Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

De kvinnliga spelhjältarna invaderar

Kvinnor har i spel allt för ofta stått i skuggan medan männen stoltserat med den ena förmågan värre än den andra. Det är numer ett minne blått.

Vad har Snövit, Aristocats och klassiska Rapunzel alla gemensamt? Vad har Princessan och Grodan, Modig och Aliens alla gemensamt? Hur skiljer sig dessa från varandra? Jo, i såväl Disneys Snövit som Aristocats och Bröderna Grimms saga har åtminstone en kvinna huvudrollen. Men den stereotypiska bilden av henne kvarstår - en kvinna i nöd som måste räddas av en enligt tradition en modig prins. Kvinnorna är passiva och bara väntar på den dagen då prinsens vita springare dyker upp.

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
Rosa, gul frisyr och kidnappas en gång i veckan enligt säkra källor, Prinsessan Peach i ett nötskal.

I Princessan och Grodan, Modig och Aliens är det fortfarande kvinnor som har huvudrollen men dessa är, till skillnad från de första exemplen, inte lika passiva. I Prinsessan och Grodan gör en ung kvinna ett aktivt val för att nå dit hon vill och istället för att vänta på någon som kan hjälpa henne att nå sin dröm börjar hon arbeta hårt för den själv. I Modig är det en prinsessa som går emot alla förutfattade meningar om hur en prinsessa ska bete sig. Bland annat genom att själv ge sig ut på jakt efter ett botemedel efter det att hennes mamma förvandlats till en björn. I Aliens har vi Ripley som i korta ord visar att en kvinna kan vara minst lika företagsam och framåt som en man.

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
"Att hjälpa vackra damer i nöd är liksom min specialitet." Jo, jo...

I spel har det varit ungefär samma ton. Män har haft huvudrollen medan kvinnorna visserligen funnits, men som New York Times beskriver det, ofta varit "generally damsels, princesses or sex objects, not heroes.". Prinsessan Peach från Super Mario-serien är ett exempel på hur kvinnan framställdes i spelens barndom. Liten, söt och oskyldig. Men då hon kidnappades av Browser (vilket ironiskt beskrivits som en gång i veckan) blir det upp till Mario (en man) att rädda henne. Ett exempel på en klassisk Rapunzel-historia. Dead Or Alive-serien känner nog de flesta till, och även fast den handlar om något så enkelt och trivialt som Volley Boll-spel så har diskussionerna till största delen berört framställningen av karaktärerna, snarare än sporten. Bara framställningen säger en del, kroppsliga proportioner verkar inte vara Team Ninjas starkaste sida. Inte heller valet av funktioner då det i Dead Or Alive till Nintendo 3DS gick att, med hjälp av maskinens skakfunktion, få behaget att skumpa. Man framställer helt enkelt kvinnan som sexobjekt.

I underläge och framställda som sexobjekt (Assassin's Creed IV: Black Flag introducerade på allvar kvinnliga lönnmördare, men bestämde sig för att köra lagom täckande kläder) är vad många kvinnor i spel porträtterats som. Det funnits som tur är undantag, (Samus Aran from Metroid Prime-serien exempelvis) men tyvärr har det varit just undantaget snarare än regeln. Nu verkar det dock förändring skönjas och det är med besked.

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
Ridley Scotts rymd-skräckis gör upp med förutfattade meningar.

Anledningen är till stor del sociala medier, tror speljournalisten och författaren Sam Maggs (som bland annat skrivit boken "The Fangirl's Guide to the Galaxy"). Hon fortsätter med tesen om att Internet har gett nya forum där "our voices can be heared". Och tack vare det så blir det allt svårare för spelutvecklare att ignorera det faktum att drygt hälften av deras kunder kräver bättre representation i spelen.

Ser man också till de hot som spelkritikern Anita Sarkeesian nyligen fått ta emot för sitt jobb med att visa på hur just den typiska synen på kvinnan i spel, inser man hur vrickad situationen faktiskt håller på att bli. Det är 2000-talet och att behålla den klassiska synen på kvinnan och mannen i spel blir mindre och mindre uppskattat för varje dag som går. Filmer har som jag pratade om i början redan börjat ta fasta på det här och blanda om rollerna medan spel är på väg att göra samma sak.

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
Anita Sarkeesian har fått ställa in föreläsningar om synen på kvinnor i spel, på grund av dödshot.

Lara Croft är ett exempel som, när hon dök upp i Tomb Radier 1996 bröt ny mark i spelvärlden, men som när det kom till kroppsliga proportioner inte var den mest realistiska, om man säger så. Men bortsett från det handlade spelet om en stark kvinna som löste problem och sparkade ordentligt med rumpa. Det samma gällde Mirror's Edge från 2008 - vi fick följa Faith, en ensam men bestämd kvinna som i ett hårt kontrollerad dystopi transporterade information.

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
Mirror's Edge var inte bara hysteriskt häftigt och läckert designat, utan hade även en stark kvinna i huvudrollen.

Spelet bjöd oss likt Tomb Raider på en huvudperson som inte bara var stark i ordets rätta bemärkelse utan som också tog tag i sina egna problem. Mirror's Edge har fått beröm för att Faith inte bara utmanade kvinnans roll i spel utan också för att hon inte nålades upp som ett rent sexobjekt. Uppföljaren, Mirror's Edge Catalyst, släpps om allt går rätt till i maj i år och då kommer vi åter igen få jogga tillsammans med henne längst med hustaken. När New York Times frågade Sara Jansson, spelets producent, om Faith svarade hon:

""To me the thing that makes Faith the most unique is she's not a superhero; she's a very human character,". "She is not a predestined hero; she's just doing what she thinks is right."

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
Lara Croft är en karaktär som "moderniserats" på senare tid.

Om man går tillbaka till Tomb Raider, men ser till re-booten som släpptes 2013, ser vi en mycket mer realistisk Lara. I Rise of the Tomb Raider som släpptes till Xbox One i höstas (och är på väg till både PC och Playstation 4), fortsätter studion Crystal Dynamics att sträva efter målet att fokusera på en seriös äventyrare snarare än en pin-up-variant av Indiana Jones. Man har även gett Lara flera skickligheter som hon använder i sitt arbete - flera språk samt kunskap om dechiffrering av uråldriga målningar för att nämna några. Detta ser i alla fall vi på Gamerector som lite av ett svar på det som Sam Maggs kommenterade på vad gällde publikens önskan om jämnare fördelning. Att man balanserar mer. Noah Hughes, creative director hos Crystal Dynamics, hade följande att säga om Laras förändring:

"That's the most exciting thing. This time there is even more opportunity to celebrate her brilliance."

Ta det och lägg ihop med Joseph Statens (Lead Writer hos Microsoft Studios och som jobbar på det kommande Recore) uttalande om kvinnliga hjältar i förhållande till manliga:

"The male gender does not have the monopoly on heroism. Joule is emblematic of this conviction, and we hope she's a character who stands strong and stands out in a market filled with male heroes."

De kvinnliga spelhjältarna invaderar
I Assassin's Creed Syndicate kan du spela som antingen Mr., eller Ms. Frye.

Ett sista exempel är Assassin's Creed: Syndicate. Du som spelare får antingen styra Jacob Frye eller Evie Frye, tvillingpar som kämpar mot tempelriddarna i industriella revolutionens London. Evie är sin brors motsvarighet och föredrar planering och smyg framför förhastade slutsatser och öppet bråk. Du har till en början möjlighet att spela som Evie men trots att hennes personlighetsdrag skiljer sig något från hennes brors är hon rent spelmässigt lika kapabel till handgemäng om det är något du som spelare hellre önskar. Ypperligt exempel på att en kvinna kan utföra exakt samma saker som en man.

Ubisoft själva har kommenterat Evies roll i spelet och menar att hon inte skapades som ett svar på kritiken utan att "From the inception of the Assassin's Creed Syndicate story, Evie has been part of the process.". En kan ju spekulera i att om det inte vore för situationen i dag kanske hon funnits med, men resonemanget varit annorlunda. Men som sagt, det är upp till betraktaren.

Sen är det snudd på kriminellt att inte ta upp The Last of Us i den här diskussionen, där den hårdhudade Ellie gjorde allt från att använda ett vapen till att både försvara både sig själv och Joel samt ta hand om honom under en passage. Två flugor i en smäll, göra upp med kvinnans roll samtidigt som man berör det faktum att ålder ibland inte spelar någon roll.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Den klassiska bilden av mannen och kvinnan i spel börjar suddas ut, utan att för den delen gå överstyr. Man vänder inte helt på myntet men sakta men säkert visar att kvinnor mycket väl kan vara exakt lika starka, modiga och lika macho som den klassiske, manlige actionhjälten. Precis som man i filmer börjat ta fasta på. Eftersom det, när allt kommer omkring, inte direkt att ignorera runt 50 % av sin publik när det kommer till önskemål. I alla fall inte i längden.



Loading next content