Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Godus

Molyneux sammanfattar problemen med Kickstarter

Peter Molyneux, mannen med de stora visionerna, har återigen blivit spelbranschens största snackis efter att ha svikit tusentals Kickstarter-fans...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Peter Molyneux, mannen med de stora visionerna, har återigen blivit spelbranschens största snackis. Hans gudsimulator Godus som 2012 finansierades av fans världen över ser ut att gå en stilla död till mötes, redan innan den färdiga versionen släppts. Spelet finns nu tillgängligt som förhandsversion via Steam Early Access och mobila plattformar, men saknar fortfarande majoriteten av de funktioner som utlovades på den där kampanjsidan för tre år sedan, och ser fortsatt ut att bli utan dem. Interna stridigheter och lite för högt satta mål sägs ligga bakom hela debaclet, vartefter Molyneux själv har gått ut med en ursäkt till de besvikna beundrare som bidragit med pengar till det enorma projektet.

Hela situationen gör mig frustrerad. Dels på grund av det faktum att den tidigare så respektabla spelutvecklaren inte håller sina löften för att sedan försöka vifta undan problemet med en klumpig ursäkt, men främst på grund av spelarnas naiva godtycklighet. Många menar att gräsrotsfinansiering, vilken Peter Molyneux använde för att finansiera ovan nämnda problemkantade projekt, behöver förändras i grunden för att överhuvudtaget ha en chans att kunna överleva. Problemet i det påståendet är att vi, människorna som öser pengar över projekt enbart byggt på högtravande löften, är grunden till fenomenet som helhet såväl som dess problem.

Godus

Lika mycket som spelskaparna själva. För varje gräsrotsfinansierad solskenshistoria likt Oculus Rift eller Divinity: Original Sin, går det mångdubbla antalet projekt som slutar i haveri. Vissa gånger går det till och med så långt att spel- eller prylmakaren tar de insamlade pengarna, tycks försvinna från jordens yta och aldrig levererar vad som utlovats. Hela modellen existerar i en gråzon där de som ber om finansiering från oss beundrare jobbar efter och kan utnyttja otroligt luddiga lagar och regler utan större skyldigheter än de moraliska. Som upplagt för haveri, med andra ord.

Godus

Att förändra och strama åt reglerna för hur spelmakare får lägga upp denna typ av projekt kan ses som den självklara lösningen, men skulle i slutändan fungera minst lika illa. Hela poängen med modellen är grundat i att vad som helst är möjligt, med den enda gränsen i hur väl skaparen initialt kan locka fram beundrarnas plånböcker med fantastiska formuleringar. Jag kan bara sia om hur framtiden kan se ut för liknande projekt inom andra branscher, men någon långsiktig framtid för gräsrotsfinansierade spel finns tyvärr inte. Det är en utopi av sällan skådat slag; en på ytan vacker, men punkterad luftballong som sakta sjunker mot den hårda, resultatstyrda verklighet som hägrar långt nedanför. Och i slutändan är vi alla lika stora bovar, spelskaparna med sina enorma löften och vi spelare som blåögt litar på dem.

Relaterade texter

Nej, Molyneux ska inte sluta göra spel

Nej, Molyneux ska inte sluta göra spel

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Peter Molyneux känner ni alla till. Karln är idag förmodligen lika ökänd som han har varit en viktig personlighet för spelindustrin genom åren och om du är ett av hans...

GRTV: Vi träffade Peter Molyneux

GRTV: Vi träffade Peter Molyneux

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vårat GRTV-ream med Christian Gaca i spetsen hade nöjet att få prata med Peter Molyneux om hans nya spel Godus och flera andra intressanta och underhållande saker. Kolla...



Loading next content