Svenska
Gamereactor
artiklar
James Bond 007: Bloodstone

Stenhård Bond-action i Bloodstone

Gamereactors finska systerredaktion har varit iväg till Storbritannien och hälsat på Bizarre Creations. Där fick de spela James Bond 007: Bloodstone och är nu redo att berätta hur lovande det verkar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På grund av det skakiga ekonomiska läget de senaste åren, där inte ens rika filmbolag sluppit undan, har det inte kommit någon ny Bond-film på länge. Lyckligtvis kommer Activision till undsättning och räddar julen för bade gamers och James Bond-fans dubbelt upp med både Goldeneye 007 och James Bond 007: Bloodstone.

Båda spelen släpps samma dag i november och släpper loss allas vår favoritagent på TV-skärmar med interaktiva äventyr innehållandes massor av action för den långa julledigheten. Där Goldeneye 007 är en uppiffad version av Nintendo 64-klassikern och helt Wii-exklusiv, är James Bond 007: Bloodstone ett helt nytt spel med den brittiske gentlemannaagenten med rätt att döda. Det innehåller grym grafik, massor av snabb action och kommer bara till Playstation 3 och Xbox 360. Gamereactor flög till Storbritannien för att spela och se om det är värt att hålla utkik efter.

Mitt första intryck av James Bond 007: Bloodstone är att det känns väldigt dynamiskt. Precis som Wii-motsvarigheten är Daniel Craig avbildad och har bidragit med röstskådespeleri, liksom Judi Dench. Bloodstone är dock som sagt inte baserat på någon befintlig Bond-film (eller bok, eller något annat) utan en originalstory skriven av Bruce Feirstein, mannen som även skrev filmen Goldeneye.

Producenten Nick Davies berättade att Bizarre Creations siktar på att ge spelarna en äkta Bond-upplevelse. Det betyder i praktiken att James Bond 007: Bloodstone är ett sju timmar långt handlingsdrivet äventyr med tight berättande i ett försök att återskapa filmkänslan via, delvis scriptad, intensiv action. Det finns inte speciellt mycket valfrihet under äventyret ifråga om alternativa vägar, men hur du väljer att tackla varje givet är upp till dig. Smart och diskret eller extremt högljutt.

Detta är en annons:

Spelaren kan till exempel greppa tag i fiender och skicka dem till liemannen med en serie brutala kampsportstricks. Stuntmannen Ben Cooke har varit med och skapat 60 olika varianter som ser för bedrövligt smärtsamma ut när man utför dem på motståndarna i spelet. Något som tydligen även gällde bakom kulisserna där en överentusiastisk person råkade sparka en medarbetare rakt i ansiktet under motion capture-delarna. Även den ovanligt autentiska varianten kommer för övrigt vara med i det färdiga spelet. Fler och fler råa varianter dyker upp under äventyret och det är ingen risk att man tröttnar. James Bond 007: Bloodstone kan spelas som ett rättframt actionspel, där man springer fram med rykande puffror, alternativt tar det lugnare och dräper motståndare som kommer för nära med elaka specialattacker.

Utvecklarna berättade att spelarna troligen kommer få mest ur sitt äventyr om de väljer den gyllene medelvägen, vilket också ligger närmast till hur Daniel Craig väljer att porträttera sin James Bond på vita duken. Han kan sin stealth, men när situationen kräver det kan han också släppa fram sin brutala sida och gå lös på motståndarna. Spelet speglar detta på ett bra sätt, och det känns aldrig någonsin som ett Splinter Cell i smoking. Bizarre Creations har ju även en hel del erfarenhet av bilspel tack vare Project Gotham Racing och nu senast Blur, och det är något man kommer använda sig av i James Bond 007: Bloodstone som får just Blur att se ut som fin söndagskörning på landet.

De scripade elementen som nämndes ovan finns det gott om i bilsekvenserna och får rattandet att kännas som att köra igenom landstigningssekvensen av Rädda menige Ryan i en sportbil. Fordonsdelarna är spontant ganska oförlåtande och minska tveksamhet skickar spelaren tillbaka till senaste checkpointen. När man väl fått kläm på hur det fungerar är det dock riktigt häftigt.

Baserat på vad vi fick se känns James Bond 007: Bloodstone som en välgjord och genomtänkt Bond-upplevelse som verkligen lever upp till den anrika filmserien. Spelaren får själv välja sin spelstil och spelbarheten känns hela tiden fräsch tack vare varierade banor samt såklart alla banor där det vankas bilkörning.

Detta är en annons:

Fans av de klassiska Bond-prylarna lär dock bli lite besvikna. Precis som i Craigs senaste filmer hålls sådant till ett minimum och Bond bär endast med sig en mobiltelefon som innehåller viktig övergripande information som påminner om den man fick i Batman: Arkham Asylum. Den behändiga prylen håller även koll på motståndare och identifierar vapen genom väggar. Sammantaget känns James Bond 007: Bloodstone som ett väldigt bra singleplayer-spel, och även om vi inte vågar slå fast att julen är räddad för alla Bond-fans så lovar det i alla fall gott. Räkna med recension några dagar innan spelets premiär den 5:e november.

James Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: Bloodstone
James Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: BloodstoneJames Bond 007: Bloodstone

Relaterade texter

James Bond 007: BloodstoneScore

James Bond 007: Bloodstone

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Utvecklarna bakom Project Gotham Racing och The Club tar sig an Ian Flemings välkända superspion och resultatet är en enda fet besvikelse



Loading next content