Svenska
Gamereactor
artiklar
Majin and the Forsaken Kingdom

Majin and the Forsaken Kingdom

En ung man utan namn träffar på en troll med underbett och hår av mossa. Tillsammans slåss de mot oljiga monster och samarbetar för att lösa pussel. Elfving träffade spelets producent och testade spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Daisuke Uchimaya och hans trogne tolk har precis gjort Sydeuropa och nu kommit till Stockholm och fått den skandinaviska kylan rakt i fejan. I sitt presentationstal för Majin and the Forsaken Kingdom gnälls det även lite om snåla öppettider på restauranger, men duon ser åtminstone fram emot att få testa svensk fisk - gärna surströmming - under tiden i landet.

Man är i stan för att låta oss spela Namco-spelet ifråga, ett actionäventyr som för tankarna till både Peter och Draken Elliot och det kommande The Last Guardian. Samarbete och vänskap mellan en ung man och en stor, vänlig best alltså.

- Vi har faktiskt tagit mycket inspiration från nordiska sagor, allt från uråldriga historier till Mumin-trollen, därför kanske ni i Skandinavien känner igen er extra mycket. Anledningen till att det här spelet existerar är att det finns en lucka i utbudet till Playstation 3 och Xbox 360. Det finns gott om alien- och zombiedödande men pussellösande i Zelda-stil saknas, berättar Uchiyama.

Majin and the Forsaken Kingdom
Detta är en annons:

Det kan vi absolut hålla med om. Med det sagt innehåller Majin and the Forsaken Kingdom en hel del action också, vilket visar sig när jag tar spelets första banor för en testrunda. Jag styr en hjälte utan namn inuti The Dark Castle, bland mörker och fuktiga granitväggar. En talande råtta med förskräcklig, käck röstskådis ger mig en tutorial i hur man rör sig. Plötsligt hittar jag det enorma trollet Majin, fastkedjad och desillusionerad.

Jag stirrar på de kedjor och bultar som håller honom fast, hör honom mullra fram ofullständiga meningar om en tom trollmage, letar upp ett smaskigt bär och matar honom. Vips så är trollkrafterna tillbaka och Majin sliter sig loss. En av bultarna som lossnar får en del av Majins kraft och det såpbubble-pinne-liknande tillhygget blir mitt vapen för resten av spelet.

Majin and the Forsaken Kingdom

Majin blir förstås glad och bestämmer sig för att bli min följeslagare. Med ett tryck på axelknappen samt någon av de olika ansiktsknapparna kan jag välja mellan olika kommandon. Majin kan följa efter, stanna kvar, attackera och på olika andra sätt interagera med omgivningen. Tunga dörrar eller bräckliga stenväggar öppnas nu lätt respektive pulvriseras.

Detta är en annons:

- Den artificiella intelligensen är det viktigaste i ett spel som detta. Vi ville dock inte göra Majin till en perfekt varelse som alltid gör precis som du säger. Han ska vara lite felaktig och slumpmässig, berättar Uchiyama.

Jag fortsätter att fråga lite om det fanns tankar på co-op i spelet:

- Vi funderade på att ha med ett co-op-läge, men det krockade med hela vänskapsbiten vi siktat på. Om du spelar som bägge karaktärerna utvecklas inte samma vänskapsband som när du lär känna en annan figur som inte är dig själv, berättar Uchiyama.

Majin and the Forsaken Kingdom

Så utforskar jag slottet vidare och stöter på mina första fiender, figurer av olja med Jack Skellington-huvud och ansikten som lyser i olika färger. Vår hjälte rör sig hyfsat snabbt (kameran är dock riktigt trög att vrida) medans Majin lufsar på i sakta mat när han slåss. En stund senare får jag leka Solid Snake och göra smygattacker på patrullerande oljesnubbar och Majin får ytterligare en stund senare bråka med någon i sin egen storlek, då en olje-miniboss dyker upp.

Efter vi båda tagit oss ur slottet väntar ljusare och snyggare mijöer och vi får utforska en slottsgård. Här finns ett Deku Tree, förlåt, ett "Tree of Life" som är av stor betydelse. Majin berättar att han lider av minnesförlust, hjälten att han inte har något namn. En sentimental scen jag inte riktigt kan ta till mig, men säkerligen starten på ett längre förhållande.

- Majin and the Forsaken Kingdom handlar om vänskap. Vi vill att spelaren ska tänka på sina riktiga vänskapsrelationer när han eller hon spelar. I takt med att du utforskar spelvärlden ska banden mellan karaktärerna växa och de kommer att lära sig mycket från varandra.

Majin and the Forsaken Kingdom

Mellan höga slottsmurar stöter jag på en katapult och några väggar som måste demoleras, ett bra exempel på de många samarbetsmoment Majin and the Forsaken Kingdom kommer att innehålla. Till en början har vi ingen ammunition så jag beordrar Majin att osäkra katapulten och hoppar sedan in i skopan själv. Det säger swooch och jag slungas genom luften, upp på ett bröstvärn. Jag hittar ammunition i form av tre stenbumlingar och slänger ned dem på marken.

Sedan börjar en rätt utdragen process där jag tillsammans med Majin laddar och riktar katapulten mot de olika svaga punkter som finns i murarna. Vissa leder ingen vart och andra får mig att avancera. Tempot är lågt men jag tror också att det är lite av poängen; detta är ett äventyrande som får ta sin tid, ungefär som i de svårare Zelda-templen. Jag frågar Uchiyama om vad som gör ett bra pusselspel:

- Det vill jag också veta, haha! Allvarligt talat tror jag det handlar mycket om balans, att göra pusslen lagom svåra. Majin and the Forsaken Kingdom var till 80% färdigutvecklat redan i mars, men vi ägnade flera månader enbart till balans och finjustering av pusslen så alla kan klara av dem.

Majin and the Forsaken Kingdom

Uchiyama visar sedan upp några alternativa dräkter vi kan klä vår hjälte och Majin med och berättar att dessa ska släppas som nedladdningsbart material i framtiden. Vi kommer att kunna klä ut huvudpersonen till svärdsman, tjuv, pirat och zombie. När Majin visas upp i jeans och en skrikig överdel i lila och grönt tror jag verkligen producenten när han berättar att vissa kläder "började som ett skämt under utvecklingen".

Majin and the Forsaken Kingdom har ett bra koncept och lugnare, mer atmosfäriska äventyr är ett välkommet tillskott till HD-konsolerna. Lite vassare presentation hade inte varit fel, men pusslen ser ut att bli stimulerande och stämningen god. I november får vi se hur roligt det blir att valla troll.

Majin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken Kingdom
Majin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken Kingdom
Majin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken KingdomMajin and the Forsaken Kingdom

Relaterade texter

Majin and the Forsaken KingdomScore

Majin and the Forsaken Kingdom

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Jonas "Skogsmulle" Elfving har prövat på trivsamt teamwork mellan en tjuv och ett troll, och hans erfarenheter av Majin and the Forsaken Kingdom är faktiskt riktigt goda

Majin and the Forsaken Kingdom

Majin and the Forsaken Kingdom

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Elfving

En ung man träffar på en troll med underbett och hår av mossa. Tillsammans slåss de mot monster och samarbetar för att lösa pussel. Jonas Elfving träffade spelets producent...



Loading next content