Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
Donkey Kong Country Returns

Vi spelar Donkey Kongs återkomst

Daniel Steinholtz har testat den efterlängtade uppföljaren till Donkey Kong Country 3 på Gamex-mässan. Redaktionens största Donkey Kong-fan berättar om sina första intryck av plattformsspelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är trångt. Det är stimmigt. Det är Sveriges första spelmässa: Gamex i Kista, Stockholm. Ambitiösa montrar avlöser varandra. Dance Central bjuder in till hoppa och skutta på ett fräscht dansgolv. Gran Turismo 5 är närvarande med hela kittet inkluderat; förarstol, ratt, pedaler och 3D-glasögon. Snötäckta landskap i Killzone 3 hägrar. Men jag filtrerar fram vag, ljuv djungelmusik någonstans ur stimmet.

Mina benmuskler aktiveras och styr mig per automatik mot de rytmiska tonerna. Jag skymtar palmblad, trätunnor och bananer. Får tunnelseende. Omvärlden suddas ut. Svimmar en millisekund, för att sedan vakna upp tokfokuserad, med blicken fixerad mot en särskild del av mässhallen. En av mina absoluta favoritspelserier Donkey Kong Country är tillbaka och äntligen står jag här, vid Nintendos retrodoftande monter. Uppspelt som ett gossebarn hög på socker. Nu ska det spelas.

Men först: vänta i kö. Gamex är öppen för allmänheten och alla vill förstås testa på. Just Donkey Kong Country Returns lockar många. Åldrarna varierar. Alla från småflickor på sju bast till nostalgivittrande, skäggiga 30-åringar väntar ivrigt på sin tur. I väntan på min stund i djungeln passar jag på att posera med en tyggorilla bredvid en trätunna märkt "DK", så att redaktör Elfving kan knäppa en bild. Barnsligt exalterad greppar jag ett redigt tag om gorillans huvud. Plopp! Huvudet trillar av. Lite för redigt grepp tydligen. Jag hinner knappt inse att jag just dekapiterat Donkeys avbild innan det är dags - jag slänger iväg huvudet tvärs över mässgolvet med ett glatt tjut och greppar handkontrollen.

Kommande minuter upplever jag ett mycket hjärtligt återseende. Det är 14 år sedan Donkey Kong Country 3 släpptes till Super Nintendo och likt New Super Mario Bros. Wii känns Donkey Kong Country Returns som en framåtsträvande hyllning till det förflutna.

Första nivån jag prövar heter Jungle Hijinx, vilket är samma namn som på första nivån i Rares debuttitel med apan. Redan här ser vi utvecklaren Retros första hyllning till föregångarna. Och det fortsätter hejdlöst. Donkey hoppar ut ur sin trähydda och i bakgrunden bevittnar vi hur Kong-klanens Banana Hoard stjäls ännu en gång. Här dyker också första nytänket upp. Det är inte den ikoniske King K. Rool och hans Kremlings som är bovarna i dramat denna gång. Det är istället ett gäng onda Tikis som har förslavat skogens djur med trollkonst.

Donkey Kong Country Returns

Just det här bytet har upprört många fans på förhand. Kremlings har liksom varit en självklar del i Donkey Kong-spelen till både Super Nintendo och Nintendo 64. Men andas. Ta det lugnt. Chilla, som kidsen säger. Det är inget att haka upp sig på. Retros fiendefauna som bland annat består av sura papegojor, hungriga hajar och svävande bongotrummor är faktiskt riktigt gemytlig. Och vi har knappast sett allt ännu - Retro kan säkert komma med några sköna överraskningar.

Men det viktiga är ju trots allt spelbarheten. Hur känns den? Hur roligt är det att hänga med Kongarna igen? Det korta svaret är att det känns apbra, om ni ursäktar den dåliga ordvitsen. Den långa motiveringen kommer om ni läser vidare.

För det första är det vi fått se av designen strålande, både i nivåstruktur och grafik. Likt föregångarna är spelet en sidscrollande plattformshoppare, som nyttjar de möjligheter dagens teknik öppnar upp. Miljöerna är dynamiska, vilket bland annat betyder att vi inte bara kan navigera oss i sidled utan även i djupled vid vissa tillfällen, för att sedan fortsätta spela i nivåns bakgrund. Ett exempel på denna dynamik är när jag i Jungle Hijinx får Donkey att interagera med en stor metallmojäng genom att banka skiten ur den. I takt med att metallmojängen trycks längre ned mot backen så reser sig ett tempel med plattformar i bakgrunden. En kanontunna dyker upp som jag hoppar in i, och med en knall skjuts Donkey iväg till det nytillkomna templet.

Spritt runt omkring i nivåerna finns massor med saker som stryker nostalgikern inom mig medhårs. Bananer finns det såklart massor av att plocka. Röda ballonger för extraliv. K-O-N-G-bokstäver. Bonusbanor och kanontunnor. Tillkommer gör ett antal gömda pusselbitar för varje nivå. Dessa är ofta undanstoppade på rätt kluriga ställen, så för att hitta alla krävs en hel del utforskning.

På Gamex fanns fyra olika nivåer tillgängliga, och alla skiljde sig nämnvärt i struktur och miljö. Förutom redan nämnda djungelbana fanns även en fartfylld gruvnivå, en där jag hoppar mellan bryggor och lyftkranar över vatten med högkoncentrat av hajar, samt en bossfight. Gemensamma nämnare är lyckligtvis en ohyggligt trevlig grafik, bandesign skapad med fingertoppskänsla och en välbalanserad svårighetsgrad.

Donkey Kong Country Returns

Till sin hjälp har Donkey med sig vapendragaren Diddy, primat modell mindre utrustad med röd kepa, jetpack och pickadoller som avfyrar jordnötter. Spelar man ensam hoppar Diddy upp på Donkeys rygg och man får därmed tillgång till hans speciella förmågor. Har man en soffkompis styrs varsin figur simultant ute på banan, precis som i New Super Mario Bros. Wii.

Donkey Kong Country Returns

Apornas rörelseschema är även det uppdaterat. Står man stilla och viftar med kontrollerna bankar Donkey nävarna i backen. Gör samma sak med Diddy och han skjuter jordnötter. Vifta samtidigt som du springer och du utför en kullerbytta/handvolt, som kan användas både som attack och undanflyktsrörelse. Ducka med Donkey och vifta så fyller han lungorna med luft och blåser ut (händigt när pusselbitar gömmer sig bakom sköra blommor, till exempel). Dubbeltryck på hoppknappen och Diddy aktiverar sin raketrygga. I samarbetsläget kan Donkey plocka upp Diddy på ryggen om din soffkompis behöver hjälp vid någon extra svår passage. Spelkontrollen känns habil och rättvis. Jag nämner mycket viftande, men det hålls faktiskt på en lagom nivå och plattformshoppandet innehar en skön rytm - ett särskilt flyt som bara kan vara ett tecken på omsorgsfull design.

Efter att ha varit totalt innesluten under ett antal minuter, återvänder jag till verkligheten då jag känner en växande otålighet i kön bakom mig. Så jag avrundar för den här gången, lämnar över kontrollerna och tar ett steg bakåt. Samlar tankarna. Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag med mina första intryck. Nörda ner mig totalt i fräcka animationsdetaljer, såsom hur Diddy håller i kepsen när han gör tvära helomvändningar. Men jag lämnar det så här, och konstaterar att mitt förtroende för Retro bara har växt sig starkare. De gjorde som bekant storverk med en annan klassisk Nintendo-spelserie (Metroid Prime) och Donkey Kong Country Returns bådar mycket gott. Det andas en härlig framåtanda, samtidigt som stor respekt visas till varumärkets historia.

Och det bästa? Spelet släpps snart. Den 3 december för att vara precis. Exakt hur bra apans återkomst blir läser ni såklart i vår kommande recension här på Gamereactor.se.

Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong Country Returns

Relaterade texter

Donkey Kong Country ReturnsScore

Donkey Kong Country Returns

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Nintendos hårigaste maskot återvänder i ett tvådimensionellt plattformsspel av högsta rang. Elfving har skuttat och käkat bananer - och sedan spelat Donkey Kong Country Returns!

Vi spelar Donkey Kongs återkomst

Vi spelar Donkey Kongs återkomst

ARTIKEL. Skrivet av Daniel Steinholtz

Daniel har testat den efterlängtade uppföljaren till Donkey Kong Country 3 på Gamex-mässan. Redaktionens största Donkey Kong-fan berättar om sina första intryck av plattformsspelet...



Loading next content