Idag släpps den senaste expansionen till Destiny, Rise of Iron. En hett efterlängtad expansion som ytterligare ska bredda universumet som Bungie sliter så hårt med. Det vankas givetvis nya storyuppdrag, vapen, utrustning och en ny raid. Men en annan nyhet som det kanske inte pratas lika mycket om är möjligheten att äntligen kunna skapa och spela privata matcher i spelets multiplayerläge, Crucible. Frågan som uppstår direkt blir givetvis - vad betyder detta för Destiny?
När Bungie var en Microsoft-studio och jobbade med Halo var multiplayer en gigantisk komponent och innan Call of Duty slog igenom på allvar var de också den mest spelade förstapersonsskjutaren online. I Halo var valmöjligheterna nästintill oändliga och turneringarna avlöste varandra. Men det var inte bara i det som idag kallas för esport som Halo spelades utan gemene man kunde med enkelhet skapa egna tävlingar med skräddarsydda regler och förutsättningar. Detta var givetvis en bidragande faktor till den succé som Halo har varit sedan dess och även om tiderna ser aningen annorlunda ut nu och esport faktiskt är en stor grej är det nog mången spelare som någon gång har deltagit i nån form av egenknåpad Halo-match. När Bungies nästa projekt visades sakna privata matcher var det många som ställde sig frågande till varför och krävde att det skulle implementeras. Nu, två år senare, är det äntligen dags.
Privata matcher finns att välja under den vanliga Crucible-menyn och valmöjligheterna är ungefär vad man kan förvänta sig. Val av karta, spelläge, tid på dygnet och om spelets lightlevel ska spela in finns givetvis och det är alltså fullt möjligt att sätta upp sina egna Doubles-matcher eller varför inte klanturneringar i en egenknåpad version av Trials of Osiris? På det större kartorna går det också att välja till att ha fordon eller inte vilket öppnar upp för nya dynamiska och skrattframkallande situationer. Men utöver roliga och kreativa matcher gjorda av och för communityn, vad mer kan vi räkna med i framtiden?
Bungie har sagt att Destinys multiplayerläge numera ska bli esport och matcherna har redan startat. Med sina unika vapen och breda klasser liknar inte Destiny vare sig Overwatch eller Call of Duty (eller Halo för den delen) utan det har sitt egna unika utseende, stil och spelbarhet. Ser man till Trials of Osiris som bara är aktivt under helger är det gigantiskt på Twitch och har så varit i över ett år - så intresset finns där, inga tvivel. Men med den här typen av fokus lär Destiny dra åt sig en ny typ av publik och Bungie kommer säkerligen att kunna dra nytta av det även till de andra delarna av Destiny. En annan fördel av ett stort publikintresse är att uppdateringar bör komma mer frekvent än vad spelarna är vana vid just nu. Kikar vi på framtiden vet vi inte så mycket ännu. Sparrow Racing League kommer tillbaka i december och det kan finnas en chans att detta blir ett permanent inslag i Destinys multiplayer. När det väl återvänder kan vi räkna med en förbättrat version från förra årets och det är lätt att se stora turneringar framför sig i SRL.
Med över 20 kartor och 10 spellägen, både gamla och nya, finns det massor av innehåll att experimentera med och vi kommer säkerligen få se fantastiskt kreativa matcher under de kommande månaderna. Det blir även intressant att se hur Bungie kommer att hantera esport-delen av det hela och hur stort det kan komma att bli i framtiden. Kanske vi får ett Forge-liknande läge i Destiny 2? Eller möjligheten att skapa saker relaterade till Destinys andra aktiviteter?
Om Bungie tyckte det var dags att blåsa ordentligt med liv i multiplayerdelen av Destiny kan vi nog räkna med att det kommer hända saker framledes och att de forna mästarna tar sig an esporten är klar intressant.