Svenska
Gamereactor
artiklar
Command & Conquer

Vi pratar med Bioware

Gamereactors chefredaktör tog ett snack med nyblivna Bioware-medarbetaren och strategilegenden Jon Van Caneghem om kommande Command & Conquer Generals 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor tog ett snack med producenten för kommande Generals 2, Jon Van Caneghem. Jon är lite av en legend inom strategigenren och har tidigare arbetat med bland annat Heroes of Might and Magic-serien.

Hur ser din relation med Command & Conquer-serien ut och vad anser Bioware om spelserien rent allmänt?
- Jag är ett enormt stort fan av spelserien och vi är såklart mycket väl medvetna om att Command & Conquer är en av de största och mest omtyckta spelföljetongerna genom alla tider. Vi är givetvis väldigt glada över möjligheten att få arbeta med ett av de bästa spelen i strategigenren.

Vad var bäst i Command & Conquer: Generals enligt dig?
- Generals var ju det första spelet i serien som byggdes helt i 3D och spelet tog helt klart vara på de nya möjligheterna. Generals tillförde en extra dimension, det innehöll snygg grafik och en väldigt välgjord asymmetrisk balans mellan de olika fraktionerna. Enligt mig satte Generals en ny standard för hela genren.

Command & Conquer
Detta är en annons:

Varför kommer Generals 2 inte att släppas till Playstation 3 och Xbox 360?
- Ett av våra mål med Generals 2 är att återigen etablera Command & Conquer som strategigenrens absolut främsta spelserie. För att kunna lyckas med detta kände vi att vi var tvungna att gå tillbaka till rötterna, och valde därför att utveckla ett PC-exklusivt spel. Teamet är väldigt exalterade över att endast arbeta med en plattform. Detta gör att vi kommer att kunna uppfinna och polera på spelets kvalitet mer än om vi skulle göra flera versioner till flera olika plattformar.

Hur har det varit att arbeta med Frostbite 2-motorn, utvecklad av svenska Dice?
- Låt mig säga såhär: Frostbite 2 är den främsta grafikteknologin som finns att tillgå i spelindustrin just nu. Tack vare detta finns det mängder av saker som vi kommer att kunna göra i Generals 2 som vi längtar efter att få visa upp. Den mängd förstörelse som spelet kommer att innehålla har vi såklart Frostbite 2 att tacka för, liksom kvaliteten på våra ingame-renderade mellansekvenser och själva detaljrikedomen i spelvärlden, rent allmänt.

Command & Conquer

Vilken är den enskilt största utmaningen med att som studio kasta sig in i en spelgenre ni tidigare aldrig arbetat med?
- Vi tittar på varje spel vi utvecklar som en utmaning. Och vi älskar utmaningar. Vi vill alltid att vårt nya spel ska vara bättre än vårt förra och vi är just nu enormt fokuserade på att göra Generals 2 till det bästa spelet vi överhuvudtaget kan. Vi har givetvis granskat, spelat och studerat våra främsta konkurrenter inom strategigenren och vi är medvetna om inom vilka områden vi måste vara innovativa.

Detta är en annons:

Vad kommer att skilja Generals 2 från de största konkurrenterna i genren?
- En av de viktigaste punkterna för oss i utvecklingen av det här spelet är att vara medvetna om vad som gjorde de gamla Command & Conquer-spelen till klassiska strategispel. De var enkla att lära sig - svåra att bemästra. Något som vi givetvis avser att överföra på Generals 2. Vi kommer att bjuda på en spännande och engagerande story, nya multiplayermöjligheter, god variation och allt detta tillsammans med branschens främsta grafik tack vare Frostbite 2.

Relaterade texter

EA lägger ned Command & Conquer

EA lägger ned Command & Conquer

NYHET. Skrivet av Tobias Garsten

Utvecklingen av nästa del i Command & Conquer-serien har upphört, enligt ett uttalande på spelets officiella hemsida. Titeln, som skulle släppas någon gång under kommande...

4
Ny information om Command & Conquer

Ny information om Command & Conquer

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Under Electronic Arts presskonferens på Gamescom fick vi nytt material bekräftat för Command & Conquer. Det är ett realtidsstrategispel som är gratis att spela och är...



Loading next content