Svenska
Gamereactor
artiklar

Microsoft @ E3 2015

Så har Microsoft som första konsoltillverkare haft sin E3-presskonferens. Vi kollar in allt som hände, analyserar och summerar i en mastig artikel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Av de tre konsoltillverkarna är det i synnerhet Microsoft som hypat sin egen E3-presskonferens och utlovat något alldeles extra, så till den milda grad att stekheta spel som Crackdown och Quantum Break fått flyttas till Gamescom. Som brukligt de senaste åren är de först ut och vi tänkte som traditionen bjuder sammanfatta allt som hände.

HQ

Föga överraskande var det Halo 5: Guardians som fick äran att inleda Microsofts presskonferens. Det har annars senaste åren varit Call of Duty som gjort detta, men det har ryktats om att Activisions och Microsofts samarbete med tidigare DLC till Xbox kan vara på väg att ta slut. 343-chefen Bonnie Ross intog därför scenen och presenterade vad vi skulle få se.

Microsoft @ E3 2015
Halo 5: Guardians fick att inleda Microsofts presskonferens efter att Call of Duty haft den äran i åratal.
Detta är en annons:

Det var en mycket lila bana som uppenbarade sig där fyra personer samarbetar sig framåt. Någon Master Chief blev det inte tal om, utan istället fick vi se Lockes gäng, vilka som bekant utreder Master Chiefs försvinnande. Redan från första stund matas vi med imponerande grafik i 60 bilder per sekund samt för Halo-serien ovanligt rörliga och förstörbara omgivningar. De fiender vi får se påminner om de vi mötte i Halo 4 innan allt minuten efter avrundas med en enorm boss som dyker upp.

Demot tar slut där, men som Halo-fantast måste jag dock säga att jag inte blev riktigt övertygad. Halo för mig är stora och öppna världar där jag får upptäcka saker, inte springa i smala korridorer som hetsigt faller sönder. Nåväl, det är ju bara ett par minuter av ett förhoppningsvis närmare tio timmar långt äventyr. Jag tror och hoppas att det bara var en passage som inte föll mig i smaken.

Microsoft @ E3 2015
Många hade räknat med att en mindre Xbox One-modell skulle utannonseras, men något sådant såg vi inte röken av.

Studiochefen för Halo 5: Guardians, Josh Holmes, klev därefter upp på scen för att presentera spelläget Warzone, och med ens såg det roligare ut där spelare möter andra spelare och även kastar in datorkontrollerade fiender in i mixen. Kort sagt en enormt actionpackad variant som tycks lyfta fram exakt det som gör Halo så magiskt. Det lär absolut kunna bli en publikfavorit när spelet släpps sent i oktober.

Detta är en annons:

Efter Halo vankades den första världspremiären. Det visar sig att Keiji Inafune (skapare av bland annat Mega Man, Lost Planet och Dead Rising) återigen samarbetar med Microsoft, och till sin hjälp har han Retro Studios-avhoppare och utvecklaren Armature Studio. Ett otroligt vackert demo visas med en tjej och hennes robothund i ett ödsligt landskap, varpå fiender attackerar. Hunden offrar sitt liv för att rädda flickan och kvar blev en orb - en orb som sedan tycks ha en nyckelroll för spelet som heter Recore och tydligen ska släppas till våren.

HQ

Xbox-chefen Phil Spencer dyker upp på scenen och kör vanligt PR-snack om hur mycket som ska visas ("Greatest games lineup in Xbox history") samt förklarar hur Microsoft kontinuerligt arbetar med att förbättra Xbox One. Helt utan förvarning eller tidigare rykten utannonserar Spencer därefter ett exempel på detta, bakåtkompatibilitet. 100 spel ska stödjas i slutet på året och du kommer inte behöva köpa om de spel du redan äger, dessutom kommer funktioner som att ta bilder och video fungera. Bara att sätta i skivan varpå nödvändiga filer laddas hem så du kan sätta igång. Som exempel på detta får vi se Mass Effect, vilket ser ut att fungera utmärkt på en Xbox One. De som är med i Preview-programmet ska inom kort få denna funktion.

Microsoft @ E3 2015
Mass Effect användes som exempel för att visa bakåtkompatibiliteten för Xbox One.

På tur står sedan en ny Xbox One-handkontroll. Det brukar alltid släppas dyrare och värre versionen från tredjepart med macros och liknande, men nu förekommer Microsoft detta genom att släppa Elite. Den har utbytbara delar så du ska kunna få handkontrollen som du vill ha den, extra knappar och funktionalitet med mera. Det går till och med att ställa in styrspakarna efter behag.

Bethesda har redan haft sin presskonferens, men Todd Howard från företaget intar scenen hos Microsoft för att prata mer om Fallout 4. Han pratar om hur de båda företagen jobbat ihop sedan The Elder Scrolls III: Morrowind, visar Fallout 4 och avslutar med att berätta att de moddar som skapas till PC-versionen av Fallout 4 kommer att kunna föras över till Xbox One - gratis. Om detta även gäller Playstation 4 återstår att se, men det är såklart glada nyheter oavsett som plötsligt gör konsolversionerna otroligt mycket mer attraktiva.

HQ

Ett för Microsoft-fans mycket välbekant ansikte kliver därefter upp på scenen, Peter Moore. Han är där för att prata om den suveräna tjänsten EA Access. Ni vet den där man för 300 spänn om året (eller några futtiga tior i månaden) får ett stort antal titlar att ladda ner och spela utan extra kostnad. Titanfall kommer från och med denna vecka läggas till tjänsten som därmed alltså blir ännu mer prisvärd än den redan är. Och det stannar inte där, även Dragon Age: Inquisition kommer att släppas för nedladdning. Men det stannade inte där heller, för hela denna E3-vecka kommer EA Access att vara gratis för alla som har Xbox Live Guld. Så starta era Xbox One, ladda ner och spela av hjärtats lust med omedelbar verkan!

Microsoft @ E3 2015
Sugen på Dragon Age: Inquisition? Skaffa EA Access så kan du spela det, Titanfall och 12 andra EA-spel utan extra kostnad.

Moore hade mer att berätta och utannonserade sedan Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 med en första trailer. Det ser väl ut ungefär som väntat (i positiv bemärkelse) med helt vansinniga plantor och zombies, sanslösa vapen och... mech-rustningar. Detta blev för min egen del en av höjdpunkterna då föregångaren hör till de spel jag lirat mest tid sammanlagt under den nya generationen (som inte är så himla ny längre).

Forza Motorsport 6 stod härnäst på schemat och en Ford GT visads upp, med ett besök av självaste Henry Ford III och Dan Greenawalt. En trailer visas och illustrerar att vi nu kan se fram emot nattracing, enorma städer och mycket annat. Allt i 60 bilder per sekund och 1080p-upplösning. Seriöst, vad är Turn 10:s hemliga trick? Deras spel är häpnadsväckande läckra. Det kanske mest överraskande är dock att det släpps redan om tre månader. Den 17 september är det dags att rejsa igen.

HQ

Det hade ryktats innan E3 att Dark Souls 3 skulle visas upp. De flesta räknade med att det skulle ske hos Sony, men det var istället Microsoft som fick den äran. Så vitt jag vet sades dock inget om några exklusiviteter, så detta är nog ett multiformatsspel som vilket annat som helst. Den trailer som visas imponerar inte grafiskt, men jag vet ju att det är något fans av serien inte brukar bry sig om. Det släpps tidigt nästa år, och jag utgår från att vi kommer få se mer av det under resten av mässan.

Det var på E3 för två år sedan vi först fick se The Division som fortfarande inte har släppts. Nu visades det igen hos Microsoft, och nog har det tappat lite glans sedan vi såg det första gången? Det verkar hur som helst fortfarande väldigt lovande och upplägget är underbart. En exklusiv beta kommer att köras redan i år, men bara de som har Xbox One kommer få chansen att provspela eftersom Xbox Live-publiken varit Ubisofts mest trogna fans.

Microsoft @ E3 2015
Ett demo av The Division kommer köras i december, exklusivt för de som har Xbox One.

Ubisoft hade för övrigt mer att visa och körde igång Rainbow Six Siege där vi fick se en stormning av ett parkerat flygplan. Otroligt häftigt gjort och något som gav mersmak. På knagglig engelska förklarade Ubisoft-representanten också att eftersom Xbox One nu är bakåtkompatibel kommer både Rainbow Six Vegas och uppföljaren att gratis medfölja Rainbow Six: Siege till konsolen. Tre bra spel till priset av ett alltså, ingen dålig deal. Siege släpps för övrigt den 13 oktober.

Indie-spel har som bekant blivit allt viktigare på senare tid och ett segment tillägnat dessa spel stod därefter på tur. Det är en hel del lockande på gång där i synnerhet Cuphead, Tacoma, Ashen och Beyond Eyes fick mycket tid. Och visst, det är riktigt lovande spel som skänker skön variation till spelutbudet. I synnerhet sista där man bokstavligt talat spelar som blind fick mig att haja till. Rysligt läckert och det ska släppas redan nu i sommar så jag behöver inte vänta länge till på att få spela.

Microsoft @ E3 2015
Cuphead var ett av flera indie-spel som visades upp. Det ska enligt utvecklarna släppas 1936 (plus 80 år).

Microsoft låter dock via indie-bossen Chris Charla meddela att det inte är det enda spelet jag slipper vänta på, för likt Steam Early Access ska en tjänst kallad Xbox Game Preview lanseras. Det kommer alltså gå att köpa halvt färdigutvecklade spel där du som spelare sedan kommer kunna lämna feedback och forma kommande titlar efter ditt eget tycke och smak. Med tanke på hur populärt Steam Early Access blivit är det ett genidrag av Microsoft att haka på detta koncept och redan från start kommer Day Z, Elite Dangerous, The Long Dark och Sheltered att finnas tillgängliga. Ett märkligt rymdspel kallat Ion står till sist på tur innan indies får maka på sig till förmån för Lara Croft.

HQ

Rise of the Tomb Raider ser nästan löjligt snyggt ut och vi får se Lara kämpa sig fram genom en grotta, klättra på bergssidor och undkomma döden med nöd och näppe. Klassiskt äventyrande, om man så vill. Allt från effekter till ansikten är direkt makalöst välgjorda och medan den ena olyckan efter den andra drabbar henne, kämpar hon tappert vidare mot taskiga odds. En Quick Time Event dyker också upp, vilket jag gissar att det kommer vara delade meningar kring.

Rare hade lovat att visa något nytt, de fyller ju 30 år i år, och det firas med en mastig samling innehållandes 30 Rare-spel. Vi snackar allt från Banjo-Kazooie och Battletoads till Perfect Dark och RC Pro-Am. Det är kort sagt en samling med extra allt och 10 000 Achievements-poäng finns att plocka. Det släpps den 4 augusti och det spel jag kommer starta med är solklart Conker's Bad Fur Day.

Microsoft @ E3 2015
För er som saknat dem bakfulle och svärande Conker - har vi goda nyheter. Hans äventyr Bad Fur Day kommer finnas med i Rare Replay (tillsammans med 29 andra Rare-klassiker).

En känsla av besvikelse infinner sig då jag hade hoppats på ett helt nytt Rare-spel - vilket jag lyckligtvis får. För därefter drog en ny trailer igång från vad som tydligen är deras största projekt någonsin. Det verkar vara något slags piratonlinerollspel med skatter, skelett, strider till havs och vi får till och med se en arm krake tvingas ut i hajfyllt vatten efter att ha gått plankan. Sea of Thieves heter spelet som ska komma till både PC och Xbox One, men något premiärdatum avslöjas inte.

En ny Fable Legends-trailer visas innan det ör dags för Kudo Tsunoda att visa HoloLens, Microsofts svar på Virtual Reality. Innan har sätter igång med det förklarar han dock att Microsoft nu samarbetar med både Oculus och Valve VR. Ett sätt att visa att de också ha en fot med i Virtual Reality. En slags "plan B", känns det som för min del.

Microsoft @ E3 2015
HoloLens visades upp på Microsofts presskonferens. En imponerande teknik, men att prova själv är förmodligen mer underhållande än att titta på när andra gör det.

HoloLens visar som bekant augmenterad verklighet, men detta är verkligen inte något som gör sig bra på scen, trots häpnadsväckande häftiga effekter med Minecraft. Det kommer säkert bli kul när jag får testa själv, men tills vidare så förblir jag åtminstone en smula skeptisk. Jag vill nog bara ha mina vanliga spel, trots allt.

Efter de småmagiska effekterna med HoloLens vankas återigen grafiktung action. Rod Fergusson är på plats för att berätta om Gears of War och utannonserar Ultimate Editon. Det är originalet med förbättrad grafik, 60 bilder per sekund och 1080p. Den publika betan startar dessutom idag, så det går enkelt att kontrollera om det når sin potential.

HQ

Därefter visas överraskande nog Gears of War 4, ett spel som bara varit under utveckling i ett knappt år. Det ser dock redan mycket bra ut och har en ny huvudperson. Co-op tycks fortfarande stå på schemat, liksom mörker, Gnasher-brakare och osande motorsågar. Jag var hjärtligt trött på Gears of War efter trean och spelade inte Judgment när det lanserades. Men nu börjar suget komma tillbaka och även om demot inte var det roligaste (det borde nog inte ha visats riktigt ännu) så syns potentialen.

Microsoft @ E3 2015
Phil Spencer levde upp till löftena om massor av spel och ovanligt många ej läckta hemligheter.

Phil Spencer intar återigen scenen för att knyta ihop evenemanget, och jodå. Nog har Microsoft hållit vad de lovat. Det har inte varit den bästa presskonferens jag sett (de står fortfarande Sony för), men den bästa från Microsoft och en högt satt ribba att slå för konkurrenterna. Det kommer vara roligt att äga en Xbox One under kommande år, så mycket känns säkert.

Motsvarande artikel för Nintendo hittar du på denna länk.

Motsvarande artikel för Sony hittar du på denna länk.



Loading next content