Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi hårdtestar Circle Pad Pro

Bör du placera din skinande Nintendo 3DS i en plastgrunka? Kan det här verkligen vara framtiden för spelande? Oskar har känt, klämt och drämt med Circle Pad Pro och berättar om sina intryck

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När Nintendo först visade upp Circle Pad Pro gråtskrattade en hel kollektiv spelvärld. Hela grejen med att sätta sin älskade, påkostade, konsol i en plastig grunka luktade aprilskämt lång väg och påminde starkt om Segas fiasko på 90-talet när 32X och CD lanserades som två otympliga klossar spelaren tvingades montera på sin Mega Drive för att uppleva de senaste spelen. Att Nintendo, som på den tiden förespråkade enkelhet, nu släpper en egen plastgrunka - till ett bärbart format dessutom - har gjort vår nattsömn lite svårare på sistone. Tills vi fick pröva den själva, det vill säga, för Circle Pad Pro är faktiskt inte så tokig som man först kan tro.

Till att börja med känns det helt naturligt att plötsligt ha två styrspakar som dessutom är identiska i utformning och material. Det högra nytillskottet må vara placerat en aning långt ifrån XYAB-knapparna som inledningsvis blir smått kluriga att hitta, inte minst om man vill uppleva Resident Evil: Revelations i mörker, men när man fått vänja sig en stund känns det snarare tacksamt att kunna röra kameran som man vill.

Vi hårdtestar Circle Pad Pro
I den lilla skåran alldeles till höger kan du fästa din 3DS till handleden via en rem.

Dessutom är det härligt att ha fyra axelknappar istället för två. I tidigare nämnda skräckspel används den övre av de två högra för att hugga med kniven medan den undre avfyrar ett pistolskott. Hade jag istället tvingats flytta tummen från siktet till exempelvis A-knappen hade jag förstås tappat precision. Med det här kontrollschemat kan jag dessutom röra mig och sikta samtidigt.
När jag pressat ned min konsol i Circle Pad Pro sitter den verkligen som gjuten. Faktum är att jag kan vända hela kalaset upp och ned utan tragiska slutresultat.

Detta är en annons:

Trots detta känns det inte helt klockrent att hålla i en plastig yta på undersidan och själva konsolens glansiga exteriör på ovansidan. Det känns snarare som att jag har placerat min konsol i en plastgrunka som borde ha implementerats i plattformens grunddesign, och det är precis vad jag har gjort.

Skärmen hamnar till vänster, snarare än att vara centrerad, vilket än mer förvirrar mina ögon när jag dessutom spelar 3D-titlar. Dessutom är den övre av de vänstra axelknapparna samma knapp som redan fanns på konsolen sedan innan. Det har liksom bara lämnats ett utrymme för knappen L som tyvärr hamnat några millimeter för långt ned så att den blir svår att komma åt. Lite ironiskt, kan tyckas, då just L känns betydligt mer kvalitativ än Circle Pad Pro:s egna axelknappar även om det inte är något direkt fel med dem. Glöm finkänslighet i racingspel dock då knapparna inte har någon tryckkänslighet annat än på eller av.

Ett enda ynkligt AAA-batteri är allt som krävs för att hålla mojängen levande i upp till 480 timmars spelande. Batteriluckan är märkligt nog förseglad med en skruv som undertecknad fipplade upp med ett gaffelskaft. Jag skulle tippa på att det handlar om att inga beståndsdelar av grunkan får rassla under spelandet då det vore förödande för helhetsintrycket.

En av farhågorna med Circle Pad Pro var att axelknapparna bara skulle trycka in de redan existerande axelknapparna på konsolen. Så fungerar det inte alls. Istället har Nintendo använt sig av infraröd teknik för att snabbt och precist synkronisera rörelserna mellan konsol och tillbehör.

Detta är en annons:
Vi hårdtestar Circle Pad Pro
Circle Pad Pro ser inte särskilt vacker ut för världen. Ännu värre lär det bli om du inte har en svart 3DS.

Det har inte lagts någon särskild möda på ergonomi. Gummifästen saknas exempelvis helt och hållet vilket gör den plastiga ytan aningen halkig under svettiga spelsessioner. Å andra sidan känns det betydligt skönare att spela med Circle Pad Pro som trots allt är formad efter mänskliga händer snarare än 3DS som ju, om vi ska vara gravallvarliga för ett ögonblick, mest är kantig och lite för liten.

Med alla dessa beståndsdelar i åtanke förblir jag tudelad kring hårdvaran. Den må ge mina bärbara spel kontrollmöjligheter som 3DS inte mäktar med i sitt grundutförande, men 399 kronor är ett saftigt pris för en extra styrspak och två axelknappar som enligt all logik borde ha funnits med i grunddesignen. Dessutom blir konsolens portabilitet sämre.

Om du bör hålla i slantarna och vänta på Nintendo 3DS Lite? Jag vet faktiskt inte. Resident Evil: Revelations, Metal Gear Solid: Snake Eater 3D och Kid Icarus: Uprising ser alla extra saftiga ut med Circle Pad Pro och någon uppdaterad version av 3DS har inte ens utannonserats än. Där har du dem i alla fall, för- och nackdelarna med Circle Pad Pro. Svart på vitt. Tänker du köpa Nintendos kompletterande hårdvara?



Loading next content