu är Halo förstört". Halo Wars blev dock ett fullständigt magnifikt spel som dels breddade Halo-universumet men också utvecklade mekanikerna för strategispel på konsol. Vi minns en härligt maffig kampanj som kunde avnjutas i co-op och ett ordentligt beroendeframkallande multiplayerläge som gjorde att Halo Wars mottogs väl av kritiker såväl som spelare och det blev till en viktig del av Halos historia. Med över två miljoner sålda exemplar, då mesta någonsin i genren till konsol, och en uppföljare på väg kan det bara ses som en klar succé och ett fantastiskt Halo-spel.

Halo: The Master Chief Collection

(4) Halo 5: Guardians
Xbox One / 2015
2015 var året det var dags för Master Chief att träda in i den åttonde konsolgenerationen, och det blev verkligen en brutalfin debut till Xbox One som vår grönklädde supersoldat bjöd på. Kampanjen var visserligen ingen av seriens starkaste, men 343 Industries levererade verkligen när det kom till multiplayer. Dessutom har de lett vägen med att visa hur man kan ha bekosta DLC utan att ta betalt för det, vilket gjort att alla nya banor släpps till spellistorna eftersom de är gratis för alla. Underhåller av spelet och respekten för spelar-communityt har också varit marknadsledare och ett år senare är Halo 5: Guardians fortfarande en tummelplats för krigssugna gamers och bättre än någonsin. Inte sen Bungies glansdagar på Xbox 360 har vi haft så underhållande flerspelaraction med spartanerna, och just därför tycker vi att Halo 5: Guardians förtjänar fjärdeplatsen på denna lista.

Halo: The Master Chief Collection

(3) Halo 3
Xbox 360 / 2007
Bungies sista äventyr med Master Chief blev en resa av sällan skådat slag med en absolut makalös kampanj som grep tag i oss från första till sista stund, och inte blev det sämre av att man kunde spela igenom hela historien co-op med upp till tre vänner. Här finns otroliga sekvenser som slaget mot Skarabéerna och enorma strider mot Brutes. Ändå är det multiplayern vi minns bäst. Efter två fenomenala spel hade Bungie fått till formeln snudd på perfekt och med lite finslipning och kraftigare hårdvara levererade de vad som bara kan beskrivas som perfektion. Halo 3 blev en stor esport-favorit och var en gigant som betytt mer för genren än de flesta andra actionspel och är en klassiker som får en kollektiv redaktion att snörvla nostalgiskt så snart det förs på tal.

Halo: The Master Chief Collection

(2) Halo: Reach
Xbox 360 / 2010
Bungies farväl till Halo blev också en av deras absolut främsta insatser. Här kastades konceptet om ordentligt med helt nya huvudpersoner och helt nya förmågor samt gav oss en chans att utforska historien. När vi anlände till Reach för att ta reda på varför kommunikationen med planeten brutits var Covenanter fortfarande ett mer avlägset hot, och sabotage från rebeller misstänktes som orsak. Sakta men säkert går det dock upp för våra hjältar att något ohyggligt inträffat och den mörkaste delen i Halo-historien är ett faktum. Allt var förlorat, alla skulle dö och hela berättelsen utspelades i hopplöshet. Vi minns det tunga äventyret med värme, liksom multiplayern där flera av oss spenderade över tusen timmar på att krig, rött mot blått i vad som blev ett mycket värdigt avsked till serien från studion som en gång startade allt.

Halo: The Master Chief Collection

(1) Halo: Combat Evolved
PC, Xbox / 2001
Det går inte att dramatisera eller överdriva hur viktigt Halo var för spelvärlden i allmänhet och actiongenren i synnerhet. Det går heller inte att begripa hur en så pass problemkantrad utveckling som arbetet med Halo faktiskt var - kunde mynna ut i ett av de bästa spelen (alla kategorier) som någonsin gjorts. Bungie, den lilla Mac-studion som producerat bortglömda titlar som Marathon och Myth, bytte inriktning, genre och upplägg i flera omgångar innan deras tilltänkta strategiäventyr äntligen formades om till ett expansivt förstapersonsspel proppat med action, frihet, möjlighet, mystik och perfekt avvägt tempo. Halo: Combat Evolved förändrade vår syn på actiongenren, det förändrade vår syn på vad spel kunde vara och det utmanade och roade på ett sätt som endast en handfull föregående actiontitlar lyckats med.

Vi gamlingar Gamereactor kommer för alltid att minnas dagen då redaktör Jonas Mäki fick hem Microsofts första spelkonsol bara dagarna efter att den lanserats, och packade upp ett stycke brutaltung Xbox-klump med tillhörande Halo-skiva ur medhavd väska. De följande nätterna tillbringades framför TV:n med hakan i golvet och de följande åren släpades TV-apparater kors och tvärs för att avnjuta multiplayerkomponenten i goda vänners lag. Halo fyller idag 15 år och vi vill därför lyfta på hatten, blåsa lite extra i trumpeten och fira det vi anser vara en av tidernas tveklöst bästa spelserier. Grattis Master Chief!

Relaterade texter



Loading next content