Svenska
Gamereactor
artiklar
Dragon Age II

Dragon Age II svidar om

Den visuella stilen i Dragon Age 2 har förändrats kraftigt jämfört med ettan. Gamereactor fick en pratstund med uppföljarens art director Matthew Goldman som berättade om mer mänskliga monster och en lagom mängd blod...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Gamereactor: Som Art Director för Dragon Age 2 så har du förstås haft mycket att göra med den nya, visuella stilen. Vad var det med det första spelets look som fick dig att välja en ny, mer stiliserad design?

Matthew Goldman: Det fanns en del anledningar. En var att stilen inte var särskilt karaktäristisk i jämförelse med konkurrenternas, den var ganska generisk. Du hade inte kunnat peka ut Dragon Age i en line-up, så det var något vi motiverades av. Utöver detta matchade inte vår artwork och dess filosofi med designen. En viktig sak i handlingen är att folk inte är felfria, så jag ville att teamet skulle titta på traditionen med fabler och "memento mori", konst som påminner oss om döden. I spelet orsakas The Blight (tillfället då Darkspawn når Thedas yta) av människornas synder, men det framgår inte riktigt. Den tredje anledningen var att Dragon Ages artwork inte var konsekvent, då det inte hade något underliggande tema. Så de sakerna var de tre grundläggande sakerna vi försökte fixa genom att ändra den konstnärliga inriktningen.

Dragon Age II

Vad gäller karaktärsdesign, hade du några favoriter i Origins? Och har du några favoriter i Dragon Age 2?

- Min och många människors åsikt är att den mest lyckade karaktärsdesignen i Origins var Morrigans, helt enkelt på grund av hur unik hon ser ut. Hennes look och manus bidrog verkligen till att skapa en välavvägd närvaro i spelet. Så med henne som grund har vi designat alla följeslagare, gett dem unika utessenden som speglar vad som händer i deras story. De uppgraderas efter händelser i storyn i stället för att bara bära en slumpmässig hög prylar som du fixat ihop. Så i och med hur vi personifierar karaktärerna med designen så skulle jag säga att jag gillar Dragon Age 2:s karaktärer betydligt mer. Hur de ser ut, hur de finns i storyn blir vettigt - de behåller en mycket mer diskret och intressant personlighet.

Hurlocks ser att ha förändrats också denna gång. De har ett mer människoliknande utseende än de monsterliknande versionerna i Origins. Hur kom det sig att ni ändrade dem?

- Ja, det är ett bra exempel på hur individuell artwork var rätt okej, men överlag verkade inte de olika klasserna av Darkspawn vara påverkade av samma mutagen. Så en Hurlock kommer från en människa, en Gunlock kommer från en dvärg och och en Ogre kommer från en Qunari. Så en Hurlock är en humanoid men ser inte riktigt ut som en människa, och ser ut lite som rutten ost. Så vi ville göra hela armén mer konsekvent, så att det är en mer sammanhängande enhet. Illustrera faktumet att de förvandlats från något till en fruktansvärd best, i stället för att bara vara ett monster som kommer från ingenstans.

Dragon Age II

Efter att Dragon Age: Origins färdigställdes, hade ni redan en idé om i vilken riktning ni ville ta spelserien vad gäller art direction? Eller gjorde ni efterforskningar och brainstormade fram ett beslut?

- Jag är en konst- och konsthistoriestudent, så det är något jag läser regelbundet om. Vi har förmånen att ha en grupp extremt talangfulla concept artists. Spelar man genom det första spelet så kan man se glappet mellan det visuella och vad storyn handlade om. Så det första steget är att spika vad storyn går ut på, vilket är det nämnda "människor har brister", vilket är det centrala temat i spelvärlden. Utifrån det kan vi titta på passande saker och välja något som ser coolt ut.

- Knepet är inte att få något att se coolt ut, du kan få vad som helst att se bra ut. Knepet är att välja något som är passande och sedan hålla sig till det och inte göra utsvävningar. Jag är bekant med de saker som vi till slut bestämde oss att använda som bas för vår konstnärliga inriktning. Men att ta de sakerna och göra dem till Dragon Age, i stället för att bara slaviskt använda dem som de är, vilket är en väldigt lång process som tar hela teamet lång tid att verkligen få till.

Dragon Age II

Har du några favoritspel vad gäller visuell stil? Några team som du tycker har gjort ett fantastiskt jobb med att få till looken på ett spel?

- Absolut, en av anledningarna till att vi valde en ny inriktning var att ta upp kampen med spel som verkligen är fantastiska, som Mass Effect, Gears of War, Bioshock och The Witcher - spel som inte nödvändigtvis tillhör samma genre, men som ser riktigt bra ut. Det finns många spel där ute som ser strålande ut, och det är inte möjligt för oss att göra ett enormt, 50-timmarsspel med hundratals karaktärer och timmar av filmsekvenser i samma barocka stil som Gears of War. Hur mycket jag än älskar det spelet är det inget vi någonsin skulle göra, det är inte heller lämpligt.

Dragon Age II

Har du någonsin tid att spela några av dessa spel, eller andra, nu för tiden?

- Jag har definitivt inte lika mycket tid som förr, då jag har en familj och måste gå på hockeymatcher, eller hur? Jag spelar vanligtvis inte genom hela spelen numera, men de senaste spel jag varvade var Starcraft II, Black Ops och Mass Effect 2. Jag är ett stort fan av Civilization V och Battlefield 2 älskar jag alldeles för mycket.

Dragon Age II

Dragon Age:s värld har alltid presenterats som ett väldigt våldsamt ställe och det finns några väldigt brutala, blodiga scener i de första trailerfilmerna för Origins. Har den nya visuella stilen haft en effekt på hur ni porträtterar våld och action i spelet?

- Tja, jag vill inte sälja in förändringen från Origins allt för mycket, det var många attraktiva saker på gång i det spelet och actiondelarna var definitivt en av dem. Våra ledord är "grim, bloody, sexy". För det blodiga ville jag försäkra mig om att vi inte blev sadistiska, så det är mest väldigt överdrivet. Det finns inget i stil med att någon borrar bort någons öga eller så. Det är mer som Conan, inte Saw eller Hostel. Det ska mer illustrera hur mäktig du är och ge en känsla av dödlighet och en brutal värld.

Dragon Age II
Dragon Age II
Dragon Age II

Relaterade texter

Dragon Age IIScore

Dragon Age II

RECENSION. Skrivet av Viktor Eriksson

Biowares mörka fantasyvärld har äntligen återvänt. Med svärdet på ryggen immigrerade Viktor till The Free Marches för att leva det stora äventyret, slåss mot onda makter och skriva sin recension



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy