Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
Call of Duty: Modern Warfare 3

Vi talar med Infinity Ward

Modern Warfare 3 närmar sig med stormsteg och ser ut att sälja som smör i solsken. Elfving och Steinholtz testade spelet och fick bevittna en märklig armhävningstävling arrangerad av Infinity Ward...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Hejsan Robert! Idag har vi fått spela Survival-läget i Modern Warfare 3. Vad är viktigt när man designar ett våg-baserat spelläge av den typen?
- För oss var det att bibehålla den klassiska Modern Warfare-stilen och känslan. Modern Warfare handlar om infanteribaserad krigsföring, så vi frågade oss: hur överför vi det till ett sånt här spelläge? Med perks och killstreaks, och så vidare.

- Ni kan i alla fall vänta er massor av variation i Survival. Varje fiende har helt olika taktiker; vissa knuffar in dig i försvar, andra drar dig ut därifrån. Du har kamikaze-enheter, du har de som håller sig på avstånd, du har hundar, du har juggernauts.

- Det blir oändligt många vågor, och förmågorna ökar hela tiden. 38 är det högsta någon har nått till hitills, men det lär krossas fort när spelet släpps.

Call of Duty: Modern Warfare 3
Infinity Wards Robert Bowling, glad över att hans Modern Warfare 3 snart når handeln.

Har ni varit tvungna att förändra den artificiella intelligensen inför Survival något?
- Absolut, den har tweakats rejält. Nu måste fienderna kunna använda hela omgivningen, och inte bara följa scriptade waypoints som i kampanjen. Vi har jobbat mycket hårt med logiken hos A.I.-figurerna, mycket eftersom det finns så många fiender med olika stil.

Attityden till Modern Warfare-serien har förändrats en aning. efter det första i serien var folk väldigt taggade, och nu när ni gör den största spelserien i världen knarras det mer. Hur känns det?
- Vi var på många sätt en underdog när Call of Duty 4: Modern Warfare släpptes, och alla hejade på oss. Nu är vi störst och attityderna har som ni säger ändrats. Men vi är ärliga med att vi vill vara ett stort spel, som tilltalar många. Det är en unik utmaning; inte många utvecklare måste glädja 13 miljoner användare på ett enskilt spel.

Call of Duty: Modern Warfare 3
En glad lirare som visar upp det Horde-liknande Survival-läget i Modern Warfare 3.

Hur stressigt är det egentligen att jobba med en sådan här blockbuster, som ni vet kommer att sälja oerhört bra ?
- Det är mer roligt och förväntansfullt, just nu är vi mest nyfikna på spelarnas och pressens reaktioner på spelet. Vi bekymrar oss inte jättemycket på säljsiffror, utan vårt mål är att göra ett bättre spel än det sista. Det finns alltid förbättringar att göra.

Vad kan ni bli bättre på då?
- Spec Ops och onlinespel är ett exempel, vi vill verkligen ta det till nästa nivå i Modern Warfare 3. Bara en sådan sak som att lägga till matchmaking ändrar hela upplevelsen. Eftersom vi har så oerhört många spelare har vi lärt oss enormt mycket från feedbacken. Balans i luftunderstöd och explosioner på banan är också en sak vi förbättrat.

Vad fick vi se från kampanjen idag?
- Först visade vi Mind the Gap, som utspelar sig rätt tidigt i spelet. Brittiska SAS i London. En jakt genom tunnelbanan i London. Detta utgör starten av den europeiska kampanjdelen.

- Den andra delen utspelar sig i Paris, och uppdraget heter Iron Lady. Här är du en del av en enhet som ger understöd från luften, för att hjälpa till att få ut Delta Force på marken. Här gör vi övergångar mellan luft- och markuppdrag, så du får spela på båda ställen. Det är första gången vi låter spelaren växla läge på det sättet, i samma nivå. En rätt cool effekt.

Call of Duty: Modern Warfare 3
Bowling har nått slutet av en våg fiender i Survival-läget och funderar på att arrangera en armhävningstävling. Vilket också kom att ske.

Modern Warfare-spelen har varit som att spela en film, på gott och ont. Är det något ni tänker ändra på, att kanske göra banorna större och upplevelsen mindre linjär?
- Vi tycker att vi har en fin balans där, men vi vill verkligen göra en filmisk upplevelse. Det ska vara en "thrill ride" genom hela kampanjen. Men vi har även banorna i Spec Ops som kompletterar detta; där vi öppnar upp mer och ger dig fler alternativ till hur du angriper en uppgift. Hade vi designat dem likadant i kampanjen hade det stört rytmen.

Så hur ska ni utvecklare fira lanseringen?
- Vid midnatt vid lansering sätter jag mig ner och spelar, haha. En lång stund, tills någon sparkar bort mig. De första veckorna lär se ut så, men sedan tar vi hela teamet till Las Vegas för att fira ordentligt!

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Men... vem har makt att kasta bort dig från att spela ditt eget spel?
- Hmm... Folk som vill använda teven!

Relaterade texter

Polisen stormade studion Robotoki

Polisen stormade studion Robotoki

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Minns ni Robert Bowling, mannen som jobbade för Infinity Ward på Modern Warfare-serien och lämnade företaget för att starta egen studio? Hans företag heter Robotoki och...



Loading next content