Svenska
Gamereactor
artiklar
No Man's Sky

Vi intervjuar Sean Murray om No Man's Sky

"Jag kommer förmodligen ha mardrömmar om No Man's Sky för resten av mitt liv..."

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Mannen som sitter framför mig ser helt slut ut, men ändå på ett positivt sätt. Man kan så gott som se all möda som gått ner i att få No Man's Sky till punkten där han och hans team är bekväma med att äntligen släppa det reflekterat i hans ansikte. Vi möter Sean Murray på European Space Agency i Darmstadt nära Frankfurt, där Sony samlat tysk press för att spela spelet och prata med utvecklarna.

No Man's Sky

Jag vill börja med att säga att det kändes bra att äntligen få spela spelet och det är ett gott tecken när du inser hur snabbt tiden går. Jag spelade och plötsligt kom det någon som nöp mig och sade att jag var tvungen att gå. Och jag bara: "neeeeej!"
- Sean Murray (skrattandes): Bra!

Så känns detta som en barndomsdröm som går i uppfyllelse nu?
- Du kan säkert föreställa dig att det känns lite abstrakt. Det är som när du har slutproven, det är hur jag tänker på det. Du måste tillbringa fem år studerandes och så har du slutproven och du får reda på om du har klarat dem. Det är där jag befinner mig nu. För att förlänga liknelsen; jag har arbetat på det så länge nu och det bygger upp momentum och du arbetar hårdare och hårdare och försöker få med så mycket som möjligt. Det har pågått i sex månader nu, eller något. Och sen händer det, spelet görs redo för att släppas ut i världen och det är en underlig känsla.

Det kan jag absolut tänka mig.
- Ja. Faktum är, och jag ska försöka att inte låta för töntig nu, men det är själva resan i att utveckla spelet som är spännande, det är det man gör detta för. Att det släpps är faktiskt inte så upphetsande. Det är inte därför man gjorde det, om det låter rimligt? Om jag fick bestämma hade jag aldrig släppt spelet.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
No Man's SkyNo Man's Sky

Du pratade om prov förut, har du ett sådant ögonblick där du vaknar upp på natten och tror att du har sjabblat hela grejen?
- Du vet hur folk har mardrömmar där de vaknar upp och de är tillbaka i skolan? Jag tror att jag förmodligen kommer ha det så för resten av mitt liv, att jag drömmer att jag är tillbaka och arbetar på No Man's Sky för att det finns någon bugg eller något (skrattar)... Men jo, vid särskilda tillfällen var vi definitivt oroliga över att spelet inte skulle bli vad vi ville att det skulle bli. Som ni vet fick vi försena spelet och det var ett ett väldigt svårt beslut för en liten studio att göra. Det ligger mycket press på spelet, men vi vill se till att det blir rätt. Vi vill att folk blir nöjda med spelet. Och sedan, om folk gillar det, så finns det alltid möjligheter att göra mer för det.

Jag tänkte på det också. I flera avseenden ser spelet väldigt färdigt ut, men det finns även rum för att expandera. Detta skulle kunna betyda att ni fortsätter utveckla spelet på obestämd tid eller gör en uppföljare, som kanske inte riktigt är logiskt. Är detta spelet någonsin riktigt färdigt?
- Jag tror inte att det kommer bli helt färdigt, nej, och jag tror det finns möjligheter för oss att göra mer med det. På konsoler händer det ibland men på PC är det mycket vanligare. Och jag tycker att det är rätt trevligt. Det utgår från, och detta måste låta konstigt, att spelaren erhåller en viss nivå av intelligens för att de ska förstå vad som händer. Det är därför större studios ofta håller sig borta från sånt för att de är oroliga för att de ska göra förändringar som förvirrar spelarna.

De vill ha säkerhet, på ett sätt, va?
- De vill att alla ska köpa det där spelet och sedan gå vidare till nästa spel. Om du är Activision är det logiskt att bara casha in för spelet, börja göra nästa spel och glömma av det du precis släppte. För oss, som är en liten studio, är No Man's Sky en väldigt stor grej och vi kommer inte bara gå vidare till nästa projekt riktigt så enkelt. Vi har lagt så mycket på det.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
No Man's SkyNo Man's Sky

Det låter logiskt, men sedan har vi ju Sony. De är er partner och är här med oss i rummet (skratt). De är den stora studion du pratar om, de är er Activision. Och de kanske tänker att det inte är rimligt att stödja spelet över en period av fem eller tio år, eller vad det ni kan bli?
- Det kunde... Tja, alltså sanningen är att Sony har varit fantastiska i sitt stöd för oss, men samtidigt så när spelet är ute är inte No Man's Sky nödvändigtvis deras spel. Vi som en indiestudio är otroligt tacksamma för deras stöd men när spelet släpps är konversationen mellan utvecklaren och deras community, inte nödvändigtvis mellan utgivaren och vem det nu kan vara. Det handlar om utvecklaren som kan göra förändringar och communityn som verkligen förstår spelet och vill ha särskilda förändringar.

Du har tweetat att du inte är nöjd över läckta gameplay-klipp, men jag undrade om du inte känner dig smickrad över att någon hostade upp 1300 dollar på ditt spel bara för att kunna göra vad han gjorde?
- Det gör mig faktiskt obekväm. Jag vill inte att folk ska ge så mycket pengar på vårt spel. Jag vet att det låter illa men vi hade ingen Kickstarter-kampanj eller något sånt. Jag undvek alltid den tanken, jag hatar idén om att man ska betala hutlösa summor som 5000 eller 10 000 dollar på Kickstarter och...

Och så får han en middag med dig...
- (Skratt) Jo.

Och det kommer aldrig hända?
- (Mer skratt) Jag får lite dåligt samvete när det kommer till sånt. Vi vill vara rättvisa mot folk och att de ska spendera rimlig summa pengar för underhållningen de får. Och det är vad vi försöker tillhandahålla, även om det kanske låter skumt.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
No Man's SkyNo Man's Sky

Men är du arg på denna personen på något sätt?
- Du frågade om jag var smickrad. I fallet No Man's Sky läckte spelet ut och några människor fick tag på deras exemplar tidigt och spred information om det på nätet - det gör liksom ont, helt klart. Om du hade skrivit en bok och någon bara bläddrade igenom den och började berätta för folk vad som händer i särskilda kapitel och kommentera det så hade du varit förkrossad och det hade varit väldigt svårt för dig. Men samtidigt kan vi inte vara för upprörda över det, för i slutändan föds det ur att folk vill spela ditt spel och är uppspelta över det. Det är något som händer alla stora spel och vi har på något sätt lyckats hamna i den kategorin, vilket är trevligt.

Nu när du gjort detta i fem år - vill du göra mer av det eller behöver du en paus från spel? Vill du slippa göra vad du gjort?
- Jag vill definitivt stödja No Man's Sky om folk vill det, det vore kul. Jag har många spelidéer och jag är en väldigt driven person, antar jag. Och jag har inte gjort något annat än att arbeta på ett spel under fem år så jag har idéer som jag hade älskat att få göra något av. De samlas på hög, liksom. För oss är det coolt att vi har den här teknologin som vi byggt som låter dig flyga ner till en planet och få den genererad framför dig och den har dess varelser med AI och allting. Det är inte svårt att föreställa sig andra coola saker som du kan göra med det. Både i No Man's Sky och för andra idéer. Jag är upprymd, men jag kommer nog behöva ta en liten paus. Jag är dock den sortens person som om du ger mig två veckors semester nu skulle jag nog börja klättra på väggarna inom några dagar.

Relaterade texter

No Man's SkyScore

No Man's Sky

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

REWIND! Gamereactor backar bandet, kikar närmare på allt som skett under de gångna fyra åren och slår fast att detta idag är ett helt annat spel än vid premiären. Därmed vankas nytt betyg!

Nu kan du skaffa husdjur i No Man's Sky

Nu kan du skaffa husdjur i No Man's Sky

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Över fyra år har gått sedan No Man's Sky lanserades i ett tämligen ofärdigt skick. De flesta utvecklare hade lämnat spelet åt sitt öde, men Hello Games har gjort det...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy