Svenska
Gamereactor
artiklar
Half-Life 2

Behandla fansen bättre, Valve

Att vara hemlighetsfull och knäpptyst är en sak, att inte vara rättvis och tydlig mot sina miljontals fans en annan

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

En liten del av mig känner redan dåligt samvete över den här krönikan. En del av mig försöker få resten att ändra sig, skriva om något annat. Men det går inte. Jag har ord i en viss följd som jag vill få ur mig, som jag tror kan vara av intresse. För det här med Half-Life 3 har på slutet börjat irritera mig något otroligt. Att bli arg och frustrerad, kräva saker som jag egentligen inte har någon rätt till - är barnsligt och ogenomtänkt.

HQ

Jag har själv rätt stora problem med läsare som på allvar ringer oss på redaktionen och skriker av ilska i telefonen om månadens nummer av Gamereactor skulle råka vara ett dygn försenat i just deras stad. En gratistidning du som läsare kunnat plocka utan att betala så mycket som en krona i snart 13 år, och där det enda motkravet är att du faktiskt gluttar på de sidor vi varje månad trycker. Den ilskan, från vissa läsare, har jag svårt att sympatisera med även om själva grundkänslan naturligtvis är smickrande. Det finns hela tiden en efterfrågan, ett sug efter Gamereactor och det driver oss som pysslar med denna tidning/site att hela tiden bli bättre.

Half-Life 2
Att inte berätta är ju naturligtvis Valves ytterst medvetna val och det kan vi ju knappast kritisera dem för, men att göra det på det sätt som gjorts de senaste åren känns inte som att studion värnar om sina mest trogna fans.

På samma sätt känns det därmed barnsligt att gorma om det faktum att Valve helt enkelt lät sina trognaste fans leva med en slags ovisshet där efter det gåtfulla slutet på Half-Life 2: Episode 2. Jag ska kanske inte klaga, vi fick ju trots allt Half-Life, Opposing Force, Blue Shift, Half-Life 2 plus två härliga expansionspaket. Jag har tillbringat över 350 timmar i den spelvärld som Seattle-studion byggt åt den tystlåtne vardagshjälten Gordon och jag har njutit av varenda sekund. I och med det borde jag vara nöjd nu, glad. Jag borde hålla min stora käft. Men efter Game Developers Conference 2015 och alla de nya rykten som rörde en eventuell utannonsering av Half-Life 3 känner jag en besvikelse i hur Valve i flertalet år valt att hantera alla dessa rykten och alla dessa spekulationer.

Half-Life 2
Half-Life 2 står sig som ett av de absolutm absolut bästa spelen (alla kategorier) som vi på Gamereactor någonsin testat.
Detta är en annons:

Jag förstår att det måste vara en fördelaktig sits. Deras spelserie, äventyret som startade allt för studion som idag äger och driver världens största och mest framgångsrika tjänst för digital distribution av spel till PC, Mac och Linux, är fortfarande lika omåttligt ultrapopulär idag som får elva år sedan när vi senast såg Gordon göra sitt yttersta för att stoppa det utom-jordiska hotet. Varje gång en spelsida som Gamereactor.se rapporterar om nya rykten rörande livstecken från den hutlöst efterlängtade utvecklingen går Half-Life-aktien upp i värde ytterligare, fler fans väcker gamla Gordon-minnen till liv och drömmer sig bort om så endast för en kort sekund till Black Mesa, City 17, Nova Prospekt och The White Forest. Detta är såklart bra, för Valves del.

För även om det aldrig kommer att tredje Half-Life-spel kommer hypen kring Valves produkter utanför Gordons mystiska universum alltid att rida på den våg som debutspelet och dess underbara uppföljare skapade. Jag förstår mycket väl varför Valve och deras PR-snille Doug Lombardi aldrig väljer att prata klarspråk kring en eventuell fortsättning på Half-Life-sagan och varför de fortsätter att låta de mest trogna fansen hoppas lika innerligt varje gång ett hett rykte inför en stundande spelmässa sipprar ut på nätet.

Half-Life 2
Mystiken kring fortsättningen på Half-Life har varit spännande men det är nu dags för Valve att berätta om det kommer ett till spel eller om de lagt de planerna på hyllan.

Det jag skulle vilja se, förutom att jag själv måste sluta hänga på och i egenskap av chefredaktör sprida dessa rykten via min egen speltidning, är att Valve tar lite ansvar här, behandlar sina lojala fans som de verkligen förtjänar och en gång för alla går ut och berättar vad som hänt och vad som faktiskt kommer att ske i framtiden när det gäller Half-Life. Berätta om hur utvecklingen av Episode 3 sket sig (i klartext), berätta om problemen rörande utvecklingen av Half-Life 3 och berätta hur ni tänker inför en eventuell fortsättning. Med Steam och alla de miljardvinster som tjänsten innebär för en förhållandevis liten spelutvecklare begriper jag i allra högsta grad om ni väljer att strunta i Half-Life för all framtid, men säg det då, fansen förtjänar en bättre och mer ärlig behandling än som det sett ut sen 2007.

Detta är en annons:

Relaterade texter

Half-Life 2Score

Half-Life 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sex år efter det första spelet skrev om regelboken för hela actiongenren är Gordon Freeman äntligen tillbaka!

2
Nu kan du spela Lego Half-Life 2

Nu kan du spela Lego Half-Life 2

NYHET. Skrivet av Johan Mackegård Hansson

Här på Gamereactor sitter vi ofta och gärna och knåpar på olika byggsatser i legoformat. Värst är trion Conny, Marcus och Petter som ofta är igång långt inpå småtimmarna...

0
Valve har råkat ut för en stor läcka

Valve har råkat ut för en stor läcka

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Bland titlarna där information läckt finner vi Portal, Counter-Strike: Source, Day of Defeat: Source, Half-Life 2: Episodes 1 and 2 och Team Fortress 2. Det är stora...

Redax Ritar: Gordon Freeman

Redax Ritar: Gordon Freeman

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Dags för den samlade Gamereactor-redaktionen att plocka upp ritpennorna igen för en ny omgång av "världens sämsta tecknare försöker minnas hur spelfigurer ser ut"...



Loading next content