Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
Epic Mickey

Vi snackar med Warren Spector

Epic Mickey ska passa alla, enligt Warren Spector. Stora som små, kvinnor som män. Vi har frågat den meriterade spelskaparen om hur detta ska gå till. Plus en massa annat om Musse Piggs återkomst!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Gamereactor: Epic Mickey kom från en idé som Disney lade fram till er - hur mycket av slutresultatet kommer från deras pitch och hur mycket kommer från ert team?

Warren Spector: Disney föreslog några grundelement som var geniala och som vi hade varit galna att tacka nej till. Mer specifikt: idén om ett "Wasteland", en glömd värld med ratade koncept och karaktärer, att Musse Pigg dras in i den världen av Spökplumpen, Oswald the Lucky Rabbits återkomst... allt detta fanns med i förslaget. Vad man måste komma ihåg är att det är stor skillnad mellan en idé och utförandet av en idé. Junction Point-teamet fyllde i med alla detaljer. Hursomhelst, startpunkten var enorm för oss och visar att Disney är fullt av kreativt folk!

Epic Mickey

Epic Mickey återintroducerar Oswald för första gången på ungefär 80 år. Du skriver Disney-historia med det här spelet. Som ett Disney-fan sedan länge, hur känns det?

Jag är inte säker på att jag kan beskriva den känslan nog bra. Jag fylls verkligen av stolthet varje gång introt rullar och jag ser Oswald på skärmen för första gången i en ny Disney-historia sedan 1928. Jag minns när Disney först frågade mig om jag var intresserad av att göra ett Musse Pigg-spel och jag tänkte "tja, vi blir en fotnot i historieböckerna åtminstone", och det är en enorm grej för mig och teamet. Vi är verkligen hedrade.

Vilka var era mål när ni började arbeta med Epic Mickey?

Vi hade flera olika mål, faktiskt. Först och främst: att göra Musse till en lika stor stjärna i spel som han varit i alla andra medier han tagit sig an. Jag menar, han har varit en enorm filmstjärna, TV-stjärna, en attraktion på Disneys nöjesfält - men aldrig en spelhjälte på den nivån.

Sedan vill vi återintroducera Oswald the Lucky Rabbit för världen. Han var Walt Disneys första tecknade hjälte - enormt stor på sin tid. En fantastisk karaktär som det vore trevligt att se som stor stjärna igen. Slutligen ville vi också göra ett spel som lockar både en bred publik som den till en Pixar- eller Disney-film. Om filmer kan vara "underhållning för alla", varför kan inte spel vara det? Det ser ut som att vi kan försöka locka både barn och vuxna, män och kvinnor, pojkar och flickor. Jag tror att konceptet med att ens val får konsekvenser i spelet kan få oss att undvika fällan med att hamna bara i en särskild målgrupp.

Epic Mickey

Dina tidigare spel, oavsett om det varit science fiction, cyberpunk, steamplunk eller fantasy har I regel haft en "realistisk" stil, medans Epic Mickey är en tecknad film i spelform. Hur har det stilskiftet varit?

Jag har älskat att byta stil till något mer ikoniskt och mindre realistiskt. När jag gjorde gamla tabletop-spel var jag känd som den roliga killen, tecknade film-killen, men jag har aldrig fått chansen att visa det i ett spel. Nu får jag återvända till rötterna och det har blivit en fantastisk tempoändring - något jag verkligen behövt efter år av seriösa, realistiska spel! Jag hoppas bara att de som spelat mina gamla titlar känner igen några spelmässiga idéer i Epic Mickey.

Er slogan "Playstyle matters!" finns uppskrivet på väggarna över hela er studio. Kan du förklara mer ingående vad det betyder?

Detta betyder att spelaren ska få uttrycka sig själv genom sina val i spelet. Om du går genom Epic Mickey och raderar allt i din väg så ska detta påverka hur karaktärerna i världen talar till dig, jämfört med en som målar allt han ser. Spelare som hjälper varenda figur han möter i spelet ska också få en annan upplevelse än den som ignorerar dem och skyndar sig för att rädda världen i stället. Idén bakom "playstyle matters"-mottot är att spel inte bara handlar om hur smarta och kreativa spelskapare är, utan om att spelare själva också kan vara det. Du fattar beslut, vi visar dig konsekvenserna av dem (utan att döma dig) och i slutet av spelet är din erfarenhet olik alla andras. Du får berätta din story om hur Musse Pigg räddar Wasteland och rentvår Oswalds rykte.

Målarfärgen och thinnern och att kunna ta bort och sätta tillbaka objekt i spelvärlden verkar vara unikt i spel. Var kom den idén från?

Under flera år har jag sagt att ett av de stora problemen för spelutvecklare är hur man börjar skapa världar, interaktiva och dynamiska världar. En av Junction Points programmerare, Matt Baer, kom på denna idé där Musse kunde måla och sudda. Vi ville påminna Musse Pigg om att han är en tecknad figur, så att ge honom kontroll över vad han är gjord av - bläck och färg - verkade vara en naturlig manöver. Men om du ska göra ett spel med val och konsekvenser måste du låta spelarna göra det motsatta till att måla. Detta ledde till idén om att använda thinner. All credit går till Matt.

Epic Mickey

Vilken del av Epic Mickey är du mest stolt över?

Jag tycker att teamet har gjort ett strålande jobb med att fånga Musse Piggs anda - hur han ser ut, hur han rör sig, allt. Jag tror också att Oswald kommer att bli en stjärna av det här spelet. Men vad jag är mest stolt över är nog hur det här spelet känns som inget annat. Många kommer nog att jämföra det med ett Mario-spel, andra med ett Zelda-spel och beroende på hur respektive person spelar så kommer de att ha rätt. Spelare kommer att ha mycket frihet och välja vilken upplevelse de kommer att få. Det är väldigt häftigt för mig.

Hur mycket förlitade du dig på Disney-arkivet och tidigare tecknade verk när du skapade Cartoon Wasteland-världen?

Vi jobbade väldigt mycket på arkiven för gamla tecknade filmer - och även nya sådana. Jag ville verkligen att så mycket av spelet som möjligt skulle baseras på riktiga Disney-verk och teamet tog sig verkligen an den utmaningen. I ett tidigt skede sa jag åt teamet att vi skulle använda så mycket som möjligt från Disneys historia. Allt som vi hittade på var sånt vi behövdes i spelmässiga syften. Jag tror att några spelare kommer att tänka "var kom det där ifrån?" och undersöka Disneys historia.

Epic Mickey

Introfilmen till Epic Mickey börjar med en noggrant återskapad tolkning av kortfilmen Thru the Mirror. Finns det fler sådana hyllningar eller referenser? Vilken är den mest obskyra referens du kan tänka på?

Det finns massvis av såna nickningar - för många att rabbla upp här. Jag låter hellre folk hitta de historiska referenserna själva. Den mest obskyra? Hmm... Det kan faktiskt vara Oswald, när jag tänker på saken. Eller spelets gremlins.

Tidigare har du jobbat med rollspel, flygsimulatorer, actionspel och varianter av dessa. Nu gör du ett plattformspel. Är det någon genre du inte kan göra ett spel till?

Epic Mickey

Tja, vi får vänta och se hur Junction Point klarar av Epic Mickey innan vi utgår från att jag kan göra plattform/action/äventyr/rollspels-hybrider! Jag tycker bara det är roligt att pröva på nya saker och se om man kan ta en ny approach till etablerade idéer. Det får du svara på, om det finns en genre jag inte behärskar. Jag är villig att pröva på vad som helst!

Slutligen, Epic Mickey har inte släppts än, men kommer snart. Vet du vad Junction Point tar sig an härnäst? Har du bestämt vad nästa spel kommer att bli?

Vi försöker njuta av releasen av Epic Mickey och brainstormar just nu flera olika idéer som kan bli verklighet en vacker dag. Stay tuned!

Översättning: Jonas Elfving

Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey
Epic Mickey

Relaterade texter

Epic MickeyScore

Epic Mickey

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Warren Spector har gjort ett surrealistiskt spel baserat på Musse Pigg och bortglömda Disney-figurer. Elfving har skvätt färg och thinner med världens mest celebra mus



Loading next content