Svenska
Gamereactor
artiklar

PS Vita: Vi klämmer på framtiden

På ett event i London har Gamereactor äntligen fått klämma och dregla lite på PS Vita, Sonys nästkommande bärbara konsol. Vi rapporterar om hur konsolen, knapparna, skärmen och gyron känns i en maffig artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Säga vad man vill om Sony. När konkurrenterna satsar allt på en specifik teknologisk landvinning (3D, touchscreen, online...) så anser Sony att det bara är en halvhjärtad approach.

I stället lägger de allt krut på allting, och trycker in varenda grej på marknaden (och några egna) i den tunna Playstation Vita (PSV). Vi har till slut fått känna på konsolen i samband med Sonys pre-E3-event, och utöver själva spelen har vi fått en känsla för själva konsolen. Här är våra intryck.

Utseende
Att titta på PSV är att bli överväldigad. Att hålla i en är att bli helt förtjust. De enheter som Sony ställt ut är bara prototyper för utvecklarna, och har inte den finish vi kan vänta oss i de färdiga produkterna. Den vetskapen gör upplevelsen dock inte mindre häftig.

Att bedöma vikt är lite svårt på grund av alla kablar som tynger ned maskinen, men den känns aningen tyngre än en 3DS. Det känns ungefär som när man rörde i en Iphone för första gången. Men det är stor skillnad mellan en Ipod från första generationen och en Iphone 4, och det är dessa tillägg som verkligen säljer hårdvaran här.

Detta är en annons:

Spakarna
Först har vi den andra analoga spaken. Det är en enkel detalj, men nu känns Sonys bärbara äntligen rätt, och ens händer lägger sig naturligt över de två spakarna. I stället för den platta tingesten till första PSP har vi nu två utstickande spakar där topparna är mer konvexa än platta, vilket leder till att tummarna lägger sig naturligt kring kanterna. Vi hade hellre haft våra tummetottar vilandes i en len, konkav skål, men vi antar att man vill härma Dual Shock-kontrollen i detta fall.

PS Vita: Vi klämmer på framtiden

Spakarna känns inte lika robusta som sina konsolmotsvarigheter, snarare oroande tunna, som om de skulle gå av om man tummade för hårt. Vi kommer definitivt att undersöka detta i framtida PSV-designer för att se om de blir bättre förstärkta, eller om detta bara är något vi inte är vana med (som när vi petade galet försiktigt på våra första Nintendo DS-skärmar).

Främre touch-skärmen
Femtumsskärmen är en mycket vacker sak, och lär göra din Iphone avundsjuk. Spel som Uncharted fullkomligen exploderar på skärmen i en vacker mix av ljuva färger. Reality Fighters, som använder den bakre kameran för att projicera virtuella kombattanter på vad du nu pekar den mot, pumpar ut en bild med fina detaljer, utan massa sudd som du får på mindre kameramobiler.

Detta är en annons:
PS Vita: Vi klämmer på framtiden

Vad gäller den touch-baserade responsen beror exaktheten väldigt mycket på hur utvecklarna programmerat spelen. På vår första spelstund (med ett spel vi inte får nämna titeln på än) noterade vi en ganska stor fördröjning, något som inte fanns i andra spel. Att gnugga på ett stenblock i Uncharted fungerade väldigt exakt och utan problem. De som är vana med exakthet i till exempel Apples touch-produkter behöver alltså inte bli besvikna.

Bakre touch-skärmen
Hade vi inte vetat att den bakre touchplattan fanns hade vi faktiskt kunna missa den helt. Av nån anledning trodde vi att den skulle ha en gummiyta. I stället fick vi en len yta med små, inpräntade och silverglänsande symboler. Det tar verkligen ett tag att vänja sig med, både i design och i användning.

PS Vita: Vi klämmer på framtiden

Man måste vänja sig med att lokalisera var fingrarna är i förhållande till skärmen, men å andra sidan är det fascinerande att se skärmen sträckas ut efter hur du rör fingrarna. Touchplattan har olika användningsområden, ibland bara gimmickartade och ibland helt centrala för spelupplevelsen. Du kan till exempel leka med bakgrunden i Wipeouts titelskärm och "trycka fram" mönster (bildgoogla Pin Art så förstår du). I ett spel som Little Deviants används kontrollmetoden för att manipulera marken, så att bollar rullar rätt.

Vi märkte att vi var tvungna att justera konsolen för att få den att kännas bekväm i vissa titlar. Nämnda Little Deviants hade till exempel ett minispel där du ska dutta på skärmen, för att i spelet markera ett rutnät med nio lådor. Med lite rutin inser man att man måste dra fingret över touchplattan och sedan peta på skärmen, men när vi skulle röra rutan i mitten av den övre kolumnen var vi tvungna att byta grepp på ett otympligt sätt, med en hand. Vi får se hur PSV fungerar för folk med mindre händer.

Actionknapparna

PS Vita: Vi klämmer på framtiden

De fyra actionknapparna på PSV ligger i en liten grop, precis som styrkorset gör. Detta gör att att din tumme mest rör "spetsen" av varje knapp, och inte hela härligheten. Detta funkar dock riktigt bra, och du kan känna vilken knapp du befinner dig på, tack vare vinkel och riktning på dessa toppar. Inom några minuter känns det helt naturligt att använda. En trevlig, om än subtil, nydesign.

Namn, pris och releasedatum
Allt det som står i rubriken kommer vi att få reda på "senare", men ryktet säger åtminstone att det slutgiltiga namnet på det vi kallat PSV kommer att avslöjas på E3. PSV har använts flitigt av spelpressen, men det är stor skillnad på denna konsol och föregångaren. Därför kan namnet bli något annat, för att slippa gå i 3DS-fällan. Så vi gissar på ett helt nytt namn. För detta är en väldigt imponerande maskin, som tydligen riktar in sig mer på Ipad-marknaden, och som kommer att få 3DS att se klumpig ut i jämförelse.

Sony kommer och kan inte sätta samma pris på PSV som på PS3. Men vi kan vänta oss en saftig prislapp då detta är en mångsidig maskin, helt i linje med Sonys "It only does everything"-filosofi. Nintendo trimmade kostnaden för Nintendo 3DS, vilket resulterade i viss negativ kritik från press och fans. Om Sony lyckas sälja PSV för under 3000 kronor (vilket är osannolikt) kommer det att stjäla showen från Nintendo. Vi gissar på att priset kanske inte avslöjas på E3, men i ett senare event kring september.

Sammanfattningsvis så imponerar PSV . Genom att kombinera många olika funktioner erbjuder Sony en mångsidighet som inte återfinns hos andra företag eller produkter. Vi har varit tveksamma till PSP på grund av brist av utvecklarstöd och en malplacerad position på marknaden. Men om PSP var halvhjärtad så är PSV något som kommer ta oss med storm. Det är en konsol som verkar ha hittat sin plats, och om priset blir överkomligt så bör Apple och Nintendo vara riktigt rädda.



Loading next content