Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Snart slut på spelbara demon?

Det kommer allt färre demon, och många utgivare har flaggat för att de har spelat ut sin roll. I stället vill man sälja premium-demon, men är spelarna beredda på en sådan förändring?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det har varit en hel del snack om demon den senaste tiden. Ett riktigt bra demo kan verkligen lyfta ett spels försäljning och ta det till oanade höjder, men det bygger ju också på att spelet ifråga verkligen lämpar sig för att levereras som ett demo. Jag minns när Fight Night Round 3, ett spel som jag än idag upplever som närmast svindlande snyggt, kom som demo till Xbox 360 då konsolen var ny.

Man fick varsin boxare och sedan var det bara att sätta igång. Det är förmodligen fel att kalla ett boxnings-demo för en "killer app", men det är precis vad jag tänker göra. För Fight Night Round 3-demot blev det som togs fram i butiker, hos kompisar och liknande när nya konsolen Xbox 360 skulle demonstreras. Något som ledde till att det blev en riktig supersuccé när det väl släpptes och skåpade ut tidigare delar i serien som ändå släpptes till långt mer framgångsrika format.

Snart slut på spelbara demon?
Trots att Xbox 360 då var en ny konsol och boxning en sport som tappat mycket stjärnglans, blev Fight Night Round 3 till formatet den mest framgångsrika delen i serien hittills. Mycket tack vare ett urgrymt demo.

Men det kan även gå åt andra hållet. Nyligen släppta Sonic & Sega All-Stars Racing är väl det färskaste i mitt bristfälliga minne som jag kan komma ihåg. Ett underbart roligt partyspel som dock hade vissa tekniska tveksamheter i demot. Bilduppdateringen satt inte där den skulle och spelkontrollen var inte helt fixad ännu. Resultatet blev såklart att Sonic & Sega All-Stars Racing istället tappade försäljning.

Och då ska man veta att ett demo inte är gratis att ta fram. Det görs ju oftast innan ett spel är ute och helt färdigställt. Först ska man isolera vad som ska vara med i demot, rensa bort alla eventuella spoilers, välja en passage som är extremt representativ för spelet (men ändå inte så lång att man som spelare nöjer sig med det), jobba extra hårt för att få bort alla buggar och så vidare.

Ett demo är dyrt att ta fram, kort och gott. Till det kommer serverkostnader för nedladdning till både PC och Playstation 3 där utgivarna får betala för att du laddar ned titeln. Om demot sedan ändå inte är så bra som man hade kunnat hoppas, blir det riktigt dyrt. Då har man betalat massor av pengar, tagit resurser från den faktiska spelutvecklingen och dragit på sig stora kostnader, bara för att sedan förlora ytterligare.

Det här ska man komma ihåg. Därför är det inte alls konstigt att Crytek-grundaren Cevat Yerli säger att det snart är slut på gratis demon. Något som väckte ont blod hos många av er läsare. Det är helt enkelt så att spel idag är komplicerade historier som kräver ungefär lika många knappkombinationer och kommandon som en pilot behöver kunna för en normal flygning mellan flygplatserna Kallax och Landvetter. Det är inget man lär sig i en handvändning.

Snart slut på spelbara demon?
Crytek vill inte släppa ett vanligt demo till Crysis 2, utan ett större premium-demo som man ska få betala för. Flera utgivare har visat intresse för liknande tankar, däribland EA.

Och där har du problemet med många demon av idag. Man hinner antingen lära sig spelkontrollen men inte spela (en massa korvstoppning som tar slut när det roliga börjar), eller så får man spela men fattar inte vad man håller på med och stänger av eftersom man hatar det (det kan ha varit ett grymt spel, men det människor inte förstår tycker människor inte om).

Det är ett dilemma. Det här vet utvecklarna och utgivarna, och demon börjar bli alltmer ovanliga. Och till storspel kommer de inte alls. Därför snickrar flera (däribland Crytek) just nu på en variant som inte är helt obesläktad med det gamla Shareware-tänket. Med skillnaden att det ska kosta pengar.

Tanken är att man istället ska få ett mycket större demo. Kanske spela ett 40 timmar långt äventyr i fem timmar, ett fightingspel med både singleplayer och tio figurer upplåsta eller varför inte en tredjedel av ett actionspel komplett med stora delar av multiplayer-stödet. Helt enkelt nog mycket för att man verkligen ska vilja betala för det och få massor av underhållning för pengarna. Det skulle aldrig fungera, tänker säkert flera av er just nu.

Tja, Sony håller inte med. De har nämligen sålt fyra miljoner Gran Turismo 5: Prologue. Vilket ju är exakt vad vi talar om här. Premium-demon med ett försvarligt innehåll som folk verkligen vill betala för, som är värt pengarna och som ger en bättre representation av det färdiga spelet. Alternativet hade ju varit att släppa en bana och två bilar.

Snart slut på spelbara demon?Snart slut på spelbara demon?
I allt väsentligt passar Gran Turismo 5: Prologue in på de planer för premium-demon som Crytek har. Och det var ett genidrag av Sony som än idag är det mest framgångsrika spelet till Playstation 3 utgivet av Sony själva. Självklart vill andra ta efter i dessa tider när utvecklingen av ett storspel snittar minst 2-3 år.

Något Sony också gjorde tidigt i år i ett Gran Turismo 5-demo. Men då började spelarna istället klaga på det mesta, vilket kanske inte är så konstigt eftersom en stor del av det som gör Gran Turismo till just Gran Turismo är det överlägsna innehållet. Återigen förmodligen ett demo som snarare sänkte det färdiga spelet snarare än stärkte det. Och jag tvivlar på att Sony var särskilt nöjda med den utgången.

Redan i höst kommer Crysis 2 där Crytek flaggat för att de vill använda en ny typ av demon för att marknadsföra sitt spel. Den gamla modellen är helt enkelt inte rättvis mot spelen och skapar alltför ofta negativ publicitet snarare än positiv. Så långt är jag helt med på hur utgivarna tänker. Det är helt enkelt inte en hållbar metod att marknadsföra sina titlar. Ofta ger en cool trailer en bättre bild av vad man faktiskt försöker uppnå.

Min tanke, och orsaken till dessa rader, är att jag tycker att det krävs lite givande och tagande. Jag betalar gladeligen för ett rejält demo och får en god uppfattning om hur bra ett spel faktiskt är. Då kan jag få spelet lite innan alla andra och slippa köpa grisen i säcken sedan. Men jag vill också bli belönad som tack för detta. När det färdiga spelet kommer vill jag få någon form av rabatt. Jag vill gärna ett lägre pris på själva spelet, kanske att man för reducerat pris kan ladda hem resten av det.

Att sistnämnda är en bra strategi vet vi från exempelvis Fable II där man fick den första delen av spelet gratis via Xbox Live Marketplace. Sedan kunde man lira och frodas och se om det var något man ville fortsätta med. Om det var lockande kunde man köpa fler delar tills man antingen ledsnade eller hade hela spelet. Det blev vädligt populärt och är en bra affärsmodell som kan omsättas till premium-demon. Fast ännu hellre skulle jag vilja se gratis nedladdningsbart material.

Snart slut på spelbara demon?
Att prova på Fable II och sedan kunna köpa spelet styckvis blev en väldig framgång. Kanske kunde premium-demon kombineras med en sådan lösning så man fick köpa ett spel billigare om man redan betalt för demot.

Kan man ladda ned demon, så har man ju rimligtvis bredband hemma. Och nedladdningsbart material är något vi kommer att få lära oss att fortsätta leva med. Har man som utvecklare en färdig grafikmotor är det förhållandevis billigt att med den skapa lite extra prylar att sälja. Det drar in stålars i sig och hindrar dig förhoppningsvis från att sälja spelet begagnat, samtidigt som det förlänger ett spels livslängd.

Många brukar fnysa och säga att det var bättre förr när spelen kom när de var färdiga utan sådant här trams. Well, förut fanns inte dessa möjligheter och mängder av idéer har klippts bort från bra spel genom åren utan att vi någonsin fått en chans att se hur utvecklarnas originalidéer en gång såg ut. Jag skulle snarare vilja påstå att det gör spelen mer kompletta än någonsin (så länge det inte handlar om ocker som den ökända hästrustningen i Elder Scrolls IV: Oblivion.

Snart slut på spelbara demon?
Att skaffa en rustning till sin häst i Elder Scrolls IV: Oblivion blev en snordyr historia som än idag används som skräckexempel ifråga om mikrotransaktioner och expansioner.

Just därför tror jag att sistnämnda variant är en bra lösning och en riktig win-win-situation för både utvecklare, utgivare och spelare. Det blir värt att skaffa sig premium-demon, och kanske kunna föra över sin sparfil från demot direkt till det färdiga spelet när det väl släpps.

Större, längre och fläskigare demon som verkligen visar vad ett spel går för tror jag är framtiden. Att aldrig mer behöva köpa grisen i säcken eftersom man faktiskt hunnit hårdtesta vad spelet går för fullt ut. Att helt enkelt slippa känna att man gjort ett dåligt köp och med gott samvete kunna ladda hem en eller flera expansioner utan att behöva bry sig om kostnader. Vilket också är värt en del.

Tiden för traditionella demon håller på att rinna ifrån oss och ingen är egentligen nöjda med dem idag. Tidiga betor, utvecklardagböcker och feta trailers tar alltmer deras plats, och spelen folk faktiskt vill spela kommer aldrig i demo-form. Jag tror vi står inför en demo-revolution redan till hösten och början till slutet för en riktigt lång tradition inom spelvärlden.



Loading next content